Gå til innhold

BSD/UnixFreeNas, stabilt nok til å satse på raid 1?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har satt opp en freenas server som er basert på BSD/UNIX

Og lurer på om noen har kjennskap og erfaringer med det?

For har kjørt opp 2x200gb disker i raid 1, men kan man stole på at det fungerer som det skal?

At det ikke tryner o.l?

er litt bekymret for raid 1 oppsette mitt....

DEGRADED! Hva vill det si?

Endret av VikinGz
Videoannonse
Annonse
Skrevet
DEGRADED! Hva vill det si?

8065451[/snapback]

Det vil vanligvis si at en av diskene har gått føyken, eller av en eller annen grunn ikke er tilgjengelig.

Regner med at FreeNas benytter samme uttrykk som andre Raid løsninger

Skrevet
Har du lagt viktige data på denne serveren enda?

8085847[/snapback]

Heldigvis ikke...

Satte den opp med 2 vanlige disker nå... og kjører sync mellom diskene ved hjelp av en annen server...

(bare test ennda)

Har opplevd en rett og slett hele skiten tryner... kjempe stabilt :thumbdown:

Mister plutslig tilgangene.... og mister all tilgang og ipadressen forsvinner fra nette!

Alt går rett og slett på tryne... og må kjøre en egen restart...

Merklig... det er samme maskinen jeg kjørte Monowall på.... og har kjørt windows server på uten vansker... og uten at den tryner...

Snodig... :hmm:

Skrevet

Prøv med FreeBSD, da. Det fungerer sikkert bedre. Eller hvis maskinen er kraftig nok, kan du jo prøve Solaris 10. Lagringshåndteringen der er latterlig enkelt, samtidig som at feilretting osv er på topp. Stikkord: ZFS.

Skrevet
Prøv med FreeBSD, da. Det fungerer sikkert bedre. Eller hvis maskinen er kraftig nok, kan du jo prøve Solaris 10. Lagringshåndteringen der er latterlig enkelt, samtidig som at feilretting osv er på topp. Stikkord: ZFS.

8089431[/snapback]

Som om jeg kan det :dontgetit:

Maskinen består av 1ghz pentium 3, 512mb sd-ram 2x200gb ide disker... ellers er det standard intrigert nettverkskort...

Jeg kunne liksågodt satt de inn i windows 2003 serveren min... men ville prøve Freenas, men sjønner ikke at det skal tryne... førtgangen det trynet var etter 4 dager og jeg skulle lese av musikk fra den på xboxen min :w00t:

Skrevet

Da prøver du med FreeBSD i stedet. FreeNAS er basert på FreeBSD, og FreeBSD har utmerket dokumentasjon i FreeBSD Handbook. Der finner du svar på det meste du måtte lure på i FreeBSD, og dokumentasjonen er veldig godt skrevet. Det er klart at Solaris 10 blir for mye for den maskinen.

Skrevet

Regner med at VikinGz satt opp FreeNAS fordi det er enkelt å bruke, blir ikke det samme å installere FreeBSD da.

OT:

Solaris for treigt på den maskinen? Hvorfor i all verden er Solaris så kravstort?

Skrevet
OT:

Solaris for treigt på den maskinen? Hvorfor i all verden er Solaris så kravstort?

8089950[/snapback]

Det kan være verdt å prøve det. Installerte Solaris 10 på en dual PIII Xeon 667 MHz med 768 MB RAM. Det gikk så måtelig greit, men merket at disken var det svake leddet. Hadde jeg hatt en SCSI-disk, er jeg sikker på at det hadde gått bedre. Installasjonen tok imidlertid ganske lang tid.

Skrevet (endret)

Det som er pussig med freenas er at den tryner kunn når jeg prøver å synce de to diskene mine... kan jo hende den går varm... er jo slik mini maskin fra compaq :p

Kan jeg sette opp 2 disker i raid 1 mellom to partisjoner på to disker? eller må det være hele diskene?

Endret av VikinGz
  • 2 uker senere...
Skrevet

Jeg satte opp en slik på jobb og det fungerer toppers :D

hehe.. men det er en annen datamaskin og kjører 3 disker (har ikke plass i min :p)

Så jeg får lagra selve oset på en annen disk enn de jeg tenkte å kjøre raid på...

Overførte de 2x200gb til windows server 2003 og kjører de i raid 1 der :)

• 3 måneder senere...
Skrevet
Regner med at VikinGz satt opp FreeNAS fordi det er enkelt å bruke, blir ikke det samme å installere FreeBSD da.

OT:

8089950[/snapback]

Jeg også har lurt på å sette opp FreeNAS, siden det virket så enkelt. Har lest gjennom brukermanualen(sånn mer eller mindre) som forklarte ting veldig bra. Men i et brukerforum klagde flere på at den var for ustabil, og at man burde vente til den når versjon 1.0 Er det noen her som har brukt FreeNAS og kan bekrefte/avkrefte dette. For mitt tilfelle er det en rimelig oppegående maskin som skal fungere som felles lagring, samt backup for Windows og Linux(Ubuntu). Takker for svar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...