Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Peugeot 306 1,6 98mod - skifte coil?


Anbefalte innlegg

Jeg sliter noe veldig med bilen min for tiden og aner ikke hva som kan være feil men skal skrive hvilke symptomer den har så kanskje en smarting her vet hva som er galt :)

 

1) Når jeg starter opp og kjører så går oljelampa (som skal stå på halv) opp til det røde feltet etter en stund. Tidligere så stoppa jeg bilen når det skjedde for så å vente litt før jeg starta opp og kjørte videre igjen.. men lampa steg da like fort igjen mesteparten av gangene.

Jeg har oppdaget at hvis jeg slår av tenningen i fart på en rett strekning for så å starte den igjen så falt måleren til det halve igjen og den holder seg der noen ganger..

Hvis måleren når det røde feltet begynner bilen å fuske og jeg må stanse..

 

2) Nå i det siste har jeg også opplevd at det plutselig ikke er strøm i tenningen når jeg vrir om nøkkelen.. sjekka batteriet og det er ok! men starteren slår ikke om.

 

Det har skjedd oftere og oftere og jeg tør nesten ikke kjøre noe med den før jeg har funnet ut hva som er problemet! Når jeg kjørte til butikken som ligger noen hundre meter fra meg så stansa bilen midt i ett kryss! null strøm når jeg prøvde å vri om tenningen. så plutselig etter ett minutt eller to så slo starteren rundt igjen og jeg kunne kjøre videre.

 

Jeg har vært inne til peugeot verksted flere ganger men når jeg har hatt den der så har det ikke vært noe problem med bilen.. da den har gått som normalt.. men problemet har kommet tilbake like fort som jeg har kjørt ut fra verkstedet. og da norske verksted tar svindyre timespriser så tok jeg bilen til riga i fjor på full service.. men alikevel så fant dem ikke denne "periodiske" feilen som kommer og går..

 

Jeg har ikke så mye peil på motor og elektronikk i biler men jeg lurer på om det kan være coilen som er gåen?

 

Er bare litt dumt å skifte coilen hvis det viser seg at det er noe annet som problemet kommer av..

 

Noen tips?

Endret av xcyber
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tror ikke coil. da vil motoren fuske og lugge hele tiden evt når det er fuktig ute.

 

Jeg tror sikringsboks! har bytte masse av de..... da blir alt veldig periodisk!

 

Sjekk jordingen til motoren og ja.. sjekk div jordingskabler

 

Vært borti brudd i ledninger i en hovedstrømpe som går under radiatoren, men det gikk mer utover lys og noe annet småplukk.

Lenke til kommentar
tror ikke coil. da vil motoren fuske og lugge hele tiden evt når det er fuktig ute.

 

Jeg tror sikringsboks! har bytte masse av de..... da blir alt veldig periodisk!

 

Sjekk jordingen til motoren og ja.. sjekk div jordingskabler

 

Vært borti brudd i ledninger i en hovedstrømpe som går under radiatoren, men det gikk mer utover lys og noe annet småplukk.

8140119[/snapback]

 

 

hmm.. er det bare å bytte sikringsboks tror du?

Glemte å skrive at jeg har problem av og til med vindusheisene og at servicemannen i riga trodde det var ett lite brudd i en kabel som gikk til den ene døra.

syns det er litt rart for når det ikke virker på den ene siden så virker det ikke på den andre siden heller! og plutselig så funker vinduene helt bra igjen uten at jeg har gjort noe..

men i det siste så har jeg ikke hatt dette problemet med vinduene.. bare at den ikke har tenning, og at den plutselig stanser.. nå kjørte jeg faktisk 3 mil i forige uke helt uten problemer men det er litt risikabelt hvis man plutselig står fast da..

 

en annen ting er når bilen er kald og jeg skal starte den så høres liksom en "metall-gnissing" fra starteren? lurer på om det kan være selve starteren som kan ha skyld i problemene men vet som sagt ikke så mye om biler :roll:

Endret av xcyber
Lenke til kommentar

Bytt sikringsboks og startmotor.

 

Sikringsboksen kan du klare selv med litt hjelp, men med startmotoren må du under bilen...

 

periodiske feil kan være et mareritt og finne ut av. Med så mye el-feil ville jeg anta sikringsboks som også er et ofte problem på 306.

