Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Abort - Liv eller død?


Robert.

Anbefalte innlegg

1. Hva synes du om abort?

Det er drap

 

2. Synes du det er galt og ta abort?

Ja

 

3. Synes du det er galt og ta et menneskeliv?

Ja

 

4. Hvis en har blitt voldtatt, synes du det er rett til og drepe et barn ved og ta abort?

Nei

8245067[/snapback]

 

Har du virkelig tenkt over dette før du har svart?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Guest

Ja selfølgelig...

 

Utdyper:

1: Så lenge et egg er befruktet er det et liv

2. Ja, det er galt å ta liv

3. samme her

4. Ved voldtekt kan barnet adopteres bort, er ikke barnets skyld måten det ble til på. Finnes ti tusenvis av par som ønsker å adoptere.

 

Abort er galt uannsett, det finnes alltid andre løsninger. Men når det er fare for mors liv, ved en operasjon en lign må legene avgjøre hva som er riktig.

Lenke til kommentar
Ja selfølgelig...

 

Utdyper:

1: Så lenge et egg er befruktet er det et liv

2. Ja, det er galt å ta liv

3. samme her

4. Ved voldtekt kan barnet adopteres bort, er ikke barnets skyld måten det ble til på. Finnes ti tusenvis av par som ønsker å adoptere.

 

Abort er galt uannsett, det finnes alltid andre løsninger. Men når det er fare for mors liv, ved en operasjon en lign må legene avgjøre hva som er riktig.

8263736[/snapback]

 

 

Var ikke pålogget, men der er altså svaret mitt...

Lenke til kommentar
Ja selfølgelig...

 

Utdyper:

1: Så lenge et egg er befruktet er det et liv

2. Ja, det er galt å ta liv

3. samme her

4. Ved voldtekt kan barnet adopteres bort, er ikke barnets skyld måten det ble til på. Finnes ti tusenvis av par som ønsker å adoptere.

 

Abort er galt uannsett, det finnes alltid andre løsninger. Men når det er fare for mors liv, ved en operasjon en lign må legene avgjøre hva som er riktig.

8263736[/snapback]

 

 

Var ikke pålogget, men der er altså svaret mitt...

8263745[/snapback]

 

Er svært uening at en befrukta eggcelle er et menneskeliv. For det første er det ikke relevant å snakke om menneskeliv, fordi det ikke er et menneskeliv. Å snakke om et menneskeliv gjør abortdebatten useriøs og subjektiv. Man må faktisk forholde seg til vitenskapen enn til gud for at det skal bli objektivt. Biologien har flytende grenser og det er umulig å snakke om at nå er det et liv. Det er mer presist å snakke om hvorvidt verdi eggcella har, og når man er inne på dette feltet er det flere faktorer som griper inn. Fesk vitenskap, moralske verdier, osv. Derfor syns jeg det er viktig at vi definerer enn lov som har takhøyde for mange forskjellige menneskers mening, vitenskap, i tillegg til at vi vurderer praktiske hensyn. Utifra min oppfatning er en embryo ikke et liv før det har gått 12 uker. Og nei, jeg er ikke for forlenging av fristen, ei heller korte ned på antall uker selvbestemt abort.

 

My statement

Endret av raffegutten
Lenke til kommentar

4. Ved voldtekt kan barnet adopteres bort, er ikke barnets skyld måten det ble til på. Finnes ti tusenvis av par som ønsker å adoptere.

 

 

Fint poeng :yes: Ingen har rett til å bestemme over hvem som får leve eller ei, ikke engang de som har vært med på å lage det ;)

8263835[/snapback]

 

Så du sier at om ei på 10 år blir voldtatt, så skal hun bære fram barne og føde det, bare for å adoptere det bort? Hvorfor har ingen rett til å bestemme om man skal bære fram et barn eller ikke? Hvordan stiller du deg til bruk av prevansjon som p-piller og kondom? Man hindrer noe som er naturlig i å hende. Hvorfor har man mer "rett" til å bestemme det?

 

Du kan forresten sette deg selv som eksempel på hun som er 10, vil du hoppe ut av VGS bare for å bære fram et barn? Hva med funksjonshemmede som blir voldtatt, hva tenker du om de?

