Gå til innhold

xm2 eller kompakt HDV


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Planlegger kjøp av kamera til multimedia-bruk. 720x576 er nok i massevis (skal jo over internett, og gjerne vises ved siden av noen bilder eller stikkord), så 16:9 eller høyere oppløsning kan potensielt være kjekt, men er ikke viktig.

 

Canon XM2 er gammelt, men ikke lenger så forferdelig mye dyrere enn de nye små HDV-kamerane (som f.eks. Canon HV20E).

 

Antar at kvaliteten på XM2 vil være bedre enn på samtlige små 3CCD-kamera siden de har mindre/billigere objektiv og mindre CCDer, men hvordan er kvaliteten på bildet sammenlignet med HDV 1CMOS-kameraer i 10-12000 kroners klassen?

 

Kameraet vil bli brukt til opptak i mange typer lys innkludert inne i store industrihaller, samt basic greenscreen. Det vil stort sett bli brukt på stativ.

 

Noen kommentarer/synspunkter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ett HD kamera som koster ca like mye som ett relativt nytt Sd kamera gir ikke nødvendigvis bedre bilder, ofte dårligere.

 

Problemet er at Xm2 begynner å dra litt på åra, og har konkurrenter som er bedre på alle områder feks. Panasonic dvc30 som jeg bruker selv. Tror faktisk DVC30 er kameraet som gir best bilder og har flest muligheter bruksmessig i forhold til størrelsen. Samt at det er bygget såpass solid at XM2 føles som billig nille plastic i forhold...

 

Er det virkelig noen som selger XM2 nytt enda? Trodde det var gått ut jeg...

 

Det sagt til forsvar for Canon så pleier dem å ha BRA optikk i kameraene sine, de nye hdv kameraene har fått skussmål i seriøse tester for optikk som er bedre enn ALT annet hdv med fast optikk. Så Xm2 er ikke ett dårlig kamera, men finnes bedre.

 

Skal du bruke det utelukkende på nett er ett kamera som kan ta progressive bilder ett must, så slipper du interlace problematikken. Da må du kanskje litt opp i pris, av SD kameraene er det kun Panasonic dvx100 som kan skyte progressivt. HD så kommer sony med ett nytt kamera nå, men med stygg prislapp...

 

Tenker du brukt eller nytt?

Lenke til kommentar

Vil bare tilføye her at DVC30 er et helt fantastisk kamera. Utrolig lite og brukervennlig. Topp bildekvalitet, og solid bygd slik som chma nevner. Og det har også en kratig zoom, som er veldig kjapp. Ikke at man har bruk for det, men da jeg testet litt opp mot DVX100 gikk det mye kjappere å zoome helt inn og ut. Bare en liten ting jeg la merke til, kan ikke huske at jeg fikk bruk for det :roll: Men så lenge man kan la det zoome seint også er dette bare en fordel i mine øyne. Fokusringen kan også stilles inn til å fungere som zoomring om man ønsker det. :thumbup: Og dette kameraet er jo blitt veldig billig også. Absolutt et godt kjøp!

Lenke til kommentar
Er det virkelig noen som selger XM2 nytt enda? Trodde det var gått ut jeg...

Jeg har ingen problemer med å finne XM2, men sliter med å finne DVC30 på webbutikker :whistle:. Hva er prisen for den? XM2 går for 18k ink.mva.

 

Skal du bruke det utelukkende på nett er ett kamera som kan ta progressive bilder ett must, så slipper du interlace problematikken. Da må du kanskje litt opp i pris, av SD kameraene er det kun Panasonic dvx100 som kan skyte progressivt.

XM2:

Normal video og frame-innstilling

Kameraet kan spille inn video med bevegelse i ”Normal-innstillingen” (”interlaced capture” eller flettet skanning) eller frame-innstilling (progressiv skanning) med 25 hele bilder per sekund. Den progressive innstillingen eliminerer bevegelsesflimmeret ved enkeltbildevisning og bevegelsesstudier. Dersom man filmer med progressiv skanning og lukkertid 1/50 sek., gir videoinnspillingen ett inntrykk som likner konvensjonell film.

