Gå til innhold

Creative Nomad Jukebox Zen, 20GB noe?


Anbefalte innlegg

Jeg mener at zen er et bra valg i forhold til iPod ikke bare pga. prisen.

 

Zen har støtte for to ting som iPod ikke har:

 

-USB

 

-WMA

 

Disse argumentene er ikke gyldige. Det finnes USB -> FW hubber som er passe store som du kan ta med og bruke for tilfeller der maskiner ikke har FireWire. (FireWire begynner nå å bli rimelig standard på mange nye maskiner....)

 

Hva med å bruke to minutter på å la PCen din konvertere .wma filene til .mp3? Gjort i en fei!

 

I tilegg kommer det en fjernkontroll til Zen som har radio, diktafon, opplyst display og sikkert noe mer...

 

Jo, jo, men like greitt å ha en ekstern liten radio, er det ikke? Den fjernkontrollen du refererer til her er jo diiiger! :) Slipper du å suge enda mer strøm av et batteri som allerede sliter med å levere det som loves.

 

De fleste bryr seg jo om pris og en 20GB iPod koster 5000kr (!)

 

Zen har 20GB og koster 3200kr (creative sier at veiledende pris er 3999kr men hvis du leter litt i forskjellige internett butikker finner du den mye billigere) og hvis du skal ha fjernkontroll blir det jo litt ekstra.

 

Dette er et veldig viktig argument. iPod er ALT for dyr i forhold til konkurrentene. Hadde man fått lov til å prøve produktet på forhånd ville nok mange ha valgt iPod. Slik det er i dag velger mange Zen ganske enkelt pga. pris.

 

Men så er jo iPod litt lettere og jeg tror den er mindre og.

 

Designet på zen er utrolig fint men ingen ting kan måle seg med iPod.

 

Det stemmer. iPod er mindre, lettere og (subjektivt) en god del penere / lettere å bruke enn Zen.

 

Så hadde prisen vært ubetydelig hadde jeg klart gått for iPod, men prisen er ikke ubetydelig så derfor bestilte jeg zen.

 

Og så bestiller jeg fjernkontroll senere.

 

Og du har på ingen måte gjort et dårlig kjøpt. Zen er en genial liten dings. Det som imidlertid også bør nevnes er programvare som brukes opp mot maskinen du docker mot. Her synes jeg rett og slett at Creative sitt PlayCenter er knotete. Det finnes en mengde alternativ programvare der ute som fungerer mye bedre, men det beste programmet koster så klart penger. Her er iPod brukere heldigere, da EphPod er freeware!

 

Her finner du en meget god site for Nomad spillere: http://www.nomadness.net

 

Her er en god side for iPod: http://www.ipodlounge.com/

 

Mitt råd vil fortsatt være å kjøpe en iPod. En 10GB iPod er bedre enn ingen iPod i det heletatt! ;)

 

-KJ

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

iPod er fin å se på, men har hittil vært uaktuell, ikke bare på grunn av pirsen, men pga kravet om firewire (USB er fremdeles vanligere, riktignok teit at Jukebox 3 ikke støtter USB 2.0).

 

Det som har gjort iPoden helt uaktuell dog, er at man ikke kan redigere playlister underveis. For meg tar dette bort hele vitsen med å drasse rundt på en "diger" harddisk. Hvis du likevel må legge inn playlist for hver gang kunne man vel også overført de sangene i samme slengen og sluppet unna med å kjøpe en liten minnebasert spiller i stedet. Hvis du er av typen som er glad i radio, bare la sangene komme er vel dette greit, er du litt mer "DJ-minded", ønsker å kunne velge hele tiden etter hva du har lyst på der og da er det

 

Mener å ha hørt at iPoden muligens kan gi endel problemer i forhold til copyright og bruk på flere pcer også. Er ikke sikker men tror dette har blitt endret nå, så saken ikke lenger trenger være låst til én maskin. Har man først en bærbar lagringsenhet for større filer så er det jo kjekt å kunne bruke den så enkelt som mulig. Creative sine spillere har forøvrig også den svakheten at de ikke kan kobles rettt på en maskin og gjenkjennes automatisk som en stasjon.

