Gå til innhold

New York Forbyr "nigger" i sanger


Anbefalte innlegg

Idag skriver både VG, Aftenposten og Dagbladet at bystyret i New York vil forby bruk av ordet "nigger" i sanger. De håper på å fjerne bruken av dette ordet innen musikk, ved å forhindre at artister som bruker det, ikke kan bli nominert til Grammy.

 

EDIT: Hvorfor er alle de avisartiklene identiske? Er det noe jeg ikke har forstått her?

 

Dette er for meg den kjipeste formen for sensurering, for de kan nå si at det ikke er sensurering. Det er jo fortsatt fult lovlig å bruke "n-ordet", man må bare offre muligheten til å vinne en Grammy.

 

 

Min mening er at dette er idioti, og kommer bare til å funke på noen av de største artistene. Jeg hører ikke så mye på HipHop og andre sjangere som dette ordet blir mye brukt i, men tror(og håper) at dette ikke kommer til å fungere i særlig stor grad

 

Hva tror dere?

Endret av svartskog
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest member-101642
EDIT: Hvorfor er alle de avisartiklene identiske? Er det noe jeg ikke har forstått her?

 

 

8052021[/snapback]

 

fordi alle er klippet og limt fra ntb.no

Lenke til kommentar
Tror de artistene som er villige til å bruke "nigger" ikke er den typen som vinner grammy uansett, så tiltaket vil ha forsinnende lite virkning.

8052569[/snapback]

Haha! Du vet at de har egne Grammy-priser for Beste Hiphop-album/solosang/sang av en duo eller gruppe?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U4NJ3Omm

Patetisk synes nå jeg. Hvorfor skal de droppe det? afroamerikanske i amerika kaller jo hverandre nigger, så hvis de ikke kan kalle hverandre det de pleier i sangene så blir det jo teit!

Endret av Slettet-U4NJ3Omm
Lenke til kommentar
Patetisk synes nå jeg. Hvorfor skal de droppe det? afroamerikanske i amerika kaller jo hverandre nigger, så hvis de ikke kan kalle hverandre det de pleier i sangene så blir det jo teit!

8053252[/snapback]

Teknisk sett gjør de ikke det. Blant svarte i USA er det en vesentlig forskjell på "nigger" og "nigga". Det er det siste som hovedsaklig blir brukt i musikken (i hiphop ihvertfall) og blant afroamerikanere generelt. Som oftest er det ikke ordet negativt ladet, faktisk er det oftere postivt ladet. Det første blir ansett som noe hvite kaller svarte for, og dermed rasistisk.

 

Nå forstår jeg det slik at dette forbudet ikke vil gjøre noen forskjell på de to versjonene av ordet, men men.

Endret av Oovz
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U4NJ3Omm

Wow! seriøst? Aldri tenkt over det før, men når du sier det..

 

Nå ble det plutselig ikke like patetisk, men likevel. Burde fjerne andre rasistiske ord og, når de er i gang!

Lenke til kommentar
Burde fjerne andre rasistiske ord og, når de er i gang!

8053794[/snapback]

 

Jess, og så alle andre ord som kan støte andre. Banning, ord og setninger som kan støte religiøse, kjønnsdiskriminerende ord... Til slutt sitter vi igjen med trygg og ren musikk som ikke støter noen som helst. Steril og sjelløs. For et jævla mareritt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U4NJ3Omm
Jess, og så alle andre ord som kan støte andre. Banning, ord og setninger som kan støte religiøse, kjønnsdiskriminerende ord... Til slutt sitter vi igjen med trygg og ren musikk som ikke støter noen som helst. Steril og sjelløs. For et jævla mareritt.

8053918[/snapback]

Jeg mente hvis de skulle fjerne nigger ;) Dårlig formulert!

Lenke til kommentar

Dette var ufattelig dumt! Hvem er det som bruker ordet nigger mest? Afroamerikanske selv om seg selv. Naar jeg var der ble jeg "tvunget" til aa hoere paa musikk som enkelte afroamerikanske hadde lagd, og jeg la faktisk merke til hvor mye de sier ordet nigger om seg selv og vennene sine.

 

Det blir bare dumt aa forby ordet naar de som bruker det mest er de som burde blitt saaret av dette. :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...