Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pc´en brant opp..og nesten huset.


Anbefalte innlegg

Bra at alt gikk bra.

 

Vil bare advare mot Hiper, har opplevd noe av det samme bare med Hiper Type-R 580W. Satt en helt vanlig dag på maskinen og spilte sammen med en kamerat som har maskinen litt lenger bort på samme bord.

Helt ut av det blå kom det et veldig høyt smell (tigerscott aktig) og det kom røyk ut fra maskinen samtidig som rommet ble mørklagt. Koblet ut alt av ledninger og åpnet kabinettet, enda mer røyk kom ut. Skjønte fort at det var PSU'en som hadde eksplodert, var da redd for den kunne ha tatt med seg noe mer. Neste dag kjørte jeg ned på Microplex, handlet en MIST og maskinen går helt fint den dagen i dag.

 

Det har vært en HAUG av returer av Hiper strømforsyninger rundt omkring.

8166028[/snapback]

 

Kjipe greier altså..

 

Visste ikke at Hiper var så dårlige, trodde det var ett pålitelig merke som man kunne stole på :hmm: Vet ivertfall at det blir ikke Hiper neste gang :yes:

 

Noen som har tips??

Endret av amdme
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Komplett må også erstatte alt som sto rundt PCen og som den har ødelagt, så det er ikke noen grunn til å bruke forsikringen, med mindre de kan bevise at PCen ikke har skylden.

8164170[/snapback]

 

Hvorfor må komplett erstatte alt som sto rundt PC'en? Dvs. hva i forbrukerkjøpsloven (evt. andre lover) gir kunden denne rettigheten?

Lenke til kommentar
Komplett må også erstatte alt som sto rundt PCen og som den har ødelagt, så det er ikke noen grunn til å bruke forsikringen, med mindre de kan bevise at PCen ikke har skylden.

8164170[/snapback]

 

Hvorfor må komplett erstatte alt som sto rundt PC'en? Dvs. hva i forbrukerkjøpsloven (evt. andre lover) gir kunden denne rettigheten?

8166146[/snapback]

 

Mener det er noe sånn som at: Hvis et produkt kjøpt hos en gitt forhandler får en "feil" som forårsaker at andre ting også blir skadet, som en direkte følge av dette, må forhandler av produktet som forårsaket denne skaden dekke de skader som har skjedd på andre produkter også:hmm:

 

Det ble litt vanskeligt formulert dette.. men men, dere skjønner sikkert poenget.

Endret av amdme
Lenke til kommentar
Mener det noe sånn som at: Hvis et produkt kjøpt hos en gitt forhandler får en "feil" som forårsaker at andre ting også blir skadet som en direkte følge av dette, må forhandler av produktet som forårsaket denne skaden dekke de skader som har skjedd på andre produkter:hmm:

 

Det kan godt hende at det er riktig, men **hvilken lov** gir forbrukerne denne rettigheten? (jeg har fx. problemer med å tro at dette ansvaret er ubegrenset og uten forbehold. Opptenkt situasjon: et rørstykke sprekker og det blir vannskader i hele huset. Skal rørprodusenten/selgeren stilles ansvarlig for utbedring av vannskader i hele huset? Det vil være snakk om millionbeløp. Og det på en vare til hva, 100NOK?)

 

(For all del, jeg håper at du får erstatningen av komplett for alt det utstyret som ble ødelagt. Jeg er utelukkende nysgjerrig på hvilke dokumenter stadfester selgernes ansvar).

Lenke til kommentar
Mener det noe sånn som at: Hvis et produkt kjøpt hos en gitt forhandler får en "feil" som forårsaker at andre ting også blir skadet som en direkte følge av dette, må forhandler av produktet som forårsaket denne skaden dekke de skader som har skjedd på andre produkter:hmm:

 

Det kan godt hende at det er riktig, men **hvilken lov** gir forbrukerne denne rettigheten? (jeg har fx. problemer med å tro at dette ansvaret er ubegrenset og uten forbehold. Opptenkt situasjon: et rørstykke sprekker og det blir vannskader i hele huset. Skal rørprodusenten/selgeren stilles ansvarlig for utbedring av vannskader i hele huset? Det vil være snakk om millionbeløp. Og det på en vare til hva, 100NOK?)