 

Har ikke DVC30 en slik innstilling (gjerne kalt 25p)?

 

Tenker du brukt eller nytt?

Vi tenker nytt. Kjekt med garanti.

 

Har lest testene, og til fordel for DCV30 er byggekvalitet, arbeid i svakt lys, og bedre manuelle kontroller. XM2 har bedre plassert mikrofon og dedikerte knapper for lydnivå på mikrofon. Tror XM2 er bra nok i middels lys, og kommer neppe til å filme i veldig dårlig lys. Kommer i liten grad til å zoome og herje så mye under opptak, da slikt gjerne gjør det vanskeligere å beholde god kvalitet etter hard komprimering for webbruk, men må kunne stille ting greit inn før opptaket starter.

 

Vet det er mange gode kamera, men XM2 ligger i øvre grense av hva vi synes vi kan bruke på et videokamera. Vi kan sikkert klare oss med et SD 3xCCD 1/4.7" kamera til rundt 8k ink mva. også, men regner med at XM2 gir bedre bilde/har bedre mic, samt at man slipper tåpelige knapper for direkteutskrift av bilder o.l. og heller får noen nyttige innstillingsmuligheter. Skal vi ta stillbilder bruker vi digitat speilrefleks, ikke et videokamera :roll:.

 

Vi kommer til å bruke ekstern mikrofon (f.eks. en mygg) for noen opptak, og synes også headset for å høre opptakslyden underveis er et must.

Lenke til kommentar

Video4 selger fortsatt DVC30. Du må riktignok ta kontakt for pris, men det skal ikke komme på over 20.000 nytt i hvert fall.

http://video4.no/index.php3?ID=Produkter&ID2=Vis&counter=373

 

Derimot skal du ikke lete så altfor lenge etter et brukt DVX100-kamera til rett rundt 20.000. Men igjen er det jo et større kamera, kommer an på hva bruksområdet ditt er. Og vil du ha nytt er jo ikke dette noe alternativ. Koster vel rundt 30.000 nytt hvis jeg ikke husker helt feil.

Endret av stkmydla
Lenke til kommentar
Skal du bruke det utelukkende på nett er ett kamera som kan ta progressive bilder ett must, så slipper du interlace problematikken. Da må du kanskje litt opp i pris, av SD kameraene er det kun Panasonic dvx100 som kan skyte progressivt.

XM2:

Normal video og frame-innstilling

Kameraet kan spille inn video med bevegelse i ”Normal-innstillingen” (”interlaced capture” eller flettet skanning) eller frame-innstilling (progressiv skanning) med 25 hele bilder per sekund. Den progressive innstillingen eliminerer bevegelsesflimmeret ved enkeltbildevisning og bevegelsesstudier. Dersom man filmer med progressiv skanning og lukkertid 1/50 sek., gir videoinnspillingen ett inntrykk som likner konvensjonell film.

 

Har ikke DVC30 en slik innstilling (gjerne kalt 25p)?

 

Xm2 skyter ikke 25p, men jeg antar det er bogus 25P ala det som finnes i dvc'n som vil si at du får til en slags framemode men da mister du oppløsning, dårligere bilde og syns det virker mer som en effekt enn noe brukanes. Bildet blir kort fortalt de-interlacet i kamera.

 

Det er kun Dvx100, hvx200, Jvc hd100/200/250 og sony V1e er de eneste sub 100k kameraer som har progressiv scan.

 

Ang. dvc30 så har den en dårligere "påkameramic" enn xm2 ja, men xm2 kan utstyres med en sikkelig xlr adapter, dog så blir også prisen høyere med denne adaptern.

Lenke til kommentar

Har dvc30 og gs500 selv bør vel kunne utale meg om kvaliteten etter ett års tid med bruk.

