DJ2009 Skrevet 7. mars 2007 Skrevet 7. mars 2007 Hei! Jeg har nettopp fått meg skole pc, men jeg har et problem. Jeg lager passord og faktisk et ganske bra passord, men hva hjelper det når folk i klassen kommer inn i sikkermodus/admin og forandrer passordet? Har nå laget et passord i BIOS så hvis eg slår av pcen etter hver gang jeg forlater klasse rommet kommer ingen seg inn! Men det er tungvint, jeg vil helst bare slå ned skjermen, og få opp oppstart passordet. Men hvordan kan jeg hindre at de kommer seg inn i sikkermodus og forandrer mitt uten å vite passordet? Hvordan lager jeg passord i admin? Takk for svar!
knuterik91 Skrevet 7. mars 2007 Skrevet 7. mars 2007 trykk F8 under oppstart, kjør sikkerthetsmodus, så legger du inn pw på admin...
wil Skrevet 7. mars 2007 Skrevet 7. mars 2007 Ja. Det hjelper litt det også, men for en litt mer datakjyndig person så vet man hvordan man kommer inn på PC`en allikevel. Jeg f. eks har ikke noe problem med å komme inn på en PC som er passordbeskytta i Windows både i Safe mode og vanlig måte. Hvordan skal jeg ikke si her, men løsningen er enkel. Men derimot for en vanlig bruker som ikke har noe peil på bakveier så skal det ikke være noe problem. Å sette BIOS passord er tungvindt ja.
DJ2009 Skrevet 7. mars 2007 Forfatter Skrevet 7. mars 2007 Ja. Det hjelper litt det også, men for en litt mer datakjyndig person så vet man hvordan man kommer inn på PC`en allikevel. Jeg f. eks har ikke noe problem med å komme inn på en PC som er passordbeskytta i Windows både i Safe mode og vanlig måte. Hvordan skal jeg ikke si her, men løsningen er enkel. Men derimot for en vanlig bruker som ikke har noe peil på bakveier så skal det ikke være noe problem. Å sette BIOS passord er tungvindt ja. 8103442[/snapback] Okei, du sier løsningen er enkel? Men hvordan beskytte seg mot den løsningen du vet da? Men vet du hvordan du knekker BIOS eller, er det umulig? (uten cd)
meitemark Skrevet 7. mars 2007 Skrevet 7. mars 2007 Passord på bios, samt å sette at maskinen ikke skal boote på cd/usb. Sett så administratorpassord til noe langt og uhyggelig samt og gi administratorkontoen et nytt navn. Jeg skal like å se den personen som kommer seg inn på den noe særlig kjappt.
wil Skrevet 7. mars 2007 Skrevet 7. mars 2007 Du får ikke stoppa den muligheten som jeg vet om. Eller jo du får det, men da må du inni Bios. Å knekke passord i BIOS er nok litt vanskelig ja, spesielt på en Laptop der du ikke har mulighet til å ta ut BIOS batteriet. Men å knekke passord er ikke så veldig vanskelig i og for seg. det er jo bare å prøve seg fram. Veldig mange har passord som omhandler enten venner, familie, fødselsdatoer, årstall og liggnende, men forhåpentligvis så er du såpass smart at du lager et sikkelig passord.
DJ2009 Skrevet 7. mars 2007 Forfatter Skrevet 7. mars 2007 Du får ikke stoppa den muligheten som jeg vet om. Eller jo du får det, men da må du inni Bios. Å knekke passord i BIOS er nok litt vanskelig ja, spesielt på en Laptop der du ikke har mulighet til å ta ut BIOS batteriet. Men å knekke passord er ikke så veldig vanskelig i og for seg. det er jo bare å prøve seg fram. Veldig mange har passord som omhandler enten venner, familie, fødselsdatoer, årstall og liggnende, men forhåpentligvis så er du såpass smart at du lager et sikkelig passord. 8104162[/snapback] Nå vet jeg ikke hvor god de er som klarer å komme inn på min pc, men tror du dette er nok? Passord på BIOS passord på admin og passord på min bruker? er eg trygg nok?
loathsome Skrevet 7. mars 2007 Skrevet 7. mars 2007 Installer Vista Da kan du være rimelig sikker på at det ikke kommer uvedkommende inn!
Zethyr Skrevet 7. mars 2007 Skrevet 7. mars 2007 Passord på BIOSpassord på admin og passord på min bruker? 8104189[/snapback] Passord for å boote vha BIOS, da er du nok forholdsvis trygg. Bare du husker å slå av laptopen i pauser osv. selvsagt. Har du kun passord på admin og brukerkontoer i XP så kan man komme seg inn uansett, forholdsvis raskt (2 min ekstra). Tviler dog på at de andre elevene gidder å bruke såpass drastiske tiltak.
