Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kaffe! Sunt eller usunt?


Propofol

Anbefalte innlegg

Jeg vil med dette starte en diskusjon om kaffe er sunt, usunt eller verken noen av delene.

 

kaffe.jpg

Lenge har jeg hørt fra venner og familie at barn ikke skal kunne drikke kaffe, de mener at man plutselig kan stoppe å vokse av det. Jeg har selv vært i selskap der barn nærmest må krangle seg til en kopp kaffe, foreldre vil rett og slett ikke servere de det.

Hvorfor i all verden er det sånn? "Om du drikker kaffe vil du ikke vokse" har jeg hørt (i hvert fall eldre) si.

 

Jeg tror at dette har noe med at foreldre ikke liker at barn drikker kaffe fordi det er en såkalt "voksendrikk". Man må liksom være litt voksen for å kunne like kaffe, det er ikke forventett at barn skal kunne drikke det av noen. Litt synd egentlig.

 

Kaffe står utrolig nok for over 60 prosent av antioksidantene vi får i oss i det norske kostholdet. Fem kopper om dagen beskytter mot mange utbredte sykdommer. Men ikke drikk mer.

Kilde:

http://www.forskning.no/Artikler/2006/mai/1148455804.23

 

 

 

*Ikke mange, men:

-Den vanndrivende effekten (via hemming av antidiuretisk hormon): Suppler en kopp kaffe med minst to kopper reint vann.

-Lav pH --> Irriterende for mageslimhinnen, men usikkert hvorvidt kaffeinntak faktisk framprovoserer magesår.

-Kokekaffe endrer kolesterolbalansen (LDL/HDL-ratio) i negativ retning. Dette gjelder ikke filterkaffe.

-Ubehag ved "koffeinoverdosering": Skjelvinger, rastløshet, svette, hjertebank, søvnløshet etc. Skyldes overaktivering av det sympatiske nervesystemet. Vær obs på dette hvis du har alvorlige psykiske problemer eller hjerteproblemer!

Kilde (usikker kilde):

http://www.fitnessprat.no/archive/index.php/t-15933.html

 

 

 

Tørsten har en viktig funksjon. Den forteller oss at vi trenger noe å drikke. Drikker vi for lite, får kroppen for lite væske til å kunne opprettholde alle sine livsviktige funksjoner. I tillegg blir  blodvolumet vårt  mindre. Resultatet kan bli uttørringssymptomer som kvalme, svimmelhet og konsentrasjonsvansker.

Kilde:

https://www.diskusjon.no/index.php?act=Post&CODE=00&f=335

 

Selv drikker jeg kaffe som bare det. Starter med kaffe om morgenen, på skolen med termos, hjemme og på besøk. Kaffe er etter min mening sunt, året rundt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ubehag ved "koffeinoverdosering": Skjelvinger, rastløshet, svette, hjertebank, søvnløshet etc

 

Hehe lo godt av den der :!:

 

En dødelig dose koffein for en voksen er vel rundt 15 g alt ettersom, noe som tilsvarer en 10 kopper med vanlig svart kaffe. Er vel kun for spesielt intereserte å innta slike mengder. Koffein er en meget svak gift i forhold til f.eks nikotin, som jo også er en vanlig gift i dagens samfunn. Grensen på nikotin er vel rundt 50-60 Mg hos voksende.

 

Ellers så reagerer jo kroppen med mange av de samme reaksjonene som ved eksponering av nikotin. Leveren slipper ut mer glukose i blodbanen og binyrene frigjør mer adrenalin, dette fører jo til høyere blodtrykk. Kanskje koffein ikke provoserer utslipp av dopamin i hjernen, i samme grad som det nikotin gjør, og at det er grunnen til at det ikke er like lett å bli avhengig av?

 

At kokekaffe har en dårlig innvirkning på kolestrolet visste jeg ikke, faktisk trodde jeg det var heller motsatt, og mener å huske at jeg har lært det. Kaffe har jo en dokumentert gunstig effekt på hjertet og bidrar til å motvirke hjerte- og karrsykdommer...