 

Gs500 i bra lys, altså feks. ute gir i forhold til størrelse og pris fantastiske bilder, nesten like bra som dvc30, men bare nesten. Når lyset blir dårlig derimot merker man at det ikke er like store ccd brikker som dvc'n. Bygge kvaliteten på dvc er og av en annen klasse og for ett annet bruksområde. Bruker dvcn til frilans nyhetsfoto, og har klokket en del mer timer på det og fremdeles framstår det som nytt etter ett par års bruk. Og du betaler ekstra for at det er laget for proffbruk og slitasjen det medfører kontra gs500 som er ett forbruker kamera. Ett gs500 vil falle fra hverandre før feks. dvc30/dvx100 viser nevneverdig tegn til slitasje...

 

Da jeg bruker gs500 som ett backup kamera så har jeg ikke savnet muligheten for å bruke headset for monitoring, men ser det som en mangel om det var hovedkamera. Hva du legger i sikkelig mic vet jeg ikke, røde videomic er det økonomiske alternativ. Noe mer enn det og du trenger en xlr adapter, som og kanskje kan gi monitor muligheten man MÅ ha til seriøst bruk med sikkelig mic. Det er lite poeng i å ha en svindyr mic om man bruker den feil....(satt på spissen)

 

En god rettningsbestemt mic, shotgun, koster fra ett par tusen kroner(feks. røde eller audio technica) og oppover til en ca10-15000kr.

Røde ntg1/2 har vist seg å gi MYE for pengene, gjerne mer enn sennheiser sin k6 me66 konkurrent som koster dobbelt så mye.

 

En ting til med å ha ett litt tyngre kamera er ved håndholdt bruke er det lettere å holde kameraet stødig. Ellers kommer det ann på bruksområde/budsjett hva som er ett riktig kjøp.

Lenke til kommentar
Xm2 skyter ikke 25p, men jeg antar det er bogus 25P ala det som finnes i dvc'n som vil si at du får til en slags framemode men da mister du oppløsning, dårligere bilde og syns det virker mer som en effekt enn noe brukanes. Bildet blir kort fortalt de-interlacet i kamera.

 

Det er kun Dvx100, hvx200, Jvc hd100/200/250 og sony V1e er de eneste sub 100k kameraer som har progressiv scan.

8097486[/snapback]

Interessant, har du noen kilder på dette?

Lenke til kommentar
Xm2 skyter ikke 25p, men jeg antar det er bogus 25P ala det som finnes i dvc'n som vil si at du får til en slags framemode men da mister du oppløsning, dårligere bilde og syns det virker mer som en effekt enn noe brukanes. Bildet blir kort fortalt de-interlacet i kamera.

 

Det er kun Dvx100, hvx200, Jvc hd100/200/250 og sony V1e er de eneste sub 100k kameraer som har progressiv scan.

8097486[/snapback]

Interessant, har du noen kilder på dette?

8114012[/snapback]

Du tenker på at xm2 ikke er ett 25p kamera? Problemet er at Canon ikke skriver full spec på den 25f modusen...som er samme som panasonic dvc30 sin frame mode:

Sakset fra canon:

"· Frame movie mode - frame mode can make progressive shooting at 25 fps. Footage with 1/50 slower shutter is very similar to fine cinema. "

Noe mer teknisk spec på det har jeg ikke, men tanken er jo å emuluere filmlook, og hadde det vært 25P hadde de nok og skrevet det i brosjyren.

Endret av chma
Lenke til kommentar
Takk for tipset om DVC30, chma! :thumbup: Tror vi kommer til å gå for det. 16k + mva for kamera med XLR-adapter. Trenger også en trådløs mygg og en retningsbestemt mic til å montere på kamera. Noen forslag til XLR-alternativer i den lavere prisklassen?

8134869[/snapback]

 

Røde eller Audio Technica, begge har alternativer i prisklassen fra ca 2500kr og oppover, noe lavere enn det tror jeg ikke du kommer.

 

Bruker NTG-2 på kameraet selv og det funker fint, alternativet er ntg-1 som kun kan drive med phantom strøm, ellers samme mic.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...