Gå til innhold

Hva er doktorgrad?


kimla

Anbefalte innlegg

Hvordan er lønnsnivået på en med doktorgrad når man er ferdig utdanna?

8175162[/snapback]

Beklager å si det men de tjener forskjellig fra person til person, og fra yrke til yrke, og fra fag til fag.

 

Er vel som å si, hva tjener en som har gått på videregående. Man kan ta doktorgrad i det meste og derfor er det vanskelig å gi et spesifikt tall om det er det du håper på. Men pluss er jo at du får får betalt for å ta den utdannelsen.

8175725[/snapback]

Ja, skjønner. Er vel kanskje et dårlig spørsmål - men det kan vel konkluderes til å være veldig mye høyere enn bachelor/master, eller er det bare av interesse folk går videre til doktor?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"veldig mye høyere en bachelor/master" skjønte jeg ikke hva du mente med. Ja PhD er en høyere grad enn Master på samme måte som Master er en høyere grad enn Bachelor.

 

Det å ta en Dr. grad er en jobb. Hvis man ønsker å ta denne jobben får man samtidig en forskerutdannelse som i tillegg gir en dr. grad. Som de fleste andre jobber må man være interessert for å gjøre det bra, men dette gjelder nok litt ekstra for PhD studiet. Gjerne er det fagområdet som man synes er veldig spennende og/eller så er det for de man ønsker seg en karriere som forsker.

 

Det som er sikkert er at man ikke tar PhD for å tjene mest mulig penger. Spesielt ikke hvis man har bakgrunn i IT eller realfag. Da kan jeg si 99% sikkert at en dr. grad ikke lønner seg hvis man kun tenker penger, og i alle fall ikke med det arbeidsmarkedet man har i dag. Så i det bør komme ut i fra et genuint ønske om å ta en dr. grad.

Lenke til kommentar

Skal du da ta en ny doktorgrad etter den andre, må du med stor sannsynlighet enten finansiere det selv. For de aller fleste som har kommet så langt, vil det derimot være betydelig mer gunstig å jobbe videre innen sitt eget felt og jobbe mot professorkompetanse. Slik kompetanse krever vanligvis at man har gjort vitenskapelig arbeid tilsvarende 2 doktorgrader ut over det man har gjort for å oppnå doktorgradskompetanse. Hvis man klarer dette og får godkjent en professorkompetanse / opprykk, kan man se frem til et hyggelig lønnstillegg og relativt gode arbeidsvilkår :)

 

Å ta en ny doktograd i et helt annet felt er som regel langt fra så lønnsomt, hvis en kun skal se på det økonomiske ved det.

8172195[/snapback]

Så vidt jeg har hørt er det ikke mulig å ta en ny doktorgrad etter den første idag. Jeg vet det har vært det tidligere, men pga av endrete regler skal dette ikke lenger være mulig.

Lenke til kommentar

Skal du da ta en ny doktorgrad etter den andre, må du med stor sannsynlighet enten finansiere det selv. For de aller fleste som har kommet så langt, vil det derimot være betydelig mer gunstig å jobbe videre innen sitt eget felt og jobbe mot professorkompetanse. Slik kompetanse krever vanligvis at man har gjort vitenskapelig arbeid tilsvarende 2 doktorgrader ut over det man har gjort for å oppnå doktorgradskompetanse. Hvis man klarer dette og får godkjent en professorkompetanse / opprykk, kan man se frem til et hyggelig lønnstillegg og relativt gode arbeidsvilkår :)

 

Å ta en ny doktograd i et helt annet felt er som regel langt fra så lønnsomt, hvis en kun skal se på det økonomiske ved det.

8172195[/snapback]

Så vidt jeg har hørt er det ikke mulig å ta en ny doktorgrad etter den første idag. Jeg vet det har vært det tidligere, men pga av endrete regler skal dette ikke lenger være mulig.

8180331[/snapback]

 

Ok, men selve graden er ikke det som betyr noe. Er mer dette å ha kunnskapen som trengs, og gjøre det som trengs for å lære seg mer.

 

En master i alt går jo også ;).

Lenke til kommentar

Skal du da ta en ny doktorgrad etter den andre, må du med stor sannsynlighet enten finansiere det selv. For de aller fleste som har kommet så langt, vil det derimot være betydelig mer gunstig å jobbe videre innen sitt eget felt og jobbe mot professorkompetanse. Slik kompetanse krever vanligvis at man har gjort vitenskapelig arbeid tilsvarende 2 doktorgrader ut over det man har gjort for å oppnå doktorgradskompetanse. Hvis man klarer dette og får godkjent en professorkompetanse / opprykk, kan man se frem til et hyggelig lønnstillegg og relativt gode arbeidsvilkår :)

 

Å ta en ny doktograd i et helt annet felt er som regel langt fra så lønnsomt, hvis en kun skal se på det økonomiske ved det.

