Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kaffe! Sunt eller usunt?


Propofol

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvordan er lovligheten rundt koffein-tabeletter? Spiste 3 ihelga, 3x150MG tror jeg. Var sliten å trøtt etter jobb, så spiste de rundt halv 8 men det var alt for mye koffein på engang. Føltes ut som jeg hadde drukket mange kanner med kaffe, klarte å sovne ca 4tiden.

8089373[/snapback]

WTF! Sånne vil jeg også ha! :D

Lenke til kommentar
Tror de kom fra et apotek elns, var en kamerat som fant de i skapet i en ny leilighet. Er helt sikker på at det kun var koffein og. Innhold osv stod med Norsk skrift.

8089390[/snapback]

Tvilsomt at du får kjøpt noe sånt på et norsk apotek, 150mg. per tablett var litt ekstremt da.

Lenke til kommentar

NRK: Kaffe - ingen oppkvikker Uff jeg blir lei av alle disse nye studiene. Alle motsiger hverandre :hmm:

Her beskrives det at kaffen er mer som røyken - Man gjør seg avhengig, og blir ikke noe annet enn "normalisert" fra abstinensene ved å drikke morgenkoppen.

Det eneste tilfellet der kaffen har en oppkvikkende effekt, skal visstnok være om man har vært lenge bort fra den.

 

Heh, tror noen må stappe i forskerne noen hekto koffein og studere søvnmangelen. :D

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
NRK: Kaffe - ingen oppkvikker Uff jeg blir lei av alle disse nye studiene. Alle motsiger hverandre  :hmm:

Her beskrives det at kaffen er mer som røyken - Man gjør seg avhengig, og blir ikke noe annet enn "normalisert" fra abstinensene ved å drikke morgenkoppen.

Det eneste tilfellet der kaffen har en oppkvikkende effekt, skal visstnok være om man har vært lenge bort fra den.

 

Heh, tror noen må stappe i forskerne noen hekto koffein og studere søvnmangelen. :D

8094518[/snapback]

 

Jaja, om det ikke er oppkvikkende på morgenkvisten er det da i allefall godt :)

Lenke til kommentar
Stusset litt på det jeg og. I en vanelig kopp svart kaffe er det vel omlag 150 mg.

8093830[/snapback]

Var vel heller det at eg ville understreke at det er mogleg å få tablettar som er mykje sterkare enn 150 mg.

8095028[/snapback]

 

Det var jo det jeg understreket

150 mg = 1 kopp kaffe, ergo 1 tablett > 150 mg :hmm:

Endret av Jorchi
Lenke til kommentar
Hørte et rykte nettopp om at kaffe først virker oppkvikkende etter 2 timer fra inntak, og noe annet går på det psykiske. Noe hold i dette, eller ren oppspinn?

8072802[/snapback]

 

Jeg vil tro begge deler.

Jeg synes det er utrulig godt med en kaffitår før jeg reiser på jobb\skole, føler jeg våkner litt av det. Men kanskje jeg våkner av det pga kaffi er utrulig godt, varmt, og jeg kan sitte i godstolen og sortere tankene som sitter igjen fra nattesøvnen.

Men jeg kvikkner og til etter 15-30min etter jeg har drukket en fin kopp uansett hva tid er er på døgnet, blir liksom litt kvikkere i hode og får litt mer energi.

Jeg vil tro at kaffi virker oppkvikkende før 2 timer.

 

Uansett, kaffi er godt, men det kan bli for mye og. Kjenner det godt viss jeg har drukket 5 sjappe kopper for å våkne, og det smaker ikke noe spesielt godt.

Mye betre å ta noen kopper iløpet av dagen pga da smaker det knall hver gang, og man får slappe litt av.Kaffidrikking er og sosialt, viss noen spandere en kopp på deg når man tar en liten pause fra feks arbeid.

 

Jeg kommer aldri til å slutte å drikke kaffi. :love:

Endret av The_Free_Man
Lenke til kommentar
Kaffe skal vist være veldig godt før man trener, noen som har erfaring med dette?

8102817[/snapback]

Hva slags trening, og hvorfor? Regner med at du kanskje tenker på forbrenningstrening, siden koffeinet gir et lite boost til forbrenninga.

 

Derfor anbefales det vel en kaffekopp om morgenen, gjerne i forbindelse med forbrenningstrening.

Lenke til kommentar

Kaffe og trening går fint sammen ja. :)

Som sagt står koffein på dopingslisten, dog. er mengden for utslag satt relativt høy. Vidundermidlet øker utholdenheten, noe som kommer godt med foran kardio økter. Tar jeg en joggetur før frokost, prøver jeg også å få i meg noe kaffe for "kickstarte" forbrenningen. Med en gang man våkner er forbrenningen lav, og man må først løpe i 15 min, spise litt eller drikke kaffe for å få kroppen til å tære på fettet. ;)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videre nevnes det at vi kaffedrikkere utvikler en kaffeintolerans, som gjør at vi allikevel sover godt om natta. :)

8072883[/snapback]

Kan gå god for den. Drakk gjerne 1 til 2 liter kaffe for dagen, før jul, og nå har kaffe ingen innvirkning på min søvn.

 

btw: Tennene mine ble hvitere :dontgetit:

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Det er jo prestasjonsfremmende, og står på den internasjonale dopinglisten så vidt jeg vet...

8103317[/snapback]

 

Det er prestasjonsfremmende om du kaster i deg ekstreme mengder med kaffe, men da snakker vi noe ala. 7 kopper dobbel espresso. Før dette merker du ingen målbar prestasjonsfremming. Koffein er også fjernet fra den internasjonale dopinglisten. Dette skjedde like etter at den norske syklisten jeg ikke husker navnet på ble tatt for nettopp bruk av koffein.

 

WADAs internasjonale dopingliste(oversatt til norsk)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...