Gå til innhold

Hvor er alle vikinghjelmene?


Dotten

Anbefalte innlegg

Du hadde rett? I at anglo-saksere kun er engelskmenn? Det er da ikke riktig, en stor del av Norges befolkning i dag er f.eks Anglo-Saksere.

8122112[/snapback]

Anglosakserne finnes ikke lenger, akkurat som at vikingene ikke finnes lenger. Det blir feil å snakke om navn på folkegrupper som levde for over tusen år siden og bruke dem på etterkommerne deres i dag som har en helt annen kultur og språk. Dessuten er anglosaksere definert som å holde til i England (altså folk fra Sachsen og Schleswig Holstein i Tyskland og også folk fra Jylland i Danmark, som utvandret til de britiske øyer for 1500-2000 år siden). Du mener kanskje dette fordi en stor del av Norges befolkning kom fra det samme området, men dette skjedde flere tusen år før nevnte folkevandring til England, og det er altså ikke snakk om samme folk eller kultur. Å begynne å dele opp det norske folk i anglosaksere og gudene vet hva, blir noe rasistisk humbug spør du meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Poenget mitt var bare at Anglo-sakserenes avkommere er spredt over hele europa, da jeg misforstod og trodde Tarantino mente de kun befant seg på de britiske øyer.

 

Hvordan det er rasitisk å diskutere dette kan jeg ikke helt skjønne. Så vidt jeg vet var både Germanere, vikinger, Anglo-Saksere og Latinere av stort sett samme rase.

Lenke til kommentar

Vikinger og anglo-saksere var begge germanske "stammer".

 

Hva er latinere? ordnett.no sier:

latiner -en, -e

1 (om antikke forh.) innbygger av Latium; romer

2 gymnasienelev på den tidligere latinlinjen; person som studerer eller har tatt eksamen i latin

:)

 

 

For å svare på Dottens spørsmål: Jeg tror nok vårt bilde av vikingene er veldig påvirket av romantiske framstillinger i filmer, litteratur osv. Og en del innlegg i denne tråden viser jo også at kunnskapsnivået rundt temaet er noe lavt. (nåu åffens).

:)

Endret av unge thendrup
Lenke til kommentar
Poenget mitt var bare at Anglo-sakserenes avkommere er spredt over hele europa, da jeg misforstod og trodde Tarantino mente de kun befant seg på de britiske øyer.

 

Hvordan det er rasitisk å diskutere dette  kan jeg ikke helt skjønne. Så vidt jeg vet var både Germanere, vikinger, Anglo-Saksere og Latinere av stort sett samme rase.

8146703[/snapback]

Hvorfor i det hele tatt snakke om nåtiden i en slik tråd i et slikt forum?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er mystisk at vi ikke har funnet noen vikinghjelmer. Det mest sannsynlige var at vikingene sjeldent brukte slike hjelmer. Det er på en måte trist, siden det er slik jeg oppfatter dem og jeg liker godt designet på hjelmene. Derfor er det mulig man brukte hjelmer av lær, men slik jeg har forstått har man ikke funnet slike heller. Hvertfall ikke mange. Man kan jo si at lær ikke tåler tidens tann like godt, men man har da funnet andre gjenstander av lær fra vikingtiden? Kanskje var det slik at man brukte slike hjelmer i England og landene de bosatte, mens her hjemme var det uvanlig.

 

Bare for å gjøre en ting helt klart, vikinger hadde vi over hele skandinavia. Den gangen hadde man ikke Norge, Sverige og Danmark, da var alt delt opp i flere mindre kongedømmer. Slik at vi hadde mange små land langs kysten og innlandet. Vikinger og norrøne skipsfolk reiste og bosatte seg i England, Island, Frankrike og andre steder, både i østeuropa og vesteuropa. Både på øyer og fastland. På den måten hadde vi for eksempel engelske og islandske vikinger, men alle stammet original fra Skandinavia.

Endret av Griffar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...