Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

IP-addresser og priser


Anbefalte innlegg

I følge IANA har ikke ISP'er lov til å ta seg betalt for ip-addresser. Uansett hvor mange du skal ha. Det eneste de kan kreve er et adminstrasjonsgebyr for de utgifter de måtte ha for å mappe opp dette. Likevel er det mange ISP'er som krever veldig store beløp hvis du ønsker mer en EN fast ip. Er det noen som har en oversikt over hvor billig/dyre de forskjellige ISP'ene er når det gjelder dette? Er ikke interresert i å betale 500kr ekstra i måneden fordi jeg ønsker en eller to ekstra ip'er liksom.

Endret av L4r5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke noen liste, men har ett alternativ til deg nemlig dynamisk dns. Dvs. at du har ett domenenavn bunnet opp mot din hjemme-ip. Måten dette gjennomføres på er at du har en liten service som kjører på pc'en din som kobler opp mot tjenesteleverandøren sin server og oppdaterer ip'en som ditt domenenavn skal knyttes opp mot.

Les mer på denne siden, de har både gratis løsninger og løsninger de tar betalt for.

 

Dette er da en bedre løsning, mener jeg, da du får en adresse som er mye lettere å huske enn en IP-adresse. F. eks. lars.no-ip.org

Lenke til kommentar
Har ikke noen liste, men har ett alternativ til deg nemlig dynamisk dns. Dvs. at du har ett domenenavn bunnet opp mot din hjemme-ip. Måten dette gjennomføres på er at du har en liten service som kjører på pc'en din som kobler opp mot tjenesteleverandøren sin server og oppdaterer ip'en som ditt domenenavn skal knyttes opp mot.

Les mer på denne siden, de har både gratis løsninger og løsninger de tar betalt for.

 

Dette er da en bedre løsning, mener jeg, da du får en adresse som er mye lettere å huske enn en IP-adresse. F. eks. lars.no-ip.org

8134381[/snapback]

 

Vet ikke om du missforstod trådstarters spørsmål eller om du prøver å diskutere andre ting i tillegg. Men dyndns gir deg ikke EKSTRA ip adresser, kun ei adresse som er enklere å huske en ip adresse, og samtidig som man beholder selve adressa selv om ip adressa skulle endre seg.

 

Nå har eg derimot ikke gjort dette i privat sammenheng, og eg kan ikke se noen tilbydere som tilbyr dette til privat heller, men i bedriftssammenheng så har eg ikke opplevd å måtte betale ekstra for dette.

Lenke til kommentar

Ojj.. missforstod der ja.. Hang meg litt opp i første del av innlegget, nemlig fast ip (som i statisk).

 

Ønsket mitt var nok ikke å starte en ny diskusjon nei.

 

Hva er grunnlaget for at du ønsker flere ip'er? Er det for å oppnå det at du kan ha flere servere på en port eller?

Endret av MapSter
Lenke til kommentar

Har nå fått høre at telenor tar 150kr per ip man ønsker. Synes dette er merkelig høyt i grunn med tanke på at det bare skal være et "administrasjonsgebyr".

Kommer antagelig ikke til å gå til det skritt å kjøpe flere ip'er da det finnes gode løsninger som går rundt "problemet". Er likevel interresert i hva andre tar for denne tjenesten.

Rart i grunn at de slipper unna med slike gebyr når IANA spesifikt forbyr ISP'er å tjene penger på slikt.

 

Hva er grunnlaget for at du ønsker flere ip'er? Er det for å oppnå det at du kan ha flere servere på en port eller?

8134433[/snapback]

Vel, behovet er vel egentlig ikke så stort annet enn at jeg synes det er merkelig at de tar seg så godt betalt når dette skal være en "nonprofit"-tjeneste fra ISP. Derfor lurte jeg på hva de forskjellige firmaene tar seg betalt for dette. Går på kurs i Cisco-nettverkshåndtering og dette kom opp i en diskusjon. Endret av L4r5
Lenke til kommentar

Ser på NGT sine sider at de tar 150,- for ett /30 subnett. Jeg er ikke noen ekspert men slik jeg forsto det er det slik at man får 4 faste offentlige ip'er på LAN siden av ruteren (?). Rett meg hvis jeg tar feil...

