Gå til innhold

Playstation 3 forhåndsbestilling


henrikr

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selv vi har særdeles gode rettigheter som forbrukere her i landet så tror jeg nok realiteten er at om man syter og bærer seg over å få en spillkonsoll 2 dager etter lansering mest blir sett på som en bortskjemt unge. :innocent:

 

Selv tar jeg det med knusende ro, har kansellert min bestilling hos Komplett og kjøper heller en maskin når det kommer et spill som frister nok.

 

Lars

Lenke til kommentar

Lefdal sine nettsider sier 2 ulike ting:

 

1: Alle Playstation 3 produkter blir sendt fra vårt lager ved lanseringsdato.

2: Kjøp den idag og vær sikret ditt eksemplar av Sony Playstation 3 til lansering!

 

Siden dette ikke henger på greip, og siden Lefdal tidligere har sagt at den skal kunne hentes på lanseringsdagen - sendte jeg ny epost for å få en oppklaring:

 

Hei og takk for din henvendelse

 

Det som er bekreftet er at den blir lansert 23 mars og sendt fortløpende fra vårt lager uken etter. Vi kan ikke love at konsollen vil være på ditt lokale postkontor 23 mars. Beklager misforståelsene og problemene dette har medført deg.

 

Ønsker deg en fortsatt fin dag.

 

Ergo bedriver både Lefdal og Elkjøp misvisende markedsføring. Jeg for min del vil overhodet ikke godta å betale for et produkt flere uker før jeg mottar det, og samtidig få det levert 1 uke etter alle andre kan gå i butikken og kjøpe det til samme pris.

Endret av Linuxguru
Lenke til kommentar

Linuxguru: Og derfor burde vi gjøre noe med det hvis det er sant... vi får vente å se, men har jeg den ikke 23. mars (eller senest 24. mars som er lørdag) som Elkjøp lovte så gidder jeg ikke å sitte og vente på den.

Da skal de få tak i en kjapt ellers har de et soleklart brudd i forhold til norsk lov.

Lenke til kommentar
Kapittel 5. Forsinkelse. Forbrukerens krav som følge av forsinket levering

 

§ 19. Forbrukerens krav ved forsinkelse

 

      Dersom tingen ikke blir levert eller blir levert for sent og dette ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side (forsinkelse), kan forbrukeren

 

a) holde kjøpesummen tilbake etter § 20 

b) kreve oppfyllelse etter § 21 

c) kreve heving etter § 23 

d) kreve erstatning etter § 24. 

 

      Forbrukerens rett til erstatning faller ikke bort ved at han eller hun gjør gjeldende andre krav, eller ved at disse ikke kan gjøres gjeldende.

 

      Dersom selgeren ikke i tide oppfyller sine plikter ellers etter kjøpet, gjelder bestemmelsene om forsinkelse tilsvarende så langt de passer, likevel ikke § 23 tredje og fjerde ledd. Partene kan avtale en annen løsning.

sakset fra lovdata.no

 

Jeg SKAL ha den maskinen i hus 23. mars, i og med jeg har blitt lovet det. Det blir trøbbel hvis ikke.

Forøvrig: http://www.lovdata.no/all/tl-20020621-034-005.html - full link til der jeg sakset det fra.

Lenke til kommentar

Lykke til TheGame...

 

Siden a) ikke lar seg gjøre siden du allerede har betalt, og d) aldri kommer til å skje for en underholdningsvare som sendes per post på lanseringsdatoen (på toppen av det hele så vet du jo nå, to uker i forveien at postgang sannsynligvis må påregnes) så sitter du igjen med alternativ b) og c).

 

Hjelper noen av disse deg på noen som helst måte? Nei. Kan godt være det blir trøbbel, men det blir vel mest det du lager for deg selv? Hvis det er så på død og liv å få konsollen den 23. mars så bør du kansellere bestillingen og møte opp i en butikk.

 

Lars

Lenke til kommentar
Lykke til TheGame...

 

Siden a) ikke lar seg gjøre siden du allerede har betalt, og d) aldri kommer til å skje for en underholdningsvare som sendes per post på lanseringsdatoen (på toppen av det hele så vet du jo nå, to uker i forveien at postgang sannsynligvis må påregnes) så sitter du igjen med alternativ b) og c).

 

Hjelper noen av disse deg på noen som helst måte? Nei. Kan godt være det blir trøbbel, men det blir vel mest det du lager for deg selv? Hvis det er så på død og liv å få konsollen den 23. mars så bør du kansellere bestillingen og møte opp i en butikk.

 

Lars

8123543[/snapback]

Erstatning er jo det mest relevante her... ;)

Lenke til kommentar
You wish... en forsinkelse på noen dager på et underholdningsprodukt gir nok neppe noen erstatning.

 

Lars

8123581[/snapback]

 

Jeg klarte ikke helt å se fra lovteksten over hvor unntaket for underholdningsprodukter var nevnt, ei heller at forsinkelser på et par dager var greit. Men du kan kanskje vise det for meg, mens jeg leter etter brillene mine?

