Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vectra A drikker vann!


mli

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg har en Vectra A 2,0i (C20ne) som drikker vann. Jeg syns det kommer veldig mye røyk av eksosen og det drypper endel av eksosanlegget også. Dette betyr vel at kjølevannet havner i en av sylindrene. Det jeg lurer på er; Hvilken del er det som har sviktet? Topp-pakningen? Vannpumpa?

 

Takk for alle svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hei, jeg har en Vectra A 2,0i (C20ne) som drikker vann. Jeg syns det kommer veldig mye røyk av eksosen og det drypper endel av eksosanlegget også. Dette betyr vel at kjølevannet havner i en av sylindrene. Det jeg lurer på er; Hvilken del er det som har sviktet? Topp-pakningen? Vannpumpa?

 

Takk for alle svar  :)

8076582[/snapback]

Om du drar opp peilepinnen for olje kan du se om du har fått vann i sylinderne. Er oljen gråaktig har du nok fått vann inn å da er det gode odds for at topp-pakninga er defekt.

Skrevet

Vedder på at det er toppakninga. Skru opp og sjekk om du har en time fri og verktøyet klart. (Bør kanskje ha gjort det en gang før og... :) )

Skrevet

Høres ut så topp pakningen, det er vanlig at dem ryker på 2,0i motorene, de pleier vist å ryke etter ca 100 000 km.

Forholdsvis grei jobb å bytte, men det kan være dyrt å ordne på verksted. Siden de bytter toppboltene også. Det heter at de skal byttes, men det går an å bruke dem igjen en eller to ganger.

Jeg må si at det ikke trenger å være vann i olja, eller olje i vannet for at pakningen er sprengt. På min Omega er pakningen gåen nå, og der lekker litt det olje ut rundt pakningen.

Skrevet
Hei, jeg har en Vectra A 2,0i (C20ne) som drikker vann. Jeg syns det kommer veldig mye røyk av eksosen og det drypper endel av eksosanlegget også. Dette betyr vel at kjølevannet havner i en av sylindrene. Det jeg lurer på er; Hvilken del er det som har sviktet? Topp-pakningen? Vannpumpa?

 

Takk for alle svar  :)

8076582[/snapback]

 

Jeg hadde sjekket vannpumpa først hvis jeg var deg, tetteringene er ikke bra på disse motorene.

Vannpumpa blir drevet av registerremma og ligger derfor på innsiden av noen deksler.

Letteste måten å sjekke på er å jekke opp bilen på høyre side, ta av høyre forhjul og se om det er spor etter frostveske bak og ovenfor remmhjulet på veiva.

Skrevet

Hvis det ryker mye av eksosen og det drypper frostveske av eksosannlegget er det vel ikke noe og lure på. Vannpumpe er også svakhet. bytt den samtidig som toppakning.

Gjest Slettet-fsaSP0zV
Skrevet

Da bytter du selvsagt reg.rem med det samme. Du har jo av alt allikevel, og den koster ikke stort over en hundrings.

Skrevet
Huff, dette høres dyrt ut. Blir fort mer enn 5000 kr. Blokk og topp må sjekkes for ujevnheter og evt. slipes eller høvles.

8079770[/snapback]

 

Uhm, nei? :ermm:

Skrevet

Om du gjør dette sjøl, så bytt for all del topplokksboltene samtidig. De koster ikke så mye (3-500). Det er iallefall ikke noe å spare på når en først tar jobben. De strekker seg under tildragningen (noe de skal) så du får aldri strammet de til som de skal med brukte.

Skrevet

Hmm, jeg har skjekka olja og den ser grei ut. Er det mulig at topppakningen er helt fin, men at vannpumpa lekker vann ut i eksosen? Er det noe mer enn topppakning, regreim, vannpumpe og topplokk-bolter jeg burde bytte\fikse mens jeg er i gang? Bilen har kjørt ca 250000-300000. Tipper ventilene er ganske slitne...

Skrevet

Vannpumpa får ikke lekket ut i eksosen, ta en rask sjekk av dette på verksted.

Det er jo normalt med endel kondensvann i eksosanlegget.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...