Lenke til kommentar
iPod er fin å se på, men har hittil vært uaktuell, ikke bare på grunn av pirsen, men pga kravet om firewire (USB er fremdeles vanligere, riktignok teit at Jukebox 3 ikke støtter USB 2.0).

 

Har du et Audigy lydkort eller nyere, så har de fleste firewire integrert. Ett billig firewire adapter koster veldig lite, og i nødsfall kan en FireWire -> USB konverter brukes.

 

Det som har gjort iPoden helt uaktuell dog, er at man ikke kan redigere playlister underveis. For meg tar dette bort hele vitsen med å drasse rundt på en "diger" harddisk. Hvis du likevel må legge inn playlist for hver gang kunne man vel også overført de sangene i samme slengen og sluppet unna med å kjøpe en liten minnebasert spiller i stedet. Hvis du er av typen som er glad i radio, bare la sangene komme er vel dette greit, er du litt mer "DJ-minded", ønsker å kunne velge hele tiden etter hva du har lyst på der og da er det

 

iPoden spiller sanger på veldig mange måter. Du kan velge på plate, artist, sjanger etc. I tillegg er det mulighet for å lagre playlister automatisk når du overfører data.

 

Jeg vet ikke hvordan andre hører på musikk, men jeg liker å høre ett og ett album.

 

Mener å ha hørt at iPoden muligens kan gi endel problemer i forhold til copyright og bruk på flere pcer også. Er ikke sikker men tror dette har blitt endret nå, så saken ikke lenger trenger være låst til én maskin. Har man først en bærbar lagringsenhet for større filer så er det jo kjekt å kunne bruke den så enkelt som mulig. Creative sine spillere har forøvrig også den svakheten at de ikke kan kobles rettt på en maskin og gjenkjennes automatisk som en stasjon.

 

iPoden gjenkjennes automatisk som en ekstern firewireharddisk. Dette går uavhengig av maskin. Det som har vært problemet er å få den til å "docke" MP3 databasen sin på flere maskiner. Dette ser imidlertid ut til å være ordnet med nyere programvare.

 

Med Creative sine spillere må man jo bruke programvare for å hente ut / lagre data. Litt tungvint når det tross alt er snakk om en harddisk....

 

-KJ

Lenke til kommentar

Hva med å bruke to minutter på å la PCen din konvertere .wma filene til .mp3? Gjort i en fei!

 

Ett ord: kvalitetstap

 

Ett ord: Tøys!

 

-KJ

Nå vil ikke jeg lyge på meg å vere n kjempe ekspert på lyd, men det er vell få som tviler på at når man konverterer fra en lossy format til et annet så mister du kvalitet. Dette er jo fordi de kutter forskjellige deler av musikken, og det ferdige resultatet vil bli kuttet "i begge ender".

Lenke til kommentar
Det er da et faktum at man mister kvalitet om man konverterer fra wma til mp3. Tøys er det ikke. Heller ikke et kjempeproblem for hvem har vel mye wma liggende?

 

Jeg snakker ikke om å komprimere .wma med .mp3 teknologi. Du bruker en konverter som konverterer fra .wma via .wav til .mp3. Du vil jo selvsagt ikke finne tilbake det som .wma har kuttet bort under første gangs komprimering, men den forskjellen er veldig liten.

 

Er du ute etter lydkvalitet så er det jo bortkastet å ha .wma i det heletatt!

 

-KJ

Lenke til kommentar
Forresten, er dette den fjernkontrollen du tenkte på megavolt?

 

Ja det var den.

 

Lenge siden sist jeg så den, så jeg huska ikke at den var sånn. Visste heller ikke at den var for jukebox 3 og (hadde jo vært rart hvis den ikke var det...), for da kunne jeg jo kjøpt den istedenfor.

