Gå til innhold

Nikon D80 - nydelig!

Gjest Slettet-10579

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-10579
Skrevet (endret)

Har hatt Nikon D80 i hus nå i en uke, og kjøpte med Nikon SB-600 blitz, samt et Nikkor AF 50mm f/1.8D objektiv i tillegg til kit-objektivet som fulgte med, AF-S DX 18-135 f/3.5-5.6G.

Har aldri hatt det så morsomt i hele mitt liv! Det tar utrolig bra bilder, gir deg full kontroll, og har nydelig ergonomi. Har allerede tatt 300 bilder, dette kameraet anbefales på det sterkeste!

Oppdaterte firmwaren til 1.01, og skal ut og leke mer idag :)

Endret av Slettet-10579
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Har aldri hatt det så morsomt i hele mitt liv! Det tar utrolig bra bilder, gir deg full kontroll, og har nydelig ergonomi. Har allerede tatt 300 bilder, dette kameraet anbefales på det sterkeste!

8051899[/snapback]

Det er slik det skal føles med sin første dSLR ja, og jeg tror de fleste som foretar en veloverveid beslutning og har satt seg litt inn i hva de gir seg ut på på forhånd, sitter igjen med denne følelsen.

At du aldri har hatt det mer morsomt i ditt liv skal jeg ikke si noe på, men får håpe du har hatt ett litt bredere opplevelsesliv enn man får inntrykk av :p

Ut å knips, det skal være gøy! Og pris deg lykkelig over at du ikke sitter der å gråter over at du ikke skjønner hvordan du får opp skjermsøkeren, som mange med sin første dslr gjør :p

• 3 uker senere...
Skrevet
Har hatt Nikon D80 i hus nå i en uke, og kjøpte med Nikon SB-600 blitz, samt et Nikkor AF 50mm f/1.8D objektiv i tillegg til kit-objektivet som fulgte med, AF-S DX 18-135 f/3.5-5.6G.

Oppdaterte firmwaren til 1.01, og skal ut og leke mer idag :)

8051899[/snapback]

Er du fornøyd med 18-135 objektivet? Har bestilt samme selv.

Skrevet
Og pris deg lykkelig over at du ikke sitter der å gråter over at du ikke skjønner hvordan du får opp skjermsøkeren, som mange med sin første dslr gjør :p
Hahaha. Jeg tror alle jentene i klassen har spurt minst to ganger om hvordan man får opp skjermsøkeren på kameraet mitt. Og de synes selvfølgelig at kameraet er dritdårlig når jeg sier at det ikke går ann. ^___^
Gjest Slettet-10579
Skrevet

Hos meg pleier damene og være på _andre_ siden av kameraet, så.... det er ikke noe problem :D

Skrevet

snipp snipp...

Er du fornøyd med 18-135 objektivet? Har bestilt samme selv.

8180497[/snapback]

Jeg lurer også på dette. Har vurdert å KIT'et med det objektivet, men er så usiker på hva som er det "beste" kjøpet...

Skrevet

18-135 har fått litt pepper for optisk ytelse, og er ikke på høyde med 18-70. Også byggekvaliteten er dårligere på 18-135 enn 18-70 pga plastfatning på førstnevnte.

Det ekstra zoomomfanget er naturligvis attraktivt, men det har altså en pris.

Skrevet (endret)

18-135 er langt fra noe super-objektiv, men som allround-/ferie-objektiv er det helt greit. Det veier ikke allverden, og tar helt greie, men kanskje ikke supre bilder.

Største kritikken min til det er at det drar inn en del luft på grunn av teleskop-konstruksjonen. Mitt har fått et par støvkorn på en av de indre linsene. Vet ikke hvordan 18-70 er på det området.

Men nå skal det sies at det objektivet som har fått kjørt seg mest i det siste er min nye 50mm/1,4 :D Det er når du kan ta skarpe, klare bilder uten blitz på en teaterforestilling med svak belysning at du skjønner hvorfor speilreflekskamera er verdt pengene :dribble:

Endret av Sutekh
Skrevet (endret)
18-135 er langt fra noe super-objektiv, men som allround-/ferie-objektiv er det helt greit. Det veier ikke allverden, og tar helt greie, men kanskje ikke supre bilder.

8210835[/snapback]

For all del! Det er ikke noe søppel - langt derifra - men det har temmelig svak ytelse i hjørnene. Personlig har jeg en ganske sterk aversjon mot plastfatning, og ville aldri vurdert objektivet engang på bakgrunn av det. Om den aversjonen er rasjonelt fundert er en helt annen sak...

Største kritikken min til det er at det drar inn en del luft på grunn av teleskop-konstruksjonen. Mitt har fått et par støvkorn på en av de indre linsene. Vet ikke hvordan 18-70 er på det området.

Ingenting å uroe seg for. Støvet vil aldri bli synlig på bildene dine om du ikke stiller deg i en sandstorm og "pumper" zoomen. :)

Endret av Anew
Skrevet (endret)
For all del! Det er ikke noe søppel - langt derifra - men det har temmelig svak ytelse i hjørnene. Personlig har jeg en ganske sterk aversjon mot plastfatning, og ville aldri vurdert objektivet engang på bakgrunn av det. Om den aversjonen er rasjonelt fundert er en helt annen sak...

Jeg er også litt "prinsipielt" i mot plast-fatning, en ting er på billig-kameraer som D40 og D50, men på en såpass dyr modell som D80 ville jeg ikke vurdert det...

18-135 er ikke dårligere enn 18-55 optisk, og mange er veldig godt fornøyd med dét objektivet også. Men jeg ville mye heller valgt 18-70 dersom jeg hadde muligheten...

Endret av k-ryeng
Skrevet

For min del har begge objektivene det problemet at de har litt for dårlig lysstyrke (jeg tar mye bilder i situasjoner der blitz er uaktuelt og ender opp med å ta mye bilder i området rundt ISO 400-800 med blenderåpning 2,8 og nedover). Det var en av grunnene til at jeg investerte i 50mm-objektivet mitt, og jeg er også i ferd med å kjøpe et par bruktobjektiver som antagelig kommer til å få kitobjektivet plassert på hylla mesteparten av tiden (en 35-70/f2,8 og en 80-200/f2,8).

Gjest Slettet-10579
Skrevet

Jeg er fornøyd med 18-135 objektivet også, det gir upåklagelig kvalitet. Merker derimot at Nikkor AF 50mm f/1.8D objektivet er _svært_ lyssterkt, ofte litt overeksponering.

Skrevet (endret)
Merker derimot at Nikkor AF 50mm f/1.8D objektivet er _svært_ lyssterkt, ofte litt overeksponering.

8218257[/snapback]

Har litt samme opplevelsen med mitt 50/1,4, men hvis jeg tar bilder i mørke omgivelser så får jeg ofte etter min mening bedre resultater hvis jeg velger punktlysmåling i stedet for matrix. Endret av Sutekh

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...