Gå til innhold

Komponentkabel til PS2 - noe vits?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei und hå!

Jeg har pr dags dato en RGB-kabel jeg bruker med min PS2 og min LG 37" lcd-tv - via scart-kontakt.

Så lurer jeg på nå om det vil være noe å hente på å gå over til komponent? Kan folk dele erfaringer, butikker som selger slikt billig osv, så hadde det vært veldig fint :).

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Vel jeg hadde kun kompositt kabelen som fulgte med PS2, så jeg gikk til innkjøp av en komponent kabel. Jeg Kjøpte denne kabelen fra modnet.no http://www.modnet.no/product_info.php?cPat...roducts_id=1989 da den offisielle kabelen ikke var på lageret hos modnet.no, og den som de kaller for "proffversjon" (som man jo ser er klart bedre), ikke var mulig å kjøpe før et par dager etter at jeg hadde bestilt.

Jeg koblet den til, men jeg merket nærmest ingen forskjell fra kompositt kabelen, så dette var nærmere 300 kroner (med frakt og piss og møkk) rett i dass for min del. Jeg har koblet kompositt kabelen tilbake, da jeg har kun en komponent inngang på tvn, og jeg gidder ikke å kjøpe splitt når kabelen er så dårlig som den er.

Endret av dracula
Skrevet

Joda det var litt forskjell, men ikke nok til å forsvare en prislapp på 300 kroner (kabelen kostet kun halvparten), og siden jeg har kun en komponent inngang på tvn som allerede er i bruk (xbox360) så gidder jeg ikke å bruke penger på en splitt i tillegg.

Jeg kjøpte jo den billigste kabelen, da jeg ble utålmodig, så det har jo litt å si. Den "proffe" og den offisielle versjonen gir helt sikkert bedre bilde.

Skrevet

Selv syns jeg forskjellen mellom composite og component er som natt og dag, men har man en dårlig TV og/eller dårlig syn merker man jo ikke så stor forskjell....

Tror ikke kvaliteten på kabelen har så mye å si, så korte kabler det er snakk om her. Men å bruke 300 kroner på en slik liten kabelstubb er bare tull, kabler og småting kan fint kjøpes rett fra Hong Kong/Kina via eBay, f.eks. denne som jeg kjøpte selv. Det var ihvertfall en bra kabel, med solid plugg. Den ble ca. 60 kroner med frakt, kan muligens finne enda rimeligere hvis man titter litt rundt.

Skrevet (endret)

Jeg har en 32" lcd. Gikk over fra RGB til komponent og det var stor forskjell på min TV. Bildet ble skarpere og det kom fram flere detaljer. Jeg kjøpte en uoffisiell kabel fra ModNet.no.

Gikk for den til 149 kr. Kan også brukes til PS3 visstnok. Greit å vite når den kommer i hus (en stund til).

Edit: Når jeg tenker over det så skal vel HDMI gi enda bedre bilde. Jeg går da for den kabelen.

Endret av Monkeyboy
Skrevet (endret)

Jeg har en 42" plasma tv. Uansett, jeg skal gi kabelen en ny sjanse, og spille gjennom (samme) 25 minutter av FFXII med begge kabelene, for å se om det er en vesentlig forskjell, eller ikke. Merket ikke noe stort forskjell første gangen jeg prøvde kabelen, men iforhold til Xbox360 så er jo ikke grafikken i FFXII så skarp, og det merkes jo enda mer, jo større tvn er, så det kan jo ha noe å si det også.

Forresten, det hadde vært fint om noen kunne ha legget ut bilder av forskjellen. Jeg har dessverre ikke god nok kamera til og kunne ta nærbilder av spill.

Endret av dracula
Skrevet (endret)

Er det noen her som har prøvd å spille 24: The Game med komponent? Er veldig nysjerrig på hvordan 24: The game vil se ut med progressive scan. Er det veldig mye bedre enn med 50 og 60 Hz? Har verken tv som støtter progressive scan eller komponent ( når jeg tenker meg om, så har jeg heller ikke PS2 for øyeblikket :!: )

Så, noen som har prøvd det eller?