 

 

NGT's beskrivelse:

Fast tildelt / 30 IP-subnett

Fast tildelt IP subnett på LAN siden av ADSL ruteren. Kunden blir tildelt et /30 nett (4 adresser) iht vilkårene for tildeling av faste IP-adresser fra NextGenTel. Kunden selv kan benytte en fri adresse. Dette nettet settes opp på ADSL ruterens LAN side og kunden kan tilknytte en maskin direkte til ruteren. Kunden må selv sørge for eventuelt utstyr/løsninger for tilknytting av flere maskiner på LAN siden.

Typisk ved behov for:

Brannmur løsninger som krever offentlig IP-adresse

VPN-klienter som benytter IPSEC som ikke tåler NAT

Andre spesielle behov

Endret av MapSter
Lenke til kommentar

stemmer at ip'er er egentlig gratis. men isp betaler faktisk 20k i året i admin avgift til ripe så dem får dem heller ikke gratis (etablering første år er 30k)

og da får dem heller ikke så mange ip'er dem vil, dem må si til ripe hva dem skal bruke dem til. vær gang dem skal ha flere ip'er må det søkes(manuelt jobb) og isp skal self ha betalt for det.

 

hvis du skal kjøre/bruke vpn/ipsec osv... er det greit det, men server med vpn må og ha bra linje. siden vpn server bruker i praksis bobbelt av linja.

eks: 1mbit ut fra deg blir til 2mbit(1mbit inn, og 1mbit ut) på vpn server.

 

og det vil i gjen si at selv om ip'ene er billig annet sted må du kjøpe båndbredde der og. det kan koste mer enn selv ip'ene. (detta veit self ngt og andre om) så prisen på fast ip kan da vere ganske høy.

Endret av ranvik
Lenke til kommentar
stemmer at ip'er er egentlig gratis. men isp betaler faktisk 20k i året i admin avgift til ripe så dem får dem heller ikke gratis (etablering første år er 30k)

og da får dem heller ikke så mange ip'er dem vil, dem må si til ripe hva dem skal bruke dem til. vær gang dem skal ha flere ip'er må det søkes(manuelt jobb) og isp skal self ha betalt for det.

8134558[/snapback]

 

Når eg har bestilt ekstra ip adresser og større subnett til kunder er det eg som har fulgt ut skjemaet til ripe. Dette tar jo da eg naturligvis min fakturatime for :)

 

Så for kunden blir det jo ikke gratis, men samtidig har de både mulighet og blitt oppfordret til å fylle ut skjemaet selv.

Lenke til kommentar
Er det noen som har en oversikt over hvor billig/dyre de forskjellige ISP'ene er når det gjelder dette? Er ikke interresert i å betale 500kr ekstra i måneden fordi jeg ønsker en eller to ekstra ip'er liksom.

8134319[/snapback]

 

Lyse / Kleppnett tar 200,- i etablering og 10,- i måneden.

Directconnect tar 29,- i måneden. (husker ikke hva eller om de tok etableringsgebyr)

 

Det er de 2 jeg bruker.

Lenke til kommentar
Ser på NGT sine sider at de tar 150,- for ett /30 subnett. Jeg er ikke noen ekspert men slik jeg forsto det er det slik at man får 4 faste offentlige ip'er på LAN siden av ruteren (?). Rett meg hvis jeg tar feil...

 

Et /30 nett inneholder 1 "brukbar" ip for kunden.

1 som netadresse

1 står som GW

1 som broadcast

og da 1 som du kan bruke

 

Som et /29 nett da inneholder 5 "brukbare" adresser for en person.

 

Mulig litt knotete forklart. Men håper du skjønner hva jeg mener.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...