 

Edit: Vet dette er en digresjon, men bruker du medisiner av noe slag?

Om du hadde en dødelig sykdom, der medisiner holder deg levende, da skal du slutte å ta de, siden ingen har rett til å bestemme om du skal daue eller ikke?

Endret av KristianG
Lenke til kommentar

Utdyper:

1: Så lenge et egg er befruktet er det et liv

2. Ja, det er galt å ta liv

3. samme her

4. Ved voldtekt kan barnet adopteres bort, er ikke barnets skyld måten det ble til på. Finnes ti tusenvis av par som ønsker å adoptere.

 

Abort er galt uannsett, det finnes alltid andre løsninger. Men når det er fare for mors liv, ved en operasjon en lign må legene avgjøre hva som er riktig.

8263736[/snapback]

Kan forstå at folk synes det er galt etter uke 8 (eller enda senere), men er du klar over faktum som at langt over halvparten av befruktede egg ikke fester seg (hørt tall alt fra 50% til 80%, men over halvparten er det). Dvs at kvinner som er seksuellt aktive nokså ofte mister befruktede egg under mensen. Dette er også en av virkemåtene til p-piller (hindrer egg i å feste seg).

Et befruktet egg har omtrent like stort potensiale for liv som en hvilken som helst annen celle i kroppen din. Fra ditt ståsted utfører du sannsynligvis drap ganske ofte hvis du har sex med noen på pillen.

Lenke til kommentar
4. Ved voldtekt kan barnet adopteres bort, er ikke barnets skyld måten det ble til på. Finnes ti tusenvis av par som ønsker å adoptere.

8263736[/snapback]

Hvorfor skal noen ligge i flere timers smerte for noe de ikke ville ha i første omgang? Fødsler kan jo gjøre skjedeutgangen så stor at det kan gå utover seksuell nytelse.

Lenke til kommentar

Så du sier at om ei på 10 år blir voldtatt, så skal hun bære fram barne og føde det, bare for å adoptere det bort? Hvorfor har ingen rett til å bestemme om man skal bære fram et barn eller ikke? Hvordan stiller du deg til bruk av prevansjon som p-piller og kondom? Man hindrer noe som er naturlig i å hende. Hvorfor har man mer "rett" til å bestemme det?

 

Poenget er at i 2007 har vi fantastiske muligheter å beskytte oss, noe jeg er veldig for, og de som ikke greier dette kan ha det så fint. De hadde sjangsen, og da er det feigt og umenenskelig å "fjerne" det du kunne unngått å ha hendt. Det er som å få en andre sjangse som man ikke fortjener, og i mine øyne er denne andre sjangsen mord.

 

Du kan forresten sette deg selv som eksempel på hun som er 10, vil du hoppe ut av VGS bare for å bære fram et barn? Hva med funksjonshemmede som blir voldtatt, hva tenker du om de?

 

Edit: Vet dette er en digresjon, men bruker du medisiner av noe slag?

Om du hadde en dødelig sykdom, der medisiner holder deg levende, da skal du slutte å ta de, siden ingen har rett til å bestemme om du skal daue eller ikke?

8266414[/snapback]

 

Jeg tenker at jeg aldri ville vært så dum at jeg ville blitt gravid på VGS, men hadde ulykken skjedd ville jeg tatt et år fri for å bære det fram ja, KristianG. Voldtekt av alle slag er forferdelige, og da spesielt av folk som ikke kan forsvare seg selv. Når det er snakk om psykiske hemminger er det jo litt spesielt, for de er som et barn under 16 år - de bestemmer (desverre?) ikke over seg selv. Enten er det foreldre eller den offentlige sektoren som bestemmer, og de må tenke på hva som er best for henne... Klarer kroppen/helsa det, er hun klar? Dette blir nok garantert nei og abort på dem, det jeg ikke har sagt mener jeg at det burde være lov under skjerpede omstendigheter som dette, eller sykdom.

 

Og ja, jeg tar medisin, jeg tar vidundermedisinen p-pille - for å beskytte meg selv og den jeg er med. Og ja, jeg ville nok valgt å bært fram barnet, bare fordi hvis jeg tok livsnødvendige medisiner hadde nok dette lagt noe låkk på livet mitt. Og alle skal dø uansett ikke sant? Da hadde vel neppe noe som helst i verden gledet meg mer enn å gi ett nytt liv til verden!

Lenke til kommentar

[

Kan forstå at folk synes det er galt etter uke 8 (eller enda senere), men er du klar over faktum som at langt over halvparten av befruktede egg ikke fester seg (hørt tall alt fra 50% til 80%, men over halvparten er det). Dvs at kvinner som er seksuellt aktive nokså ofte mister befruktede egg under mensen. Dette er også en av virkemåtene til p-piller (hindrer egg i å feste seg).

Et befruktet egg har omtrent like stort potensiale for liv som en hvilken som helst annen celle i kroppen din. Fra ditt ståsted utfører du sannsynligvis drap ganske ofte hvis du har sex med noen på pillen.

8266497[/snapback]

 

Siden min mening er at er egget befruktet så er det skapt et liv så vil det si at rette prevensjonen er den som hindrer befrukting og ikke den som forhindrer eggets videre liv.

 

Ikke et lett tema å bli klok på, men jeg har nå en gang min mening.

Lenke til kommentar

Så du sier at om ei på 10 år blir voldtatt, så skal hun bære fram barne og føde det, bare for å adoptere det bort? Hvorfor har ingen rett til å bestemme om man skal bære fram et barn eller ikke? Hvordan stiller du deg til bruk av prevansjon som p-piller og kondom? Man hindrer noe som er naturlig i å hende. Hvorfor har man mer "rett" til å bestemme det?

 

Poenget er at i 2007 har vi fantastiske muligheter å beskytte oss, noe jeg er veldig for, og de som ikke greier dette kan ha det så fint. De hadde sjangsen, og da er det feigt og umenenskelig å "fjerne" det du kunne unngått å ha hendt. Det er som å få en andre sjangse som man ikke fortjener, og i mine øyne er denne andre sjangsen mord.

 

Du kan forresten sette deg selv som eksempel på hun som er 10, vil du hoppe ut av VGS bare for å bære fram et barn? Hva med funksjonshemmede som blir voldtatt, hva tenker du om de?

 

Edit: Vet dette er en digresjon, men bruker du medisiner av noe slag?

Om du hadde en dødelig sykdom, der medisiner holder deg levende, da skal du slutte å ta de, siden ingen har rett til å bestemme om du skal daue eller ikke?

8266414[/snapback]

 

Jeg tenker at jeg aldri ville vært så dum at jeg ville blitt gravid på VGS, men hadde ulykken skjedd ville jeg tatt et år fri for å bære det fram ja, KristianG. Voldtekt av alle slag er forferdelige, og da spesielt av folk som ikke kan forsvare seg selv. Når det er snakk om psykiske hemminger er det jo litt spesielt, for de er som et barn under 16 år - de bestemmer (desverre?) ikke over seg selv. Enten er det foreldre eller den offentlige sektoren som bestemmer, og de må tenke på hva som er best for henne... Klarer kroppen/helsa det, er hun klar? Dette blir nok garantert nei og abort på dem, det jeg ikke har sagt mener jeg at det burde være lov under skjerpede omstendigheter som dette, eller sykdom.

 

Og ja, jeg tar medisin, jeg tar vidundermedisinen p-pille - for å beskytte meg selv og den jeg er med. Og ja, jeg ville nok valgt å bært fram barnet, bare fordi hvis jeg tok livsnødvendige medisiner hadde nok dette lagt noe låkk på livet mitt. Og alle skal dø uansett ikke sant? Da hadde vel neppe noe som helst i verden gledet meg mer enn å gi ett nytt liv til verden!

8268016[/snapback]

 

Fantastisk muligheter til å beskytte?! TING sjer.. folk blir gravide, uansett hvor mye kondom eller ka faen de bruker! Og hvis du er så "dum" at du blir gravid på vidregående, skal du ikke ha muligheten til å velge? Si du har blitt voldtatt, skal du da gi opp en del av utdanneslen din for å være hjemmeverende, fordi en mann du hater har gjort deg graviD?!Du sier 1 år, når du er alene og går skole, har jeg vansklig med å tro at du er tilbake på skolebenken etter 1 år.. heller 4! Og da har du jo "brukt opp" gratise studiårene eller noe slikt.

