Gå til innhold

hvordan ta svart/hvitt bilde, men en farge synes


Anbefalte innlegg

Vel.. Jeg visste ikke hva jeg skulle skrive i emnetittelen:s

Men det jeg lurer på er hvordan en får tatt et bilde som egentlig er svart/hvitt, men slik at en farge synes.. For eksempel på bildet nedenfor, er bilde i svart/hvitt, men det grønne gresset har farge.. Er dette noe man redigerer på i senere tid, eller må man stille på kameraet? :s

 

Takker for svar :wee:

post-105634-1173168719_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette har med etterbehandling å gjøre, selektiv "desaturation" (i mangel på norsk uttrykk).

 

Hvis du har Photoshop:

 

1. Dupliser bildelaget.

2. Gjør nederste laget svart-hvitt om du har majoriteten av bildet i farger, og vica versa om det er omvendt.

3. Puss vekk de delene fra det øverste laget som du vil at skal synes gjennom.

Lenke til kommentar
Flere metoder.

F.eks denne som kanskje er i nærheten av det mr Olsen tenker på

http://digitalproducer.digitalmedianet.com...le.jsp?id=62310

Dersom objektivet skiller seg klart med en farge fra resten av motivet er denne fin. Slipper 'male' en pixel.

 

Her er en annen metode som innebærer bruk av History Brush

http://digital-photography-school.com/blog...p-cs2-tutorial/

8090096[/snapback]

 

Nr. 1 jeg brukte;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Her har jeg gjort det.

Jeg brukte photoshop.

 

1. Åpne bildet du vil bruke. Kopier bakgrunnen så du får to like lag. Dette kan du gjøre ved å høyreklikke på bildet, velg "duplicate layer". Klikk OK.

 

2. Gjør det øverste laget aktivt (klikk med venstre museknapp i layer-vinduet, og det laget du klikker på blir blått). Klikk så "image, så "adjustments" og så "desaturate". Øverste laget skal nå bli svart/hvitt.

 

3. . Det er flere måter å få frem fargen fra det underste laget.Jeg pleier å bruke viskelær. Det er eget ikon for viskelæret på menyen til venstre. Når du fører musen over det området du skal viskle ut, ser du en runding. Hvis du høyreklikker nå, kan du velge størrelse på viskelæret ditt(det sammesom størrelse på "brush" på menyen over ildet).

post-117849-1174205480_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...