Gå til innhold

Tips om objektiv-valg ved Roma reise


Anbefalte innlegg

Reiser snart til Roma nå og tenker på å fotografere en del rimligvis. Peterskirken er spesiell interessant.

 

Lurer litt på hvilket objektiv (er) som anbefales inne i kirken? Vet ikke hvordan lyset/avstander er? Blitz er sikkert fy-fy?

 

Tenkte på ta med 50 mm 1.4 og 24-105 4.0 IS sammen med 5D. Disponer også 135 2.0 og 70-200 4.0

 

Noen som har erfaring fra denne kirken?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Jeg har ikke like proft utstyr som deg :-P men har vært i peterskirken to ganger. Tingen med peterskirken er at den er veldig stor hehe.

 

Lyssterke objektiver er tingen indeed. Hvis du har en monopod, er det idielt. Det er flere steder i kirken hvor du har mulighet til å stoppe opp å faktisk ta din tid til å ta bilder.

 

Jeg anbefaler deg absolutt å gå opp, rundt kuppelen og stå på toppen av kirken og se utover hele byen! Fantastisk syn!

Lenke til kommentar

Ville tatt med i alle fall 24-105. Med denne får du god vidvinkel og sammen med 5D ISO egenskaper og IS stiller du sterkt. ISO1600 og lukkertider ned mot tidels sekund vil gi gode muligheter, selv med f4.

 

Men klart en lyssterk normal som 50/1.4 og ikke minst 135/2 til å plukke detaljer (samt selektiv fokusering) er gull.

 

Så jeg ville lagt igjen 70-200 og tatt med resten. Men i situasjoner hvor du har bra lys (resten av Roma?), er jo 70-200 veldig hendig.

Du vil ikke ta med alle 4?

Om du skal ha bare ett - klart svar 24-105IS

Lenke til kommentar

Takk for gode tips.

 

Ragamuffin, å ta med alt av objektiver er jo det beste, men det blir jo mye å drasse på - fotosekken veier 5 eller 6 kilo, vil jeg tippe.. og kjenner jeg fruen rett må jeg bære mye av hennes stæsj i tillegg..

 

24-105 er jo bankers. På 5D er dette glimrende, i motsetning til på 30D der det bare var "godt"

Lenke til kommentar

Vedder på at det har noe med både cropfaktor, samt hele balansen mellom kamera objektiv, vektfordelingen, og grep. På 5D får man på en måte et bedre grep om objektivet, da den plassen man setter objektivet inn har større flate fra objektivet og opp til kamera.

Lenke til kommentar
Reiser snart til Roma nå og tenker på å fotografere en del rimligvis. Peterskirken er spesiell interessant.

 

Lurer litt på hvilket objektiv (er) som anbefales inne i kirken? Vet ikke hvordan lyset/avstander er? Blitz er sikkert fy-fy?

 

Tenkte på ta med 50 mm 1.4 og 24-105 4.0 IS sammen med 5D. Disponer også 135 2.0 og  70-200 4.0

 

Noen som har erfaring fra denne kirken?

8051948[/snapback]

 

Det er selvsagt mye detaljer å ta bilde av inne i kirken (hvis man liker sånt).

Men jeg tror jeg endte opp med 99% av bildene med Sigma 12-24mm @12mm.

 

Siden du har fullformat så får du jo faktisk et 12mm objektiv med Sigmaen, det hadde vært særdels egnet vil jeg tro. Men hvis ikke å kjøpe objektiv står på dagsordenen (eller i budsjettet) så ville jeg tatt med den videste vidvinkelen.

 

Et tips er at det faktisk går bra å legge fra seg kameraet på gulvet eller et annet sted, f.eks hvis du ønsker å ta bilder inne fra kuppelen. Det funker.

 

Håkon (some gjerne skulle vært i Roma igjen ;) )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...