Gå til innhold

Skriftbruk i norsk middelalder


levolac

Anbefalte innlegg

I norsk historie opererer vi gjerne med et skille som går rundt ca 1000 e.Kr. Dette markerer overgangen fra forhistorisk til historisk tid, og således også et skille fra en tid hvor arkeologisk kildemateriale er sentralt, til en tid hvor skriftlige kilder er viktige. Jeg skriver for tiden på en oppgave som omhandler skriftspråket i middelalderen, men jeg sliter litt med å finne ut når skriftspråket egentlig ble tatt i bruk for alvor i Norge, og i hvor stor grad.

 

I tillegg lurer jeg på hva folk her inne på forumet mener om hva som gjør at det norske samfunn gikk fra å i stor grad være et muntlig samfunn, til å benytte seg av skrift. Hvorfor ble dette nødvendig?

 

Takker for alle innspill!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Historisk tid starter vel i 793 i Norge..

 

Majoriteten av nordmenn kunne verken skrive eller lese før 17-1800 tallet.. I middelalderen var dette for det meste forbeholdt prester og andre viktige personer.

Av de skriftlige kildene vi har er vel en stor prosentandel skrevet av geistlige, så selvom man har skriftlige kilder betyr ikke det at vi gikk over til et skriftlig samfunn.

Lenke til kommentar
I norsk historie opererer vi gjerne med et skille som går rundt ca 1000 e.Kr. Dette markerer overgangen fra forhistorisk til historisk tid, og således også et skille fra en tid hvor arkeologisk kildemateriale er sentralt, til en tid hvor skriftlige kilder er viktige. Jeg skriver for tiden på en oppgave som omhandler skriftspråket i middelalderen, men jeg sliter litt med å finne ut når skriftspråket egentlig ble tatt i bruk for alvor i Norge, og i hvor stor grad.

 

I tillegg lurer jeg på hva folk her inne på forumet mener om hva som gjør at det norske samfunn gikk fra å i stor grad være et muntlig samfunn, til å benytte seg av skrift. Hvorfor ble dette nødvendig?

 

Takker for alle innspill!

8075511[/snapback]

Behovet var vel der, men man hadde kanskje ikke midlene. Uten å ha tenkt så veldig nøye gjennom det så kan jeg tenke meg at innføringen av kristendommen kan ha noe med saken å gjøre. Kristendommen har jo en lang skrifttradisjon, og det latinske alfabetet på skinn eller papir er vel mye enklere enn å meisle ut runer på stein osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...