8172195[/snapback]

Så vidt jeg har hørt er det ikke mulig å ta en ny doktorgrad etter den første idag. Jeg vet det har vært det tidligere, men pga av endrete regler skal dette ikke lenger være mulig.

8180331[/snapback]

 

Ok, men selve graden er ikke det som betyr noe. Er mer dette å ha kunnskapen som trengs, og gjøre det som trengs for å lære seg mer.

 

En master i alt går jo også ;).

8181297[/snapback]

 

Etter en doktor grad så får du vel forhåepentlig vis en jobb som du altid vil lære masse nytt fra gjnnom hele livet. Du kommer neppe til og slutte og lære når du kommer ut i job, sælig ikke om du får en forskerjobb. Så viss ikke graden betyr noe men det er kunskapen så kan du jo gå ut i en jobb du vil stadig lære nye ting fra, og eventulet lese litt på egene emner på egenhånd. Man må ikke være student for og lære nye ting.

 

Desuten gjør du det vanskligere for resten av oss og få en doktor grad om du skal konkurere om plassen også etter du alerede har en :p

Lenke til kommentar

Skal du da ta en ny doktorgrad etter den andre, må du med stor sannsynlighet enten finansiere det selv. For de aller fleste som har kommet så langt, vil det derimot være betydelig mer gunstig å jobbe videre innen sitt eget felt og jobbe mot professorkompetanse. Slik kompetanse krever vanligvis at man har gjort vitenskapelig arbeid tilsvarende 2 doktorgrader ut over det man har gjort for å oppnå doktorgradskompetanse. Hvis man klarer dette og får godkjent en professorkompetanse / opprykk, kan man se frem til et hyggelig lønnstillegg og relativt gode arbeidsvilkår :)

 

Å ta en ny doktograd i et helt annet felt er som regel langt fra så lønnsomt, hvis en kun skal se på det økonomiske ved det.

8172195[/snapback]

Så vidt jeg har hørt er det ikke mulig å ta en ny doktorgrad etter den første idag. Jeg vet det har vært det tidligere, men pga av endrete regler skal dette ikke lenger være mulig.

8180331[/snapback]

 

Ok, men selve graden er ikke det som betyr noe. Er mer dette å ha kunnskapen som trengs, og gjøre det som trengs for å lære seg mer.

 

En master i alt går jo også ;).

8181297[/snapback]

 

Etter en doktor grad så får du vel forhåepentlig vis en jobb som du altid vil lære masse nytt fra gjnnom hele livet. Du kommer neppe til og slutte og lære når du kommer ut i job, sælig ikke om du får en forskerjobb. Så viss ikke graden betyr noe men det er kunskapen så kan du jo gå ut i en jobb du vil stadig lære nye ting fra, og eventulet lese litt på egene emner på egenhånd. Man må ikke være student for og lære nye ting.

 

Desuten gjør du det vanskligere for resten av oss og få en doktor grad om du skal konkurere om plassen også etter du alerede har en :p

8226076[/snapback]

 

 

Sant det, men det hjelper å være stundent ;).

 

Å utvikle seg mye når man har jobb i Norge står vel mer på selvstudier, vet man lærer mye i jobb, men her i Norge har jeg en formening om at man til slutt kommer til et visst stadium der man ikke lærer så mye mer, men heller repeterer det man har lært fra før av.

 

Og selvstudium kommer det garantert til å bli ved siden av jobb, men det er alltid lettere når man har en lærer e.l. å stille spørsmål og ha en vettug samtale med.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Vet ikke om trådstarter har fått svar på det han ønsket...

 

Jeg tar selv doktorgrad (PhD) innenfor informatikk ved Universitetet i Oslo. Er det noen spørsmål så er det bare å fyre løs!  :)

8364374[/snapback]

 

Kunne jo vært informativt å høre hva doktorgraden din omhandler?

Var det vanskelig å bli tatt opp til en doktoroppgave? Har du gode karakterer osv?

Jobber du med en oppgave alene, eller er du i et team?

Når skal oppgaven være ferdig?

Hva venter du at skal skje etter at oppgaven er ferdig?

 

Og så er det jo noen her som spurte om lønn, så hva venter du deg av lønn etter at du er ferdig med doktorgraden?

 

Når du sier fyr så griper jeg sjangsen :).

Lenke til kommentar
Kunne jo vært informativt å høre hva doktorgraden din omhandler?

Kort fortalt så omhandler den (asymetriske) multiprosessorer, som for eksempel nVidia CUDA og Cell. Samt schedulering på disse for forskjellige applikasjoner.

 

Var det vanskelig å bli tatt opp til en doktoroppgave? Har du gode karakterer osv?

