Gå til innhold

Min erfaring med å selge på Finn.no


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg er en fast leser av forumet til HW.no og har skrevet noen innlegg i ny og ne.

 

Nå vil jeg dele min erfaring med å selge et produkt brukt gjennom Finn.no

 

- For ca. to uker fikk jeg en venn (han har konto på finn som han bruker til å selge ting og tang) til å legge ut en annonse på en bærbar PC (Helt greit, nesten ikke brukt Celeron bærbar).

 

Gikk noen dager, fikk en del telefoner men ingen ville gi prisen jeg ønsket (Fikk tilbud på 1500,- etc.) og gadd ikke å selge den (Den tar bare plass men jeg har ikke behov for pengene så jeg gadd ikke så selge den til et lavt bud).

 

På fredag ringte det en kjøper som ville kjøpe maskinen. Oi så fint tenkte jeg. Jeg hadde egentlig ikke tid til å levere ut maskinen den dagen da jeg skulle feire bursdag for noen i familien. Men han maste og sa at han måtte ha den - greit sa jeg, du kan få den, han sa da at han ikke var kjent i Oslo da han nettopp hadde flyttet inn så vi avtalte å møtes ved Skøyen stasjon (Det gav meg da 35 min. til å slette mine dokumenter og annen privat data).

 

Møtte så kjøperen, la oss kalle han en inflytter fra Arenal, viste han maskinen, fortalte at maskinen var brukt i ca. 150 timer, den hadde et trådløst nettverkskort, alle drivere var lagt inn og jeg viste han at den startet opp Windows. Pluss at jeg viste han lisenskoden til Windows. Jeg sa at jeg ikke lenger hadde CDene og det var ikke noe problem, da de hadde en maskin fra før som nettopp hadde gått i baken og var da ubrukelig.

 

I dag kl. 16 får jeg først en sms fra kjøper at nå hadde jeg bare å infinne meg hjemme hos han med en gang eller så skulle han og noen venner kommer bort til meg å få pengene tilbake siden "internett ikke fungerer". Fikk så en melding til med en ennå mer truende tone - problemet var at jeg ikke hadde sett eller hørt at meldingene var kommet (jeg har ganske nedsatt hørsel) og da telefonen ringte så var det en dame i andre ennen som startet å kjefte på meg at nå skulle de ha pengene tilbake ellers så ville det skje meg noe pga at internett ikke fungerte (Og at jeg hadde lurt de!!) og de hadde vært på Elkjøp for å kjøpe nytt kort men de på Elkjøp ikke kunne hjelpe de (Fikk det ikke til?).

 

Jeg sa da at det var ikke jeg int. i, jeg ville ikke komme bort til de og heller ikke gi de pengne tilbake da jeg vet at maskinen fungerer 100% både på kablet nett og trådløst nett. (Jeg oppsøker ikke folk som truer meg litt av hvert og i alle fall ikke med den tonen de hadde). Jeg sa at om de trengte hjelp så kunne de komme til meg (de har adressen min fra både tlf. nr. og annonsen på Finn.no).

 

Får da bare en del smser med trusler om at nå sender de bort noen folk som skal banke meg opp og om jeg ikke gir de pengene tilbake så havner jeg på sykehus. Jeg svarer gjentte ganger, at jeg mer en gjerne kan få maskinen opp på nett (de har garantert gjort noe tull et eller annet sted), men da må de komme til meg!

 

Tror jeg får 15 ulike meldinger og oppringinger med trusler om det ene og det andre (de skriver også at de har funnet noen dokumenter på PCen min som de skal spre ut om jeg ikke gjør som de sier -> Hallo - jeg har absolutt ingen ting som er av verdi eller interesse på den maskinen!)

