Gå til innhold

Er det hav i Norge`?


LotteN

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tja, havet omgir jo norge, så det blir et definisjonsspørsmål om havet egentlig er i Norge, eller rett utenfor. Så kan man trekke inn territorialgrensene, og argumentere for at disse gjør at havet likevel befinner seg i Norge. Så jeg mener at man godt kan si det er hav i Norge. Hva var argumentene til denne Xen?

8101299[/snapback]

 

hmm, det er det at det er rundt norge og sånn. men I norge er jo innen for Norges riksgrenser.

 

Hvis det skal være hav innen for landegrensene så er det ikke mange land som kan si dem har hav..

Lenke til kommentar
norge.jpg

 

Jeg ser hvertfall ingen hav innenfor landegrensene, unntatt innsjøer osv. Havet omringer Norge.

8101553[/snapback]

 

Men havet ligger jo innenfor grensene i Norge?

 

så du mener at du går ut av norges land med en gang du går ut i vannet i f.eks oslofjorden??

 

edit: skriveleif

Endret av LotteN
Lenke til kommentar
Landegrensene går til kystlinjen og til grensen med Sverige, Finnland og Russland.

Det du tenker på er territorialgrensene, og de går x antall km ut i havet.

8101645[/snapback]

 

så det betyr at det er I i Norge. ikke inne i landet, men i Norge.

Lenke til kommentar

1. januar 2004 ble det norske sjøterritoriet utvidet fra 4 til 12 nautiske mil fra fastlandet. Dette betyr at havet som faller innenfor denne grensen juridisk sett er er å regne som Norge, selv om det lovgivningen som gjelder sjøterritoriet er noe annerledes enn den for fastlandet. Så hvorvidt vi har "hav i Norge" er et definisjonsspørsmål. Av grunnen jeg just nevnte vil jeg påstå at vi har hav i Norge.

 

Forøvrig har vi jo også en del innsjøer, men ingen av disse er så store at vi egentlig kan benevne de med begrepet 'hav'. Jeg kjenner ikke til noen formelle krav for hav som et vitenskapelig begrep eller en definisjon, men regner med at folk flest forbinder begrepet 'hav' med større vannmengder enn f.eks Mjøsa.

 

Kilde

 

Hilsen geografistudent ved NTNU :)

Lenke til kommentar
Xen og jeg hadde en diskusjon mens vi var sammen om det var hav i norge eller ei.

Jeg syns jo det er usaklig dumt å diskutere noe sånt, fordi det er jo hav i Norge.

 

Nå vil jeg ha din mening som bevis for min sak. ^^

8101271[/snapback]

 

Vi har jo fjorder, som er i direkte kontakt med "havet" utenfor kysten, vannet i fjordene er salt og mange strekker seg langt, langt inn i Norge, så jeg vil si at, Ja, det er hav I Norge.

Lenke til kommentar
Tja, havet omgir jo norge, så det blir et definisjonsspørsmål om havet egentlig er i Norge, eller rett utenfor. Så kan man trekke inn territorialgrensene, og argumentere for at disse gjør at havet likevel befinner seg i Norge. Så jeg mener at man godt kan si det er hav i Norge. Hva var argumentene til denne Xen?

8101299[/snapback]

 

hmm, det er det at det er rundt norge og sånn. men I norge er jo innen for Norges riksgrenser.

 

Hvis det skal være hav innen for landegrensene så er det ikke mange land som kan si dem har hav..

8101378[/snapback]

 

pluss at det er en del utenfor Norge som kinda hører til landet...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...