Dessuten syntes jeg ikke du svarte så bra på det eksemple med 10 år gammle jenta. Hvis du kan svare på den på nytt?

Lenke til kommentar
Hei, har et skoleprosjekt og skal stille noen spørsmål i klassen, men jeg spør her så jeg kan kanskje være forberedt.

 

1. Hva synes du om abort?

 

2. Synes du det er galt og ta abort?

 

3. Synes du det er galt og ta et menneskeliv?

 

4. Hvis en har blitt voldtatt, synes du det er rett til og drepe et barn ved og ta abort?

8122456[/snapback]

 

1. Jeg syntes det at man kan ta abort er både bra og en ulempe!

Folk tenker mindre når de har sex, mange som dropper eller ''glemmer'' å bruke kondom, pepiller, eller noe som motvirker å få baby. dette øker jo risken for at folk tar Abort når de selv har skylden i det..

2. Det kommer ann på etter persjoner, er du veldig ung å ikke er voksen nok til å ta deg av et barn så kan det fort bli vansklig å ta en avgjørlese, å i tillegg hvis man går på skole, så blir det nok enda vanskligere. Hvis man har blitt voldtatt så syntes jeg du har grund til å ta abort, men like vell så syntes jeg ikke noe om det.

hvorfor jeg syntes at man har grund til å ta abort når du har blitt voldtatt er:

Du beholler babyen og den vokser opp du ser på den å den lingner på sin ''far''

Da kan man fort begyne å tenke på den dagen det skjedde og barnet vil kanskeje ikke få det så godt. Han/henne for mestsannsynlig ikke se sin far.

3. Ja. Jeg syntes det er galt. Det blir som å drepe noen. Men ikke helt på samme måte hvis du har blitt voldtatt. Da er det ofte du ikke har valg.

4.Hvis barnet har kommet p.g.a voldtagelse og jenta er bare 14-16år gammel så syntes jeg man kan ta abort. Eller jeg vet ikke helt. Jeg klarer ikke å tenke på den måten, jeg har aldri opplevd det selv.

Men i se og hør så var det en jente på 13år som hadde blitt gravid og hun hadde tenkt til å beholde ungen sånn jeg skjønte det.

Lenke til kommentar
Gjest Guest
Gjest Guest
Gjest Guest
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

1. Hva synes du om abort?

 

Hva jeg synest om abort? Vel, jeg synest at abort er bra for dem som ikke klarer, vil, har tid, evt. andre planer, og som ikke hadde klart og passet på barnet sitt, får en slik mulighet.

 

 

2. Synes du det er galt og ta abort?

Nei. Abort er tross alt bedre enn at ungen vokser opp uten foreldre, evt. narko mor/far osv. Så jeg synest det er bra at det er slike muligheter.

 

3. Synes du det er galt og ta et menneskeliv?

Nei. I enkelte situasjoner synest jeg at dette er riktig. Som abort.

 

4. Hvis en har blitt voldtatt, synes du det er rett til og drepe et barn ved og ta abort?

JA! Er vel ikke offeret sin feil at han/hun har blitt voldtatt, er det vel?

 

 

Mine meninger.

 

 

Ha en fin påske!

 

 

-Zynilum

Lenke til kommentar

1. Hva synes du om abort?

 

Jeg synes abort er et fint valg for de som ikke er klar eller vil ha unge.

 

2. Synes du det er galt og ta abort?

 

Nei det gjør jeg ikke. Jeg synes abort er et bra valg for de som ikke er klar eller vil ha unge.

 

3. Synes du det er galt og ta et menneskeliv?

 

Ikke via abort nei.

 

4. Hvis en har blitt voldtatt, synes du det er rett til og drepe et barn ved og ta abort?

 

Etter det den personen har gjennomgått så har jeg fll forståelse fo at en person ikke vil beholde barnet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...