 

Til slutt sa jeg at OK - jeg skal ta maskinen tilbake, bare møt meg på Majorstuen Politikammer, da jeg også vil levere inn en anmeldelse om legemsbeskadigelse og trusler om vold i henhold til hva de har sendt meg pr. sms og telefoniske oppringinger (skal ikke være for vanskelig for Politiet / NetCom å få sjekket riktigheten av meldingene etc.). Får så til svar "Supert" e.l. (telefonen ligger nå til lading så jeg får ikke sjekket hva som stod der eksakt).

 

Jeg tar med meg pengene, venter på Majorstuen Politikammer i nesten to timer, men hører ikke mer.

 

Jeg har solgt ting på ulike måter gjennom årenes løp men aldri opplevd noe slikt, hva skal man gjøre i slike situvasjoner der man tydeligvis har med psykotiske / gale mennesker?

 

Har lest mye om fortvilte kunder som blir "lurt" av butikker, men hva når en selger blir "lurt" / truet av en kjøper - hva / hvordan stiller man seg da? Aldri før har jeg opplevd noe slik!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hørtes ut som en ubehagelig opplevelse da hadde med disse innflytterne fra Arendal.

På den positive siden høres det ut som om du handlet riktig ut i fra den gitte situasjonen. Det er klart man innimellom vil møte på uhøflige mennesker i en salgs situasjon. Dette om man er selger eller kjøper. Man må bare passe på å oppføre seg på en slik måte at man har ryggen fri dersom det skulle kuliminere i et rettslig oppgjør, noe det hørtes ut som du gjorde.

 

Etter dette vil jeg være mer skeptisk til å selge ting til innflyttere fra Arendal. Har hørt at man kan høre på dialekten hvor de kommer fra.

 

Lykke til med den videre fremgangen i salgsprosessen. Fortell oss hvordan det hele ender.

Lenke til kommentar

Uffda... er glad jeg ikke har opplevd noe slik etter en del av både salg og kjøp på QXL. Har aldri hatt problemer der, men Finn brukes kanskje av også mer dataukyndige folk da det er mer kjent, og når noe går galt skjønner de ingenting, og skylder på selgeren for problemer?

 

Jobber også i butikk... aldri fått trusler der heller. Eller jo, en truet med at han skulle gå utenfor butikken med en stor plakat der han advarte folk mot å handle hos oss :!: Det var pga. forsinkelse på en lysbildefilm vi hadde sendt til en underleverandør. Når han fikk filmen, unnskyldte han seg fordi han skjønte han hadde overreagert.

 

Hva gjør man med slike personer? Man tar kontakt med politiet og ber de ringe og roe ned personen. Tror det kan hjelpe. Din løsning var også ganske genial :)

Lenke til kommentar

Opplevde også litt tull med et salg på finn.no nå nylig.

 

En kar skulle selge et lydkort. Jeg sendte inn et veldig lavt bud hvor det stod spesifisert frakt inkludert.

 

Fikk først en mail at budet var for lavt. Greit nok, jeg hadde jo nevnt at jeg også kunne kjøpe det av en annen som hadde samme kort til en enda lavere pris.

 

Men her begynner problemet; plutselig ombestemer vedkommende seg og vil allikevel selge. Oppgir kontonr. og jeg overfører pengene til han.

 

Etter å ha mottatt pengene, sender vedkommende en mail hvor han påstår at han har fått et bedre bud. Jeg påpeker at pengene er overført og at vi har en avtale.

 

Så hører jeg ikke fra han på 3 dager før han plutselig sender en mail hvor han krever at jeg må betale mer p.g.a. frakten.

 

Jeg nekter siden vi har avtalt pris med frakt og han allerede får pengene.

 

Etter diverse mailer hvor jeg blir beskyldt for å presse han til å selge for billig, så at han skal sende meg et gammalt kort istedenfor, ender han opp meg å sende meg pengene tilbake.

 

Det var veldig dårlig gjort synes jeg. Istedenfor at jeg kunne ha kjøpt det av en annen (men det kortet ble solgt i mellomtiden) så har jeg nå null kort og masse bryderi.