Endret av [NOR]Andreas
Skrevet
Hei und hå!

Jeg har pr dags dato en RGB-kabel jeg bruker med min PS2 og min LG 37" lcd-tv - via scart-kontakt.

Så lurer jeg på nå om det vil være noe å hente på å gå over til komponent? Kan folk dele erfaringer, butikker som selger slikt billig osv, så hadde det vært veldig fint :).

8071207[/snapback]

Forskjellen fra RGB scart til komponent er veldig liten. Tviler sterkt på at du ser noe forskjell. Og er hvertfall ikke værdt prisen.

Skrevet

Jeg syns det er verdt det. Jeg har 40 tommer hdtv som støtter progressive scan.

Da ser det fleste ntsc spilla som støtter progressive scan mye bedre ut, vet ikke om det er så mange pal spill som støtter prog scan.

Gleder meg til å få god of war 2 neste uke, vet at det støtter progressive scan.

Har også S-video kabel, her er ikke fargene så gode, og den støtter ikke progressive scan, men skarpheten er flere hakk bedre enn kablen som følger med

. Dette ble veldig tydlig i final fantasy 12, der teksten i menyene ble veldig klare

*Merk har chipet ps2 og kablene er teste på 40 hdtv

Skrevet (endret)

Jeg prøved å bytte ut komposittkabelen som fulgte med PS2 med en RGB komposittkabel. Så vidt jeg husker ble bildet litt bedre når jeg spilte spill, men det rota til fargene når jeg skulle se film. Bruker PS2'en som DVD-spiller...

Vil jeg oppleve samme problemet med en komponentkabel? Altså at spillopplevelsen blir bedre men at alle dvd-filmer får et gyselig lysegrønt alienskjær over seg?

Har uchippa ps2 og ingen planer om å chippe den.

I tillegg lurer jeg på om en komponentkabel beregnet for PS3 vil virke på PS2. Anyone?

mvh Øystein

Vanskelig å huske forskjell på komponent og kompositt....

Endret av alkymist
Skrevet (endret)

en ting som kan hjelpe for de som skal ha komponetkabel på ps2 er jo og gå inn på system setting og stille den inn til og ta komponent

Endret av fanboy
Skrevet
Vil jeg oppleve samme problemet med en komponentkabel? Altså at spillopplevelsen blir bedre men at alle dvd-filmer får et gyselig lysegrønt alienskjær over seg?

8109664[/snapback]

Fargene er ok på DVD med component. Ihverftall ble det det på min gamle modell. Sony 'ødela' bare DVD-avspillingen på RGB.

Skrevet

hei har nå fått en monster cable komponent som jeg har koblet til lcd skjermen min , men bildet får litt mye grønne farger ? noen som veit noe om dette ?

mvh aoottis

Skrevet (endret)

Jeg kjøpte meg en komponent kabel til ps2 når jeg kjøpte FFXII. Den til 149,- på modnet.

Det ser mye bedre ut når jeg spiller og viser mellomsekvenser med 3d motoren, men når det er mellomsekvenser som video så syns jeg bildet er dårligere på komponent enn det er med kompositt.

På komponent kabelen så syns jeg disse videoene får veldig mange firkanter. Ser ikke spesiellt pent ut. Synd fordi disse filmene på FF spillene bruker jo å ha veldig bra kvalitet.

Noen andre med komponent som har opplevd dette? Jeg har en 40" lcd hdtv.

EDIT:

Alkymist: Tror ps2 og ps3 har samme type multi av tilkobling så det skal nok gå greit med komponent kabel for ps3 på en ps2. Ser på modnet at det står at disse kablene passer både på 2'ern og 3'ern.

Endret av Zerpent
Skrevet

Har nå prøvd med komponent kabel en stund, og har etterhvert lagt merke til at det er en forskjell. Ser fram til å se hvordan PS2 spillene fungerer på PS3.

Skrevet

Kjøpte komponent kabel til den 27 tommer lcd tven min, men det ble ikke noe bedre med den. Prøvde så den gamle 32 tommer widescreen tven min med den vanelige kabelen og alt ble mye mye bedre da, oppløsningen, fargene osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...