BeFs Skrevet 7. mars 2007 Skrevet 7. mars 2007 Hvis du setter passord i BIOS, og på administrator og din egen bruker, også låser du pcen når du går ifra den (Windowstast+ L), så blir det vel en smule vanskelig å komme seg inn, hvis man ikke har administratorkonto. Da må man skru av pcen for å få logget inn som noe annet enn brukeren som låste pcen. Sjekk forøvrig også om de har laget seg en administratorkonto på pcen din.
andylove Skrevet 8. mars 2007 Skrevet 8. mars 2007 Installer Vista Da kan du være rimelig sikker på at det ikke kommer uvedkommende inn! 8104199[/snapback] Jepp! Det funker glimrende. Men om man bruker sikkerhetsmodus veien for å logge seg på maskinen, så må man vel fortsatt skrive inn passord. Og selv om man kommer seg inn på maskinen, så må man jo skrive inn gjeldende passord for å bytte til et nytt et. Eller?
andylove Skrevet 8. mars 2007 Skrevet 8. mars 2007 Passord på BIOSpassord på admin og passord på min bruker? 8104189[/snapback] Passord for å boote vha BIOS, da er du nok forholdsvis trygg. Bare du husker å slå av laptopen i pauser osv. selvsagt. Har du kun passord på admin og brukerkontoer i XP så kan man komme seg inn uansett, forholdsvis raskt (2 min ekstra). Tviler dog på at de andre elevene gidder å bruke såpass drastiske tiltak. 8104234[/snapback] Lurer litt på hvordan du klarer å komme deg forbi et passordbeskyttet området. Du sier at dette går temmelig raskt, med hvilken metode er det da snakk om?
loathsome Skrevet 8. mars 2007 Skrevet 8. mars 2007 Installer Vista Da kan du være rimelig sikker på at det ikke kommer uvedkommende inn! 8104199[/snapback] Jepp! Det funker glimrende. Men om man bruker sikkerhetsmodus veien for å logge seg på maskinen, så må man vel fortsatt skrive inn passord. Og selv om man kommer seg inn på maskinen, så må man jo skrive inn gjeldende passord for å bytte til et nytt et. Eller? 8104437[/snapback] Har man ikke passordet, og PCen er låst, kommer man simpelthen ikke inn. Finnes foreløbig ingen løsning på dette utenom å lage en recovery disk på forhånd.
Polarbastard Skrevet 8. mars 2007 Skrevet 8. mars 2007 Lurer litt på hvordan du klarer å komme deg forbi et passordbeskyttet området. Du sier at dette går temmelig raskt, med hvilken metode er det da snakk om? 8104447[/snapback] Hvis maskinen lar en boote opp med CD-Rom, så fins det en rekke muligheter. Alt fra å bruke en plate med et annet operativsystem, til plater som inneholder programmer som sletter eller gjør det mulig å finne passord.
Laban(NOR) Skrevet 8. mars 2007 Skrevet 8. mars 2007 (endret) Passord på BIOSpassord på admin og passord på min bruker? 8104189[/snapback] Passord for å boote vha BIOS, da er du nok forholdsvis trygg. Bare du husker å slå av laptopen i pauser osv. selvsagt. Har du kun passord på admin og brukerkontoer i XP så kan man komme seg inn uansett, forholdsvis raskt (2 min ekstra). Tviler dog på at de andre elevene gidder å bruke såpass drastiske tiltak. 8104234[/snapback] Lurer litt på hvordan du klarer å komme deg forbi et passordbeskyttet området. Du sier at dette går temmelig raskt, med hvilken metode er det da snakk om? 8104447[/snapback] Med Ul.........cd er det rimelig enkelt og resette administrator passordet på windows installasjonen. En forutsettning er at maskinen kan starte opp i fra cd eller usb. Endret 8. mars 2007 av Taddy
skylinepower Skrevet 8. mars 2007 Skrevet 8. mars 2007 hvis dte er en dell (hva det heter nå)latitude 620 eller noe slikt så må du passe på cd rommen, brorin har en slik og i klasssen hans naper de og bytter de cd romer, men har skal sette på en skrue under så det er umulig
camxer Skrevet 8. mars 2007 Skrevet 8. mars 2007 Hater slike folk som syntes at det er kult å bruke andre sine pc`er uten deres tillatelse. Uansett, som sagt tidligere er passord i bios, safe mode, samt brukerkonto og disabled boot fra CD veien å gå.
UnZane Skrevet 8. mars 2007 Skrevet 8. mars 2007 Uansett hva du gjør, er det jo bare å starte maskinen med en Knoppix-cd..
Akvarius Skrevet 8. mars 2007 Skrevet 8. mars 2007 Er vel igrunnen derfor eindel firma krypterer sine pc'er
sirtommen Skrevet 8. mars 2007 Skrevet 8. mars 2007 Uansett hva du gjør, er det jo bare å starte maskinen med en Knoppix-cd.. 8104909[/snapback] Ikke hvis maskinen ikke booter fra CD eller USB
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå