Gå til innhold

Feil støtting under den kalde krigen?


Juden

Anbefalte innlegg

Som de fleste vet så støttet USA, Israel og Sovjetunionen, Araberlandene under den kalde krigen. Men Sovjetunionen var kommunistisk og han som lagde kommunismen altså Karl Marx var en jøde. Så var ikke galt av Sovjet å støtte Araberlandene istedenfor Israel, for det var jo fra der kommunismen kom fra på en måte!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det hadde ikke så mye med idealisme å gjøre som å motarbeide USA.

 

Det kalles war by proxy. Supermaktene kunne ikke gå i direkte krig med hverandre p.g.a. frykten for atomkrig. Istedet utkjempet de "kriger" med hjelp av tredjeparter og forsynet dem med våpen.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Ettersom Sovjetunionen kollapset kan man si at USA "Vant"...men så ser du alt drittet som de har kommet oppi i etterkant og begynner å lure ;)

8132016[/snapback]

 

Enig! Det kan man sannelig lure på. Russland går jo bedre og bedre, selv om det selvfølgelig på mange måter fortsatt er et U-land.

Husker at Tom Clancy dedikerte bøkene sine til Ronald Reagan; "The man who won the War!" haha! Var det ikke dette som var planen til USA? Og øke de militære bevilningene (Star Wars Project osv) slik at Sovjetsamveldet til slutt måtte kaste inn håndkleet. Tjernobyl hjalp vel til litt også vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Som de fleste vet så støttet USA, Israel og Sovjetunionen, Araberlandene under den kalde krigen. Men Sovjetunionen var kommunistisk og han som lagde kommunismen altså Karl Marx var en jøde. Så var ikke galt av Sovjet å støtte Araberlandene istedenfor Israel, for det var jo fra der kommunismen kom fra på en måte!

8116181[/snapback]

Marx lagde ikke kommunismen. Kommunismen er ikke en rasistisk ideologi. Kommunismen er heller ikke en religion og Marx dens messias, selv om enkelte kommunistiske bevegelser er vel dogmatisk. Så jeg ser ikke heeelt hvor du vil med dette.

Lenke til kommentar
Som de fleste vet så støttet USA, Israel og Sovjetunionen, Araberlandene under den kalde krigen. Men Sovjetunionen var kommunistisk og han som lagde kommunismen altså Karl Marx var en jøde. Så var ikke galt av Sovjet å støtte Araberlandene istedenfor Israel, for det var jo fra der kommunismen kom fra på en måte!

8116181[/snapback]

Litt teit tankegang. Det blir som å si at Østerrike startet andre verdenskrig siden Hitler opprinnelig var østerrisk.

Lenke til kommentar

Karl Marx lagde iukke kommunismen , kommunismen skal helst og gjør som oftest dette kommer til makten via revolusjoner og statskupp og lignenede. Mens Marx ville at det skulle bli bedre for alle via at arbergruppen skulel få mer vakt , men ikek via revolusjon gjennom forhandlinger og lignende.

Lenke til kommentar

Sovjet og USA lagde mye moro i andre fattige land utenfor Korea, Vietnam og Afganisthan. F.eks. er Angola er lysende eksempel på disse to lands visdom under den kalde krigen.

 

Jeg har aldri sett et regnskap på antall døde under den kalde krigen som skyldes maktkampen mellom øst og vest, men jeg antar at dette tallet totalt kan overgå selv den totale antall falne under 2 verdenskrig.

Lenke til kommentar
Sovjet og USA lagde mye moro i andre fattige land utenfor Korea, Vietnam og Afganisthan. F.eks. er Angola er lysende eksempel på disse to lands visdom under den kalde krigen.

 

Jeg har aldri sett et regnskap på antall døde under den kalde krigen som skyldes maktkampen mellom øst og vest, men jeg antar at dette tallet totalt kan overgå selv den totale antall falne under 2 verdenskrig.

8192392[/snapback]

 

Er ikke det cirka 20 millioner som har blitt drept i krig siden 2. verdenskrig?

Lenke til kommentar
Litt teit tankegang. Det blir som å si at Østerrike startet andre verdenskrig siden Hitler opprinnelig var østerrisk.

8158101[/snapback]

Bare fordi Marx var jøde betyr ikke det at alle jøder er marxister. Og mindre sannsynelig at de er kommunister.

 

Det er viktig og ikke forveksle Marxisme med Kommunisme. per dags dato har aldri Marxisme blitt prøvd ut. Kommunisme er en "videreføring" av Karl Marx' ideologi.

Endret av G_J_Caesar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...