 

Hvis noen av dere nylig har kjøpt et Terratec 7.1 lydkort fra en kar i Bergen via finn.no så har det sannsynligvis gjort det fra en skikkelig luring.

Endret av Spartan
Lenke til kommentar

Jeg har også opplevd mye av det samme med inkompetente brukere som ikke får Kazaa til å fungere, eller presterer å få 600 spyware-instanser på 10 minutter og legger skylden på meg som selger.

 

Min personlige favoritt, var "en innflytter fra Gjøvik" som kjøpte en windows XP 64bit-versjon av meg, like etter at denne kom ut. Han ringte og mailet med minst 50 ganger fordi han ikke fikk ymse enheter til å fungere på grunn av driverproblemer o.l. Han fikk heller ikke symantec til å fungere.

 

Det endte med at jeg måtte true med politianmeldelse før han sluttet å ringe meg...

Lenke til kommentar

Regner med at dette har blitt/er en generell "Din efaring med Finn.no"-tråd? Isåfall tar jeg friheten av å fortelle en noenlunene pinelig salg.

 

Hadde en Mercedes 1983-modell som jeg skulle selge på vegne av fattern. Dette var da en bil jeg hadde brukt de siste 2 årene. Den var helt strøken i lakken og hadde ikke kjørt mer enn 183k. Jeg begynte med en stiv pris og gikk deretter nedover ettersom etterspørselen ikke var noe stor.

 

Når jeg hadde satt den ned til 17k, ringte det en kæll som ønsket å ta en titt. Vi avtale tid og han kom på en solskinnsdag med kona og ungen. Det første han sa, var at han var født i en Mercedes og skrudde på Mercedes til daglig.

 

Så, vi gikk rundt bilen og tittet. Det første han oppdager, var rust igjennom karoseriet bak. Han tok pekefingeren igjennom og den var synlig i bagasjerommet. Litt pinlig. Deretter spratt han opp panseret og studerte nøye motoren. Der var det visst en sprekk i motorblokka. Så satt han seg i bilen og luktet delvis råte fra gulvet, som var fuktig. Girkassa var visst den beste han hadde kjent på lenge. Første og eneste positive kommentar.

 

Så skulle vi ta en kjøretur til Sinsen. Vi kjørte et stykke og plutselig hang bremseklossene seg på bakdekka og dermed kokte bremsevesken over. Bremsene forsvant rimlig raskt. Vi fikk stoppet og måtte vente i 30 minutter siden bremseklosse røk fra bakdekka. Vi kom oss til slutt tilbake. Har aldri vært mer flau i mitt liv. Vi ordnet oss en deal på 10k siden bilen fremstod som et prakteksemplar og girkassa var utmerket. Han sa at han hadde alle reservedelene så han kunne fikse bilen selv.

 

Er egentlig glad at bremsene hang seg på prøveturen. Tenk hvis en barnefamilie hadde kjøpt bilen og dette hadde skjedd på Sognefjellet :no:

Endret av überGoliath
Lenke til kommentar

Bare å anmelde med én gang hvis de kommer med trusler. Det er alltid ulempen med å selge brukte PC'er; du er plutselig supportperson for kjøperne om de er ukydnige og gjerne i tillegg av den småhissige typen. Har de noe uoppgjort, er forliksrådet veien å gå. Det beste er nok uansett å selge maskinen uten OS installert samt tydelig informere om at dette må legges inn.

 

EDIT: überGoliath, den var litt kjip, men greit at feilene kom fram under prøveturen ja. Har selv solgt et par hvitevarer på finn og de forsvant fort uten problemer i etter tid. Lønner seg ofte å prøve å ha en god tone med kjøper. Er ikke alltid man har lyst til å selge til folk som ikke virker så veldig seriøse/ voksne av seg heller.... Lukter gjerne potensielt trøbbel allerede på SMS...

Endret av Mad Wolf Magnux
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...