Lenke til kommentar
Jeg klarte ikke helt å se fra lovteksten over hvor unntaket for underholdningsprodukter var nevnt, ei heller at forsinkelser på et par dager var greit. Men du kan kanskje vise det for meg, mens jeg leter etter brillene mine?

 

Gidder ikke kverulere med deg, du kan selvsagt kreve erstatning, men det betyr ikke at du vil få det. Du får garantert lov til å heve kjøpet hele uken dog... hjelper det deg? Nei.

 

Men kjør på gutter, og fortell oss hvordan det gikk...

 

Lars

Lenke til kommentar
Gidder ikke kverulere med deg, du kan selvsagt kreve erstatning, men det betyr ikke at du vil få det. Du får garantert lov til å heve kjøpet hele uken dog... hjelper det deg? Nei.

 

Men kjør på gutter, og fortell oss hvordan det gikk...

 

Lars

8123685[/snapback]

 

Hvis du og en bedrift inngår en bindende avtale, så er det oppgitt leveringstidspunkt ved kontraktsinngåelsen som gjelder. Både Lefdal og Elkjøp gikk ut og sa "Betal oss nå og du har PS3 ved lansering." De sa derimot ikke "Betal oss flere uker før du får produktet, og du får det 1 uke etter lansering!"

 

Kontrakten er å betrakte som juridisk bindende når Elkjøp/Lefdal leverte sin ordrebekreftelse til kunde, og samtidig forpliktet de seg derfor å levere maskinen ved lansering.

 

Dette er Elkjøp/Lefdal sitt problem - ikke kunden. All forsinkelse utover dette kan du og bør du kreve erstatning for. Sist jeg sjekket var verken Elkjøp eller Lefdal hevet over norsk lov, så hvordan de skal kunne sno seg unna dette blir jo interessant.

 

At Elkjøp/Lefdal nå får dårlig publisitet for sin elendige håndtering av saken, synes jeg er helt på sin plass. Erfarne nettbutikker som Komplett.no og mpx.no klarer tydeligvis å levere maskinen til kunde på lansering, og det forteller vel det meste om seriøsiteten til Elkjøp/Lefdal.

Lenke til kommentar

:!:

 

Hva kan jeg si, kan vel konstantere at du har et annet bilde av hvordan rettspraksis er i Norge enn det jeg har. Tror du vil slite med i det hele tatt å få gjennom at det er snakk om en forsinkelse når en leverandører sender deg en vare via post ved lansering, selv om du ikke har pakken i hende på lanseringsdato. Når du på toppen av det hele ikke lider noe økonomisk tap og forstod (eller burde forstått) at postgang må påregnes så tror jeg griser flyr i et frossent helvete før du får noen erstatning. Hadde det enda vært en fysisk butikk hvor du kunne stått og klaget høylytt så kanskje de hadde gitt deg noen kroner avslag bare for å bli kvitt deg. :devil:

 

Men du er velkommen til å kjøre på og kreve det du mener loven gir deg krav på, eller forhør deg på et jus-forum hva de mener er rett tolkning og anvendelse av loven i et slikt tilfelle. Rapporter gjerne tilbake med resultatet. I verste tilfelle så blir bare en av oss klokere.

 

Hvis det er PS3 på lanseringsdato du er ute etter så har jeg mer tro på en pragmatisk holdning...

 

Lars

Endret av LarsBarstad
Lenke til kommentar
Forhåndsbestillinger sikrer deg at du får konsollen på lanseringsdagen, IKKE at du får den før de andre.

At du i tillegg går ut med navn fra bedriften synes jeg du burde spare deg for.

8124083[/snapback]

Heh, det er ikke bare PS3 som er flawless med andre ord? Til og med butikkene som selger den blir også hevet over enhver kritikk? Du tar jaggu kaka!

Lenke til kommentar
Tror du vil slite med i det hele tatt å få gjennom at det  er snakk om en forsinkelse når en leverandører sender deg en vare via post ved lansering, selv om du ikke har pakken i hende på lanseringsdato.

 

Du mener det med andre ord er helt greit at bedrifter lover levering til en fastsatt dato mot at du som kunde betaler 6000 kr på forskudd, for så å ikke overholde dette?

 

Hvor mange PS3 hadde Elkjøp/Lefdal solgt hvis det stod følgende på deres nettsider:

Betal oss nå og vær sikret en PS3 1 uke etter lansering

 

Akkurat - tilnærmet NULL. Men likevel er det dette som er realiteten. De lover levering til release, men du får det 1 uke etterpå.

 

Når du på toppen av det hele ikke lider noe økonomisk tap og forstod (eller burde forstått) at postgang må påregnes

 

Mulig dette er avansert for deg, men vi prøver igjen: Elkjøp/Lefdal LOVER levering til release. Da er det Elkjøp/Lefdal sitt problem om de ikke klarer å holde dette, og må ta konsekvensene.

 

Hvis Elkjøp/Lefdal viste at konsoller ble sendt ut i uken etter release, så har de enkelt og greit kunne informert om dette. Her har de bevist drevet med villedende markedsføring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...