 

Det er vel med kaffe som med al annet, det må drikkes med måte. Akuratt det har vel ikke vært noen hindring for meg enda :D

Endret av Jorchi
Lenke til kommentar
Ubehag ved "koffeinoverdosering": Skjelvinger, rastløshet, svette, hjertebank, søvnløshet etc

 

Hehe lo godt av den der :!:

 

En dødelig dose koffein for en voksen er vel rundt 15 g alt ettersom, noe som tilsvarer en 10 kopper med vanlig svart kaffe. Er vel kun for spesielt intereserte å innta slike mengder. Koffein er en meget svak gift i forhold til f.eks nikotin, som jo også er en vanlig gift i dagens samfunn. Grensen på nikotin er vel rundt 50-60 Mg hos voksende.

 

Ellers så reagerer jo kroppen med mange av de samme reaksjonene som ved eksponering av nikotin. Leveren slipper ut mer glukose i blodbanen og binyrene frigjør mer adrenalin, dette fører jo til høyere blodtrykk. Kanskje koffein ikke provoserer utslipp av dopamin i hjernen, i samme grad som det nikotin gjør, og at det er grunnen til at det ikke er like lett å bli avhengig av?

 

At kokekaffe har en dårlig innvirkning på kolestrolet visste jeg ikke, faktisk trodde jeg det var heller motsatt, og mener å huske at jeg har lært det. Kaffe har jo en dokumentert gunstig effekt på hjertet og bidrar til å motvirke hjerte- og karrsykdommer...

 

Det er vel med kaffe som med al annet, det må drikkes med måte. Akuratt det har vel ikke vært noen hindring for meg enda :D

8071558[/snapback]

Skjønner ikke helt hvorfor du lo, dødelig dose er ikke det samme som en overdosering. Hvis du tenkte overdose, så er overdose ikke det samme som en overdosering heller.

 

Pluss: Nikotin har jo ingen ting med kaffe å gjøre, om du da ikke sammenligner. :)

Endret av eilertsen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Lenge har jeg hørt fra venner og familie at barn ikke skal kunne drikke kaffe, de mener at man plutselig kan stoppe å vokse av det. Jeg har selv vært i selskap der barn nærmest må krangle seg til en kopp kaffe, foreldre vil rett og slett ikke servere de det.

Hvorfor i all verden er det sånn? "Om du drikker kaffe vil du ikke vokse" har jeg hørt (i hvert fall eldre) si.

 

Jeg tror at dette har noe med at foreldre ikke liker at barn drikker kaffe fordi det er en såkalt "voksendrikk". Man må liksom være litt voksen for å kunne like kaffe, det er ikke forventett at barn skal kunne drikke det av noen. Litt synd egentlig.

 

Dette må da bare være oppspinn og fanteri?

Jeg har selv drukket kaffe siden jeg var 8 år gammel, og jeg er faktisk en smule høyere enn min ikke-så-kaffedrikkende tvillingbror.

:hmm:

Lenke til kommentar

Kaffe, egg og andre ting som er alt for digg til at den pietistiske norske folkesjela helt kan finne seg i at det ikke er usunt, har sine perioder. Siste nytt er at kaffe er sunt, men ikke mer enn 3 kopper om dagen. Akkurat hvor mye en kopp er og hvorfor grensen går akkurat der for alle sammen, er vanskeligere å si, men det er kanskje for å legge en begrensning opp i all nytelsen; gud forby at vi hadde det for godt.

 

http://studvest.no/tema.php?art_id=6071

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Skjønner ikke helt hvorfor du lo, dødelig dose er ikke det samme som en overdosering. Hvis du tenkte overdose, så er overdose ikke det samme som en overdosering heller.

 

Jeg missforsto visst litt, men uansett, det skal ganske mye til før disse symtomene kommer på banen...

 

Pluss: Nikotin har jo ingen ting med kaffe å gjøre, om du da ikke sammenligner. :)

 

Nei, nikotin har ingen ting med kaffe å gjøre, og JA jeg sammenlignet to gifter som begge har en innvirkning på sentralnervesystemet, og er hyppig brukt av av et mangfold mennesker. Urelevant? nei det synes jeg ikke...

 

Men men, la oss ikke bry oss om bagateller, slutt på digresjoner, her skal det diskuteres kaffe! :D

 

Det som hvertfall er helt sikkert er at kaffe er sunt for sjela, det bedrer konsentrasjonen og man føler seg jo opplagt et kort tidsrom etter inntak...At koffein er på dopinglisten er vel uansett å overdrive en smule...

Endret av Jorchi
Lenke til kommentar
Hørte et rykte nettopp om at kaffe først virker oppkvikkende etter 2 timer fra inntak, og noe annet går på det psykiske. Noe hold i dette, eller ren oppspinn?