 

(For all del, jeg håper at du får erstatningen av komplett for alt det utstyret som ble ødelagt. Jeg er utelukkende nysgjerrig på hvilke dokumenter stadfester selgernes ansvar).

8166416[/snapback]

 

Forbrukerloven er ganske klar på disse områdene. Du nevner ett rør som sprekker.. Hvis feks. ett firma legger opp vann/kloakk o.l. på ett bad i huset ditt og plutselig sprekker feks. et rør som de har lagt opp. Da er de ansvarlig for de skader som oppstår pga dette. Det begrenser seg ikke bare til skader på bad, men også til skader som oppstår ellers i huset pga dette..

Lenke til kommentar

Om flera upplever detta med denna psu modellen (samma model?) så kanske det hade varit fint om det blev registrerat i bla prisguiden. Kanske en del skriver recensioner ganska fort, då blir ju produktens kvalitet missvisande i guiden.

Man kunde ju då skrivit 2 recensioner på 1 år och eventuelt tillføra status med 6månaders mellanrom. Och då skulle produktens "stjerner" ex. gå opp om man visade sig var mere nøjd, eller andra veien.

 

Eventuelt så kan man ha en tråd liknande prisguiden i indelning men blir kanske oøversiktligt (därfør føreslog jag prisguiden som redan finns) .

 

vill inte ha produkter som är så dåliga, eller rent av farliga.

Endret av Robbansvenske
Lenke til kommentar
Småskummelt :S Vel, uansett, vær glad at det ikke gikk utover andre ting enn Pc'n og veggene. Forresten, er det ikke Hiper som må stå til ansvar for dette og ikke komplett? Produksjonsfeilen ligger jo hos hiper?

8166689[/snapback]

 

En liten korreksjon: Det var ikke bare tak/vegger, men også tv, stereo, tuner, tekstiler osv sov..

 

Jeg kjøpte ikke psu´en hos hiper..jeg kjøpte den hos komplett :roll:

Lenke til kommentar

Har akkurat satt opp et "budsjett" pc overslag til meg selv..., med Hiper PSU..., lurer på om jeg skal endre litt på det... :hmm:

 

Så blir jeg litt betenkt når jeg faktisk har 3 pc'er i huset som står på 24/7... Kanskje det ikke er så dumt med et par ekstra røykvarslere :innocent:

Lenke til kommentar
Forbrukerloven er ganske klar på disse områdene.

 

Hmm... jeg antar du mener forbrukerkjøpsloven. Men, altså, jeg tolker denne teksten dithen at komplett vil være ansvarlig for datamaskinen (selv om de bare hadde solgt PSU'en). Og *kun* det. For å kreve erstatning for andre skader:

 

"... kan forbrukeren kreve erstatning med mindre selgeren godtgjør at tapet ikke skyldes feil eller forsømmelse på selgerens side".

 

Dette betyr vel at såfremt komplett ikke har levert en vare som de *visste* var defekt, bærer de ikke noe ansvar for skadene utover PC'en?

 

Du nevner ett rør som sprekker.. Hvis feks. ett firma legger opp vann/kloakk o.l. på ett bad i huset ditt og plutselig sprekker feks. et rør som de har lagt opp. Da er de ansvarlig for de skader som oppstår pga dette. Det begrenser seg ikke bare til skader på bad, men også til skader som oppstår ellers i huset pga dette..

8166468[/snapback]

 

Ikke slik jeg tolker lovverket. Såfremt de kan sannsynliggjøre at de ikke har forsømt oppgavene deres, vil de være ansvarlige *kun* for røret/ditt eget bad.

 

Eller misforstår jeg den siterte lovteksten?

Lenke til kommentar

Istedet for å vaske selv, hadde jeg ringt ett proft byrå som tar vaskejobber til å ta saken, og fått komplett til å dekke dette også.

Burde være smal sak ettersom det er klart pc'n du har kjøpt hos komplett som er syndebukk.

Jeg har hatt en del psu'er, kjører enermax liberty 500w nå som jeg foretrakk framfor mist 500w som mange liker.

 

Ellers er det en god ide, synes jeg, med kabinett hvor alle vifter blåser luft inn og en vifte eller to på toppen som blåser ut. Funker best hvis psu også monteres i toppen.