 

Du har ikke byttet den allerede? siden de ikke prøver på peugeot...

 

Noe av det du sier kan også virke som slitt bakstykke på tenningslåsen. Det med at du mister all strøm sånn plutselig.

 

Vindusheis problemet ligger i strømpa i døra,bryteren på førersiden eller sikringsboks

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Fikk en nabo som er tidligere bilmekanikker til å se på bilen og han mente at det IKKE var startmotoren eller sikringsboksen men kanskje coilen (det er ikke tenningsfordeler på denne bilen).. ser at den er byttet tidligere også da merket som er der nå ikke var bosh som vistnok skal være orginal..

 

Grunnen til at han ikke trodde det var sikringsboksen var at den så tørr og fin ut.. og de som har hatt problemer med sikringsboksene var fordi det har kommet vann inni.

 

Grunnen til at han sa det ikke var startmotoren var at da ville ikke bilen stoppen når jeg kjørte fordi startmotoren trengs bare når man skal starte bilen!

 

så.. jeg lurer på om jeg skal bytte coilen på den da? eller hva tror dere?

 

koster litt under 1000 kroner på mekanomen (artikkelnr: 18-ZS232)

 

jordingsfeil på motoren trodde han heller det ikke var for da ville han sett gnister slått ut sa han..

 

(selvfølgelig skjedde det ingen ting galt når vi prøvekjørte bilen i går! det er jo bare sånn typisk at bilen slokner når jeg kjører alene)..

 

En annen ting jeg lurer på.. hva heter den kabelen som verksteder bruker til å lese av feilkoder på biler? (peugeot 306, 98 mod, 1,6l)

Er det ODB2 kabel? eller er det bare for nyere biler

 

Naboen har ett program på pc`n for å lese ut slike koder men mangla kabel..

Lenke til kommentar

Heisann.

 

Hvis det ikke er tegn til liv i det heletatt når bilen har død, er det null vits i å skifte coilen. Det ville du som tidligere nevt merke som lugging, eventuelt at motoren dras rundt av starteren, men bilen vil ikke starte. Det er ODB2 som blir benyttet ja. Du har kontakta på høyresiden i "hanskerommet" under rattet, men jeg tviler på at dere finner ut noe der heller. Skjønte ikke hva du mener med at olje lampa opp til det røde feltet..... Kan du forklare det litt bedre?

Lenke til kommentar
Heisann.

 

Hvis det ikke er tegn til liv i det heletatt når bilen har død, er det null vits i å skifte coilen. Det ville du som tidligere nevt merke som lugging, eventuelt at motoren dras rundt av starteren, men bilen vil ikke starte. Det er ODB2 som blir benyttet ja. Du har kontakta på høyresiden i "hanskerommet" under rattet, men jeg tviler på at dere finner ut noe der heller. Skjønte ikke hva du mener med at olje lampa opp til det røde feltet..... Kan du forklare det litt bedre?

8295581[/snapback]

 

er det ikke coilen som gir strøm starteren? (er vist en spesiell coil på denne her).. tenningsfordeleren sitter på selve coilen..

 

så hvis coilen er defekt og virker av og til.. vil da ikke motoren stanse hvis det er coilen? jeg merker jo litt lugging før den slokner selfølgelig! starteren trengs vel bare når man skal starte bilen? ikke når man kjører hvis jeg har forstått det riktig..

 

den røde lampa jeg prata om er temperaturmåleren som normalt skal ligge på 90c (rett opp). men av og til stiger den over 90 og går mot det røde feltet..

 

PS, Er du HELT sikker på at det er ODB2-kontakt? er ikke det bare for de nye dieselmotorene? hdi? mente jeg leste det på ett forum..

i så fall kan jeg prøve denne :)http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ODB-II-2-AU...emZ190097693756

Endret av xcyber
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Coil gir ikke strøm til starteren din nei. Dette er to adskilte kretser, da det som regel er minus som gir pulser til coil og pluss kommer rett fra tenninga. Du sier din bil har coil... har du bensinmotor har du minst en coil. men uansett så tviler på at det er coilen din som er problemet ditt her.

Lenke til kommentar

det er bensinmotor ja..

 

 

noen sier ditt og andre sier datt? starter, coil sikringsboks.. at bilen stopper plutselig når man kjører har vel ikke noe med starteren å gjøre?

