Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Trolig død PSU! Men det var visst GPU :-(


Anbefalte innlegg

Dessverre så takke maskina mi for seg idag.

Sønnen min satt å spillta AOE3 da den plutselig slo seg av. Dette har skjedd tidliger også, men da har det bare vært å slå den på igjen. Men nå så vil den ikke det. Skjer ingenting når jeg trykker på Power-knappen.

Har en sterk mistanke til at det kan være psu, men jeg har ikke peiling på hva man skal måle mellom de forskjellige kontaktene.

Det er tydeligvis noe spenning der, fordi det lyser i en grønn lysdiode når maskina har nettspenning, men det er og det eneste som skjer.

Er det noen der ute som vet hvordan man måler på en PSU? :hmm:

 

M.

Endret av oss2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skjer overhode ingen ting.

Det er jo mulig at power-knappen har røket, ja. Men den er vel bare en knapp, er den ikke. Det skal jo da bare være å kortslutte mellom jumperene som ledningene fra den går inn på??

 

M.

Lenke til kommentar

Takker Dragonlove. Det var akkurat noe slikt jeg var ute etter.

Har forsøkt å måle på PSU, men måler kun spenning på +5v sb. Får heller ikke til jumpstarte PSU. Er nok den +5v som gjør at lysdioden lyser.

Forsøkte og å kortslutte Powerbryteren. Ingenting skjer.

Hvis CPU hadde avgått med døden, ville det ikke ha skjedd noe alikevel?

Trenger man CPU for å komme inn i BIOS f.eks??

 

M.

Lenke til kommentar

Jeg hadde noe lignende for en stund siden... viste seg det var cpu-vifta som hadde dårlig kontakt, derfor kunne pc'en plutselig slå seg av, noen ganger var det bare å starte opp igjen, andre ganger var den stein dau og jeg måtte ta ut strømledninga, trykke power, sette inn ledninga også startet den igjen. Men etter 3-4 ganger ble jeg lei, åpnet kabinettet og så ganske raskt hva som var galt.

 

En annen maskin restartet seg i tide og utide, og virket litt småsyk.

Da viste det seg at lydkortet hadde tatt kvelden (som jeg fant ut når jeg begynte å ta ut komponenter og prøve restart).

 

Er ikke sikkert dette hjelper deg, men lykke til med problemsøkingen... er ikke det sjarmerende med datamaskiner til tider?

Lenke til kommentar
:tease:

 

Hvis det er en 110v/220v bryter på PSU'en, kan du sette den over i 110v og sette i kontakten... Då vil du høre at den ikke er død! Men den er nok det etterpå...

 

:thumbup:

8075005[/snapback]

 

 

Hehe... Nei, det er det heldivis ikke. Ville vel da i samme slengen blitt litt bekymret for hovedkortet og annet innventar i kabinettet :!:

 

Bestiller nok en ny PSU ikveld. Får håpe at det er den da :cry:

 

M.

Endret av oss2
Lenke til kommentar

Fader og. Det var ikke PSU`n som hadde tatt kvelden. Men derimot skjermkortet har nok det.

Fikk bytta PSU uten at det skjedde noen forandring. Tok så ut skjermkortet for å se litt bedre over hovedkortet. Prøvde sammtidig å starte opp og allt begynte å surre og gå.... Puttet så tilbake skjermkortet og koblet powerkabelen til det, og maskina var like død. Fjernet powerkabelen igjen og maskina startet opp, men det ulte og peip i skjermkortet...

 

Skjermkort er noe jeg ikke har så mye greie på.

Det som sitter det nå er et Gainward GeForce 6800 LE 128MB DDR AGP.

Har sett på dette her : http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=329347

Er det dårligere/bedre enn det jeg har. Ser jo som en fordel at det er lydløst, for det var ikke det gamle. Var jo tydeligvis ett spill som knela det.

 

M.

Lenke til kommentar
Fader og. Det var ikke PSU`n som hadde tatt kvelden. Men derimot skjermkortet har nok det.

Fikk bytta PSU uten at det skjedde noen forandring. Tok så ut skjermkortet for å se litt bedre over hovedkortet. Prøvde sammtidig å starte opp og allt begynte å surre og gå.... Puttet så tilbake skjermkortet og koblet powerkabelen til det, og maskina var like død. Fjernet powerkabelen igjen og maskina startet opp, men det ulte og peip i skjermkortet...

 

Skjermkort er noe jeg ikke har så mye greie på.

Det som sitter det nå er et Gainward GeForce 6800 LE 128MB DDR AGP.

Har sett på dette her : http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=329347

Er det dårligere/bedre enn det jeg har. Ser jo som en fordel at det er lydløst, for det var ikke det gamle. Var jo tydeligvis ett spill som knela det.

 

M.

8083326[/snapback]

 

bruk bart skjermkort det der. ber en det du har/hadd fra før.

men det vil ikke holde lenge. 1/2 år så er det utdatert.

å bare å kjøpe nytt.

vis du driver med gaming så vil jeg anbefale å gå opp noen klasser til fks.

XFX GeForce 8800 GTS 320 MB XXX

https://prisguiden.no/product.php?productId=64257

 

det er ganske sykt kort :w00t:

 

så opp til deg ;)

Lenke til kommentar

 

bruk bart skjermkort det der. ber en det du har/hadd fra før.

men det vil ikke holde lenge. 1/2 år så er det utdatert.

å bare å kjøpe nytt.

vis du driver med gaming så vil jeg anbefale å gå opp noen klasser til fks.

XFX GeForce 8800 GTS 320 MB XXX

https://prisguiden.no/product.php?productId=64257

 

det er ganske sykt kort :w00t:

 

så opp til deg ;)

8083576[/snapback]

 

Mulig det, men da må jeg nok bytte mere enn bar skjermkortet. Har bare AGP vet du.

Men takk for tipset :-)

 

M.

Lenke til kommentar

Hei og takker for all hjelp og svar.

 

Det VAR skjermkortet som hadde tatt kvelden. Etter mye frem og tilbake og krangling med lommeboka, endte jeg opp med ett ATi Radeon X1950 Pro AGP.

Det er visstnok over dobblet så bra som det jeg hadde tidligere.

Har lært ei lekse. Hør på di som kan mer. Jeg låste meg fast på at det var PSU`n som hadde feilen, så jeg "gadd" ikke å sjekke andre ting. Det kunne ha spart meg for en 1000 lapp.

 

Men nå har jeg en meget stillegående maskin i forhold til det jeg hadde før.

 

M.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...