Lenke til kommentar

såvidt jeg vet har hyper psu et relativt godt rykte, men det kan være fabrikk feil i den, har hatt en q-tec, den tok fyr, knistfåkket sto ut i rommet mitt, og har hatt 2stk bzerk psu som også har tatt fyr, vet at bzerk ikke er noen kvalitets psu, men automat sikringen gikk ikkje noen av gangene, nå har jeg en 700w kvalitets psu som jeg håper holder mål =)

Lenke til kommentar
Er det bare meg som ser det åpenbare :ph34r:  Det var en firewire kabel som starta brannen :whistle:

 

Forøvrig høres det ut som vifta i hipern fortsatte å gå etter at den hadde sprengt de indre komponentene. Så ikke bare har psu'en herpa komponentene, den har spredd møkka utover også :no:

 

Glad jeg har vifteløs PSU :love:

8164750[/snapback]

 

En kompis av meg prøvde 3 vifteløse som alle begynte å brenne.

Lenke til kommentar
Nå blei jeg litt skremt her - siden jeg har samme strømforsyninga selv :/

 

Nei, jeg tar et hint og begynner å slå av maskinen når jeg ikke er "tilstede" ;)

8150654[/snapback]

Kan alltids smelle fordi om, en kompis av meg hadde en Apevia 500W strømforsyning, en dag jeg var hos han var det bare et "POOOOOOF" og pc'n var opp i røyk.. flaks vi var der da, og pc'n sto avslått...

Lenke til kommentar
Har akkurat satt opp et "budsjett" pc overslag til meg selv..., med Hiper PSU..., lurer på om jeg skal endre litt på det...  :hmm:

 

Så blir jeg litt betenkt når jeg faktisk har 3 pc'er i huset som står på 24/7... Kanskje det ikke er så dumt med et par ekstra røykvarslere  :innocent:

8166873[/snapback]

 

Har hatt en Hiper type R, 580W. Og kan bare si at jeg er super fornøyd med den, aldri vært noe problem med min ivertfall. Hiper har et godt rykte. Dette kan sier å være et sær tilfellet. Det at soten ble spredt ut er vel ikke så vanskelig å skjønne.. Når det brenner vil soten følge røyken og dritten sprer seg som bare fanden! Viktig med renhold og jordete kontakter, jordingsfeil er skumle greier.

Lenke til kommentar

Jeg fatter ikke at noen lar elektriske apparater stå på over natta eller når man ikke er tilstede. Dette er jo noe vi har fått innprenta helt siden vi var barn!

Det er vel ingen som lar en TV eller et stereoanlegg stå på over natta heller.......?

Hvis et forsikringsselskap får vite at man hadde PCn eller et hvilket som helst annet apparat stå på 24/7, så har jeg ordentlig vondt for å tro at de utbetaler forsikring hvis f.eks. hele huset hadde brent ned.......noe som jo heldigvis ikke skjedde da - men, men........bedre føre var osv...., vet du.

Lenke til kommentar
Jeg fatter ikke at noen lar elektriske apparater stå på over natta eller når man ikke er tilstede. Dette er jo noe vi har fått innprenta helt siden vi var barn!

Det er vel ingen som lar en TV eller et stereoanlegg stå på over natta heller.......?

Hvis et forsikringsselskap får vite at man hadde PCn eller et hvilket som helst annet apparat stå på 24/7, så har jeg ordentlig vondt for å tro at de utbetaler forsikring hvis f.eks. hele huset hadde brent ned.......noe som jo heldigvis ikke skjedde da - men, men........bedre føre var osv...., vet du.

8169932[/snapback]

 

Eg har...? Er det så utrolig uvanlig å la noe stå på over natta? Ok, tv apparatet slår eg av når eg legger meg, men det er ofte eg slår på stereoannlegget på soverommet for å ha musikk om natta... liker å sove til det også...

 

Og eg kan egentlig ikke finne noested hverken i forsikringsavtalen eller i papirene som fulgte med gjenstandene om at det ikke er "lov" å ha de på 24/7? Naturlig nok krever det at man rengjør produktene innimellom, som for eks å levere inn tv'n/pc til støvrens osv... og så lenge man gjør dette burde man i forhold til CE-merkingen være trygg?

 

Eg var ihvertfall av den oppfattning av at CE-merket/godkjenningen var for å sørge for at utstyr solgt i Norge hadde en minste krav til kvalitet og innebygget sikkerhetsmekanismer som skal hindre at slike ting som dette skjer. Men eg kan jo ha tatt feil :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...