8072802[/snapback]

Kaffe har sin effekt helt fra du får det i munnen, kanskje liten, men den finnes fysiologisk. Helt fra kofein kommer i munnen taes den opp i slimhinner.

 

Shut you up! ;)

Lenke til kommentar
Hørte et rykte nettopp om at kaffe først virker oppkvikkende etter 2 timer fra inntak, og noe annet går på det psykiske. Noe hold i dette, eller ren oppspinn?

8072802[/snapback]

Kaffe har sin effekt helt fra du får det i munnen, kanskje liten, men den finnes fysiologisk. Helt fra kofein kommer i munnen taes den opp i slimhinner.

8072812[/snapback]

Fint og vite. Angående varighet, så fikk jeg svar av Google;

Koffeinets halveringstid i kroppen er 3-7 timer, men påvirkningene kan pågå i opptil 14 timer.

Videre nevnes det at vi kaffedrikkere utvikler en kaffeintolerans, som gjør at vi allikevel sover godt om natta. :)

Lenke til kommentar

Hørte en historie fra en kompis som studerer kjemi. Det var en fyr som skulle sitte oppe om natta og lese til eksamen eller noe så tenkte han at han skulle få taki litt rein koffein fra kjemilabben. Han fikk så men eleven som ga han det fra labben sa han bare skulle ta en knivspiss. Pisspreik, litt mer kan ikke skade, tenkte han sikkert og tok ei heil teskje. De fant han omsider skjelvende og gjennomvåt av svette bak en søppeldunk utenfor skolen.

 

16 gram er visst rundt dødelig dose, men en skal drikke en del kaffe for å få i seg det ;)

Lenke til kommentar
Hørte en historie fra en kompis som studerer kjemi. Det var en fyr som skulle sitte oppe om natta og lese til eksamen eller noe så tenkte han at han skulle få taki litt rein koffein fra kjemilabben. Han fikk så men eleven som ga han det fra labben sa han bare skulle ta en knivspiss. Pisspreik, litt mer kan ikke skade, tenkte han sikkert og tok ei heil teskje. De fant han omsider skjelvende og gjennomvåt av svette bak en søppeldunk utenfor skolen.

 

16 gram er visst rundt dødelig dose, men en skal drikke en del kaffe for å få i seg det ;)

8075553[/snapback]

 

Hvordan i gudenes navn, utvinner man ren koffein?

 

Noen som har prøvd å destilere en kaffekopp? :D

Lenke til kommentar
Hørte en historie fra en kompis som studerer kjemi. Det var en fyr som skulle sitte oppe om natta og lese til eksamen eller noe så tenkte han at han skulle få taki litt rein koffein fra kjemilabben. Han fikk så men eleven som ga han det fra labben sa han bare skulle ta en knivspiss. Pisspreik, litt mer kan ikke skade, tenkte han sikkert og tok ei heil teskje. De fant han omsider skjelvende og gjennomvåt av svette bak en søppeldunk utenfor skolen.

 

16 gram er visst rundt dødelig dose, men en skal drikke en del kaffe for å få i seg det ;)

8075553[/snapback]

 

Hvordan i gudenes navn, utvinner man ren koffein?

 

Noen som har prøvd å destilere en kaffekopp? :D

8075626[/snapback]

Jaja, så faktisk rein koffein til salgs på ebay. Selgeren kunne også sende internasjonalt. Rein koffein består av hvitt pulver med litt bitter smak.

 

Vet ikke om den vanlige mannen i gata kan destillere det på noen god måte. Hvis vannet fordamper bli jo de andre utallige kjemiske forbindelsene liggende igjen i høyere konsentrasjon så problemet blir vel å isolere koffeinet. Nå er jeg ganske grønn men studentkompisen min kunne sikkert gitt et godt svar. Det var ikke spesielt dyrt heller, men jeg tviler på at det er lov å ta inn i Norge. Dette er på ingen måte en oppfordring.

 

Edit: litt klur i formuleringen

Endret av kjaks
Lenke til kommentar

Når det gjelder hvorvidt kaffe er sunt eller ikke så finnes det nok gunstigere antioksidantkilder, grønn te skal visst inneholde en del og virker ikke så forsurende på kroppen som kaffe. Te inneholder også andre helseforfremmende stoffer i tillegg til koffein (ikke at koffein er helseforfremmende.)

Endret av kjaks
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...