Gå til innhold

sulten er til mett som tørst er til...?


Matsemann

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hadde vært morsomt med et ord som betyr "ikke tørst", men grunnen til at det ikke eksisterer i forhold til ordet. er vel at mett er en mye mer substansiell følelse enn å ikke være tørst. Folk klager over at de har spist for mye, men ikke over at de har drukket for mye. (Hvis det da ikke omhandler en annen type drikke. ;))

Lenke til kommentar
Joda, det er et ganske vanlig ord også. Dra utenfor bygda di en gang, så finner du ut at ting kan være annerledes :p

8302707[/snapback]

Jeg har vært i Oslo en gang før da.

 

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Hehe, neida. :)

 

Enig, enig, må ha et bedre ord. Hvem stemmer for å sende mail til språkrådet?

Noen som har adressa?

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

At 'utørst' er det riktige ordet for det motsatte av det å være tørst er en skam. Da kan vi likesågodt kutte ut en hel del av norske ord siden man bare kan putte en 'u' foran et antonym.

 

I stedet for 'liten', kan man si 'ustor'.

I stedet for 'ny', kan man si 'ugammel'. (Eller i stedet for 'gammel', 'uny')

 

U-en i 'utørst' har nøyaktig samme funksjon som 'ikke' i en frase 'ikke tørst', nemlig negasjonen. Selv om u-en sammensmeltet med 'tørst' blir 'utørst', et eget ord syntaktisk sett, vil ikke ordet 'utørst' egentlig være et eget ord semantisk sett for det å ikke være tørst, men snarere en sammensetning av et ord og og en negasjonsfunksjon.

 

Språkrådet kan referere odboka så mye som de vil, men faktum er at vi ikke har et eget ord for det å ikke være tørst.

 

Basta, som noen sa...

 

 

 

Jeg foreslår at vi begynner å legge frem forslag til et eget ord for det å ikke være tørst. Hvis noen kjenner (den historiske) bakgrunnen for hvorfor ordet for 'usulten' akkurat er 'mett', så kan vi lettere resonnere oss frem til et passelig ord for det å ikke være tørst.

Lenke til kommentar

Idemyldring sier du? =D

Mått : En blanding av «Vått» og «Mett».

Randsprukken : Drukket så mye at det snart renner over. eller.no

Svampfull / Svampig / Tilfredsvamp(Tilsamp) : Like full av veske som en (tilfredsstilt) svamp kan være.

Fuktfull : Full av fuktighet.

Hyåt: En slags miks av Hydrert og Våt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

På engelsk bruker man "full" for å betegne at man har fått nok å spise/drikke, men på norsk brukes "full" for å betegne at man har inntatt større mengder alkoholholdig drikke. Skjønt, ikke nødvendigvis nok - jeg ser titt og ofte folk som fortsetter å innta alkoholholdig drikke selv etter de har nådd en full tilstand ;)

 

Vel, hva om vi da gjør omvendt, og bruker uttrykket "drunk" (på fornorsket vis, selvsagt) om tilstanden der man har inntatt såpass mye væske at man ikke orker mer?

 

"Vil du ha noe å drikke?"

"Nei takk, jeg har nettopp drukket en halv liter vann, så nå er jeg drunk"

Lenke til kommentar

Selv om det ikke er godkjent, har jeg i alle år konsekvent brukt ordet "tølse".

Av grunnene nevnt av Elyas Machera på side 1.

 

Vi trenger desperat et ord som rimer på pølse, sølvskje er liksom det nærmeste vi kommer, og det føles rart å bruke.

 

Det finnes faktisk et ord som rimer på pølse.

Vølse

 

Vølse (skrives også volse eller völse), er en tørket hingstefallos. I følge den korte sagateksten Volsetåtten, som kjennes fra Flatøyboken, inngikk vølse i førkristen, privat fruktbarhetskult i Norge. I Olav den Helliges saga fortelles det at husfruen lot vølsen gå fra hånd til hånd rundt i kretsen av kultdeltagere, mens det ble fremsagt en bønn om vekst og styrke.

Lenke til kommentar

Trolig ytterst sjelden. Enda sjeldnere enn man trenger et ord som rimer på pølse. Vølse ble for øvrig også omtalt forrige gang utørstproblematikken ble drøftet (for et par måneder siden), jf. lenken i Rocamboles innlegg #33 ovenfor.

Endret av Beatnik
Lenke til kommentar

Huh. Skal si.

 

Jeg har "ofte" hatt bruk for å finne ord som rimer på pølse i fortiden (skrev mange rim her og der, og ble alltid like oppgitt over at sølvskje var det eneste jeg fant som var i nærheten av å rime på pølse.) og nå har jeg endelig funnet noe.

 

Ja ja, jeg mener fortsatt at tølse er et bedre ord enn utørst og de andre forslagene, men det er vel bare meg som lever på en gammel drøm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...