Gå til innhold

'Spill design' vs 'Spill programmering'


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spill programering:

Du kan C++, C# eller andre rellativt tunge programerings språk og du sitter å koder alt fra grafikk til spill metodikk til verktøy til databaser til ja...hva som helst.

 

Spill design:

Din jobb er å dytte bariærene for hva ett spill er. Du definerer hva spillet skal gjøre, inneholde og hva som er spill ellementet. Noen jobber bare med tekst og skriver beskrivelser, regler, metoder. Andre jobber med grafikk og tegner/bygger illustrasjoner og spill modeller og verdner.

 

Ta feks Battlefield 2142...

 

En spill designer vil si "Det skal være slik at når minigun dronen flyter over squad leader så skal den automatisk tracke fiender og skyte på dem"

 

Da vil en programere si: "Ok, da må jeg definere fiender med en variabel som en drone søker opp, og jeg må legge en loop sekvens som sjekker alle bevegelige mål rundt for å venner eller fiender og så...osv"

 

En spill designer setter premissene enten visuelt eller konseptuelt...og en programerer koder det.

 

Det er de klare rollene..det er ikke nødvendigvis slik det er i en jobb situasjon. Ta feks han som utvikler doom..han er like mye en utvikler somm han er en designer da han setter premissene for hva spillet skal gjøre ved å utfordre teknologien.

 

AKIRA

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...