Jeg er tatt opp på Universitetet i Oslo, der er de formelle kravene at du minst har et snitt på C på Bachelor nivå, B på master-nivå, og at du helst har A på masteroppgaven. Jeg har ganske brukbare karrakterer ja...

 

Jobber du med en oppgave alene, eller er du i et team?

Jeg jobber i et team, er en del av en forskningsgruppe. Er også noe individuell jobbing.

 

Når skal oppgaven være ferdig?

Jeg har en 4-åring stilling. Har 3 år på selve graden, og 1 år til undervisning. (forelesninger og veiledning av master-studenter). Blir vel ferdig i 2010/2011 håper jeg.

 

Hva venter du at skal skje etter at oppgaven er ferdig?

Det har jeg ikke tenkt på enda... Kan hende jeg prøver å fortsette på universitetet.

 

Og så er det jo noen her som spurte om lønn, så hva venter du deg av lønn etter at du er ferdig med doktorgraden?

Det vet jeg ikke. Nå under doktorgraden så får jeg rett i underkant av 400000 i brutto lønn.

Lenke til kommentar

Ja det virket jo som ålreite leveforhold, målsetninger og planer. :)

 

Virket egentlig veldig interessant.

 

Hvordan er det prosessen går når du blir tatt opp til å ta en Ph. D.. ?

Må du finne oppdrag/finansiering selv?

 

Føler du at skolegangen du gikk klarte å gjøre deg klar for doktorstudiet? Med dette mener jeg ikke at du skal ha lært alt selv, men satt de opp undervisningen sånn at du visste hva du skulle gjøre med en gang du startet på Ph. D-en? (Samle info, sette opp planer, investere tiden riktig).

 

Gikk du UIO bachelor og master, eller gikk du et annet sted og så gikk du heller til UIO for å ta doktor? Hvordan ser de på folk fra andre skoler?

Lenke til kommentar

Noen som vet hvor lenge man har anledning til å vente med å begynne på en doktorgrad etter at man har fullført sin Mastergrad?

 

Altså, dersom jeg jobber i 3 år etter å ha fullført Master-utdanningen min, kan jeg da begynne på en doktorgrad i mitt fagområde etter disse 3 "pause-årene"?

Lenke til kommentar
Å utvikle seg mye når man har jobb i Norge står vel mer på selvstudier, vet man lærer mye i jobb, men her i Norge har jeg en formening om at man til slutt kommer til et visst stadium der man ikke lærer så mye mer, men heller repeterer det man har lært fra før av.

 

Har liten tro på at det å jobbe i Norge innehar noe mindre personlig utvikling enn å jobbe i andre deler av verden. Det finnes mange stillinger i Norge hvor man hele tiden må lære seg noe nytt - som bør føre til at man ikke kjeder seg på jobb.

 

Om en sitter i kassa på Rimi er det kanskje ikke så mye nytt å lære etter de første dagene. Men det finnes jobber innen IT, offshore, kjemi, etc, som alle krever at en hele tiden holder seg oppdatert - og tilegner seg ny kunnskap kjapt.

Lenke til kommentar
Noen som vet hvor lenge man har anledning til å vente med å begynne på en doktorgrad etter at man har fullført sin Mastergrad?

 

Altså, dersom jeg jobber i 3 år etter å ha fullført Master-utdanningen min, kan jeg da begynne på en doktorgrad i mitt fagområde etter disse 3 "pause-årene"?

8382491[/snapback]

 

En doktorgrad kan du ta når du er 60, men du burde ha tid til det da. Hvis du har hus, barn, kone og skal hjem kl. 17.00 hver dag, samt at du er i en fast jobb som krever sitt av deg blir det fort vanskeligere å få det til i praksis.

 

Men du sier jo at du er relativt nyutdannet (vel, ikke langt unna hvertfall), så det å jobbe noen år for å få blikket i riktig retning av det du faktisk vil gjøre er ikke så dumt. Men så er det det å ikke bli for avhengig av penger, jobb, bil, leilighet, luksus og kake da ;).

 

Edit: Dette er hvertfall sånn jeg ser det for meg. Correct me if I'm wrong. :)

Endret av kimla
Lenke til kommentar
Noen som vet hvor lenge man har anledning til å vente med å begynne på en doktorgrad etter at man har fullført sin Mastergrad?

8382491[/snapback]

 

Det er ingen begrensninger i forhold til dette - så lenge du oppfyller grunnkravene kan du søke når du måtte ønske det. Det er ikke så uvanlig at man jobber i noen år før man går i gang med en doktorgrad.

 

Raptor,14/04-2007 : 16:37]

Det vet jeg ikke. Nå under doktorgraden så får jeg rett i underkant av 400000 i brutto lønn.

 

Er det standard lønn hos dere? Ved UiB er begynnerlønnen for stipendiater nå lønnstrinn 41, rundt 312k i året.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...