Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Diverse kanalvalg problmer på router


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Jeg har litt problemer med nettverket og har de siste ukene gjort diverse forsøk på å lese meg opp nok kunnskap til å gjøre noe med det. Desverre føler jeg ikke at jeg har funnet noe god løsning ennå.

 

Oppsett:

1 Router: SMC Barricade MIMO (SMCWBR14-GM)

3 Laptops: Dell Inspiron 6000, Dell Lattitude X1 og en Acer (vet ikke modell).

 

Det er en del nettverk rundt oss (5-10 stk) som har bidratt til at nettet til tider er veldig ustabilt. Vi faller ofte ut av nettet en og en eller alle på en gang.

 

Jeg har forstått at dette mest sannsynlig har noe med kanalvalget å gjøre. For noen uker siden satte jeg derfor routeren til kanal 13 ettersom ikke alle routere støtter dette signalet. Siden da har det virker bra på 2 av maskinene. Men på Dell Lattitude X1-maskinen er det ikke mulig å se routeren. Vedkommende får ikke opp routeren på listen over nettverk om så maskinen står 10 cm fra den!

 

Jeg prøvde derfor nå å sette routeren til kanal 9 igjen, men fryker at dette igjen kan medføre ustabilitet i nærmerste fremtid.

 

- Hva kan jeg gjøre for å løse mine problemer?

 

- Finnes det programmer som kan kjøres fra min laptop i windows (Vista) som kan finne ut hvilke kanaler de andre routerne bruker?

 

- Er det mulig å få den siste av de tre maskinene til å søke på channel 13? Hvordan gjør man dette i så fall?

 

Tusen takk for de som hjelper! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet med at du ikke kommer inn på nettet med den ene maskinen kan være at det er en maskin som er tatt inn i norge fra f.eks usa. Der har de ikke like mange kanaler som her i norge. Derfor må du bruke kanal 1 - 11.

 

For å se hvilke kanaler som er i bruk bruker du Netstumbler. Er ikke sikker på om det fungerer i Vista, men du kan prøve. Bruk kanal 1-5 eller 9. Velg den kanalen av de som ikke er i bruk. Om alle er i bruk, så setter du nettet ditt på en av de kanalene som er i bruk, IKKE en ved siden av siden det vil skape enda mer støy. Velg det nettet med minst trafikk på.

Lenke til kommentar

takk for tips. Det er vanskelig å si om maskinen er tatt inn fra usa eller ikke, men den har iallefall norsk tastatur..

 

jeg har prøvd network stumbler, men dette er ikke kompatibelt med vista desverre. jeg kan jo be en av de andre å installere det på maskinen sin.. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...