 

sikringsboksen ser fin ut..

 

her er ett bilde av den coilen som sitter i bilen

post-103735-1175559721_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Noe av det du sier kan også virke som slitt bakstykke på tenningslåsen. Det med at du mister all strøm sånn plutselig.

 

Vindusheis problemet ligger i strømpa i døra,bryteren på førersiden eller sikringsboks

8149459[/snapback]

 

Dette er faktisk det beste forslaget til løsning.

 

Periodiske feil er et slit å løse. Ofte kan man bare komme i må

ved målrettet feilsøking / bytting av deler.

Skaff deg et skjema over tenningssystemet. Se over del for del og

mål ledninger for dårlig kontakt.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har en ganske lik feil. Hadde vært veldig interessant å få svar på andres erfaringer med et slikt problem. Trådstarter - Fikk du løst dette?

 

Jeg har en Peugeot 306 XR (1999 modell)

 

Jeg er helt elendig på bil, så jeg skal prøve å forklare så godt jeg kan hvordan jeg merket problemet:

Temperaturmåleren gikk plutselig langt over "max" eller der det er merket rødt. Tipper at måleren ca. havnet på 150grader, selvom max måling den viser er 110. Jeg kjørt litt videre og jeg merket at radioen slo seg av i et halvt sekund innimellom. (1 gang hvert 3 minutt ellerno). Jeg kom frem til Biltema (hvor jeg skulle kjøpe noen stikkontakter++) og slo av tenninga. Da la jeg merke til at temperaturmåleren ikke gikk på plass mot venstre som normalt, og som de andre instrumentene gjør når man slår av tenninga, Neida...den la seg helt ned til høyre. Jeg åpnet panseret og sjekket at det var nok av væske i radiatoren. Det var det, og motoren var ikke spesielt varm på noen måte. Jeg slo på tenninga igjen og temperaturen gikk direkte til 110 grader. Når jeg slo den av igjen så gikk måleren ned på venstre side. Jeg slo den på igjen og slo den av. Så gikk den ned på høyre side ...

 

Jeg kjørte hjem igjen fra biltema og fant ut at hvis jeg slo av AC og satt vifta ned til minimum så gikk den ned 10 grader med en gang (ikke 2millisekunder etter at jeg satte ned vifta engang. Det skjedde samtidig som jeg satt ned vifta til minimum). Slo jeg den opp på fullt igjen så spratt den umiddelbart opp ca. 10 grader.

 

Noen timer senere så låste jeg opp bilen ved å trykke på knappen på nøkkelen. Alle dørene ble opplåst. Jeg satte meg inn og vrei om tenninga. Man hører at motoren "går /sveiver rundt" men den får ikke tenning. Vindusviskeren gikk en halv gang og stoppet opp. Radioen var helt død, ikke lys i display, ikke lys i noen av lyktene på bilen. Basicly så sluttet alt det elektrisk å fungere. Jeg gikk ut av bilen og skulle låse den, men heller ikke sentrallåsen fungerte nå. (Jeg fikk heller ikke nøkkelen inn i låsen på førersiden selvom jeg sprutet låsolje inn, men det trenger ikke være relatert til dette?). Gikk jeg på passasjersiden fikk jeg vridd om og låst døra, men sentrallåsen gjorde ikke jobben nå heller.

 

Det virker som det eneste som har noe tilkobling til det elektriske er motoren, siden den prøver å "sveive" rundt, men får ikke tenning når jeg vrir om nøkkelen.

 

 

Tips?

Jeg har en kamerat som er bilmekaniker og han skal komme å hjelpe meg feilsøke litt i kveld, men kunne godt tenke meg litt info om hvor man kan begynne. Eller om kanskje har noen idé om hva problemet kan være.

 

Så langt i denne tråden har jeg oppfattet flere ting smo kan være greit å forsøke

* Bytte sikringsboks.

* bytte/sjekke tenningslåsen ?

* sjekke coilen(e) ?

* Sjekke jording?

 

Er uendelig glad for tips og råd om dette problemet. Bilen står nå litt sånn delvis ulovlig parkert hos Telenor og bilen må bort i kveld. Forhåpentligvis kan jeg kjøre den selv, men det ser mørkt ut :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...