 

Driter i om den er stor når jeg har fjernkontroll og flere avanserte funskjoner i tilegg til at den er rimeligere.

 

Mener jeg har sett jukebox 3 til bare 2500kr eller noe (mulig jeg husker feil...), og det er jo ikke så værst.

 

Uansett er jeg fornøyd med Zen.

 

Og til Eskil87: Hvis du enda ikke har nestemt deg, gå for HD-basert mp3spilller. Digg med et veldig stort og variert utvalg (forutsatt av at du har masse musikk da), alt etter hva slags musik man vil høre på.

 

Desutten er overføring med firewire mye bedre en det NetMD-pisset til sony med lav USB-hastighet.

 

Hvis design og at den bør være minst mulig er viktig så gå for iPod. (hvis du gidder å bruke 4000kr på en mp3spiller da... :wink: )

 

Hvis du synes tidligere nevnte ting i denne tråden høres bra ut, så gå for Zen !

Lenke til kommentar

Ja den får plass i lomma, men noen synes kansje den er litt stor.

 

Prøv begge deler først.

 

Det følger med en bæreveske med et beltefeste (sånn med borrelås, ikke sånn at du må ta av belte hver gang det skal festes og tas av) og den er egentlig ganske grei. Hvis man har jakke over ser det heller ikke dumt ut, og da kan man også ha ledningen på insiden av jakka osv...

Lenke til kommentar

Nei da må du nok ha minnebasert spiller.

 

Men det finnes jo 512MB minnebrikker så du kan jo ha litt musikk likevel.

 

Finnes også minnebrikker med mer, bl.a den IBM har som har opptil 1GB, men slik jeg har forstått det så er ikke denne veldig standard akuratt.

 

Er sikkert ganske dyr også.

Lenke til kommentar

jeg har en ipod, og den funker det fett og løpe osv med. grunnen til dette er at den ikke leser fra hdd hele tiden, men legger sangen i minne. dette gjør også at batteritiden blir bedre, da den slipper å spinne opp hdd.

 

ipod er også betraktelig mindre enn zen, jeg ble overasket over hvor stor zen var, den blir en stor dings å ha i lomma lissom.

Lenke til kommentar

Da kan du jo kjøpe en billig minnebasert spiller i tilegg :yes:

 

F.eks Ceative MUVU (eller hva den nå heter...)

 

Zen er jo konge til alt annet enn å bruke den når det rister for mye.

 

Og til veggiss:

Zen jobber faktisk på samme måte som iPod!

Tror du bateriet hadde holdt lenge hvis den HD'en skulle gått hele tiden?

 

Zen har innebygd 16Mb minne, og alt som får plass i playlisten blir automatisk lest inn på minnet når den først starter og lese.

 

Grunnen til at apple har lengere bateri-tid er at de er flinke med sånt, og har sikkert noe erfaring fra sine laptoper. Uansett er ikke bateritiden så mye lenger...

 

Verken iPod eller Zen _bør_ ikke brukes til å jogge med.

 

Men merk deg bør, selvfølgelig går det helt fint. Men er du uheldig og ristingen varer for lenge, så kan det gå litt dårlig.

 

Men samme for meg, jog gjerne så mye dere vil med iPod/Zen, men jeg skal ikke gjøre det.

Lenke til kommentar

sakset fra www.apple.no

 

Støtsikker

Med bransjeledende støtbeskyttelse på 20 minutter spiller iPod uten å hoppe over en tone. iPod har en hurtigbuffer på 32 MB - uten mekaniske eller bevegelige deler. Støtbeskyttelsen fungerer ved å arkivere opptil 20 minutter med musikk i bufferen, slik at avspillingen ikke påvirkes av brå bevegelser.

 

dobbelt så mye minne som zen, og det står ikke et ord om at den ikke bør jogges med, de oppfordrer nesten til det.

 

og...hva er vitsen med å kjøpe en mp3 spiller til? er ikke vits i å ha to når du kan ha en lissom...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...