Gå til innhold

Program for å slette alt innholdet på harddisken?!

_Adler_

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann.

Jeg skal nå selge pc-en min og vil da slette alt innholdet på harddisken, fullstendig. Ved vanlig formatering er det fremdeles mulig å gjennopprette deler av innholdet på harddisken, etter slik jeg har skjønt det. Jeg leter da etter et program som overskriver alt innholdet en eller flere ganger. Brukte et slikt program før, men husker ikke navnet på det.

Har noen tips?

Takk! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Takk for fine svar.

Er alle slike programmer omtrent like i virkemåte, eller vil man oppnå bedre resultat med enkelte av de?

Endret av _Adler_
Skrevet

Jeg har selv erfart at formatering ikke er godt nok , da iforbindelse med Norton produkter.

Ultimateboot CD fjernet alt sammen etter bare å ha overskredet/slettet 1 gang (freeversjonen) . Skal man være helt sikker , må man vel slette ca 35 ganger eller noe sånt tror jeg.

Skrevet

Skal man være sikker, må du skrive over en gang.

Harddisker er magnetisk, og det er derfor ikke mulig å lagre i "lag" nedover på platen.

fyll hele disken med '0' én gang, og det skal være nok.

Skrevet
Skal man være sikker, må du skrive over en gang.

8053348[/snapback]

IBAS klarer å hente frem data selv om disken er overskredet 10 ganger.

Gjør du det 35 ganger , så må til og de gi opp.

Skrevet

Det er nevnt før, og det nevnes igjen.

Kan du ikke prøve ---i det minste prøve--- å bruke clean all kommando fra diskpart da?

-Cmd-Diskpart-List disk- select disk (det gjelder)-List disk igjen slik at du ser at disken det gjelder er merket med --*--- skrive clean all---tast enter.

Det vil ta tid for en stor disk.

Prøve med recovery etterpå.

Skrevet

Hvis dette er en innebygget kommando i Windows (XP) så kan jeg ikke bruke den. Kan ikke skrive kommandoer, får bare opp errorer. Hvilket program klarer å skrive over 35 ganger?

Skrevet
Hvis dette er en innebygget kommando i Windows (XP) så kan jeg ikke bruke den. Kan ikke skrive kommandoer, får bare opp errorer. Hvilket program klarer å skrive over 35 ganger?

8054519[/snapback]

Er disken som du skal fjerne info på den, det eneste på maskinen?

Er det disken som inneholder Windows?

I så fall du må utføre operasjonen med å boote fra Cdrom.

alle disk produsenter har verktøy for å low-formatere.

Da blir disken clean, samtidig som han som kjøper får disken slik det var når du kjøpte den.

Skrevet (endret)
Den eneste harddisken jeg har er en på 40 gb (Maxtor). Denne er Windows installert på ja.

8054659[/snapback]

Da kan du ikke fjerne info fra disken din. Du må starte fra Cd/dvd.

Som sagt diskprodusenter har veldig enkelte, lett å bruke progs.

Du laster ned riktig versjon, lage cdplate, starte maskinen fra Cdrom med plate i, og etter det kan du ikke starte igjen, og disken er clean, ikke mye å tenker over lenger. Da kan du levere maskinen.

(hvilken diskprodusent er det) så får vi finne ut om det er noe å hente der? Sorry Maxtor ja.

Endret av wiberos
Skrevet

Har lastet ned ISO-filene av: Active@ Kill Disk - Hard Drive Eraser, PC INSPECTOR E-MAXX og Darik's Boot and Nuke. Har brent de over på cd-er. Regner med at det fikser biffen. Vet dog ikke helt hvilket jeg bør bruke, av disse 3 programmene.

Skrevet

Uansett hva du vil bruke og hvor mange ganger du vil bruke dem, er det samme.

Fra seagate seatools kan du bruke på cd og en vannlig diskett.

Poeng med seagate tools er at du har en disk som er fra dem og dermed behandle den med sine progs.

Seatools er noe som du burde kjøre ,uansett hvor mange av de andre du vil bruke for å skrive 000000000000, på disk, samt å kontrollere at alt er i orden med den.

Vedlegg: litt om seatools.

Skrevet

Nei, så ille er det ikke at jeg ønsker å kjøpe en ny disk. Har lite sensitiv info. o.l. på pc-en, men vil helst være på den sikre siden. I samme slengen lærer jeg noe nytt til neste gang jeg skal gjøre det samme ;)

Skrevet (endret)
Det funker vel også fint på en Maxtor regner jeg med?!

8055059[/snapback]

Ja det tror jeg. Men du kan laste Powermax og, slik at du har det.

Det er sikkert enkelt å bruke dem.

Før du setter i gang ,kan du jo starte maskinen fra diskett eller cdrom og prøve dem.

Med å prøve dem, mener jeg da at du utføre ikke noe annet enn å se deg litt rund i programmet og finne ut hvordan det virker før du setter sletter.

Men at dette går bra er ikke i tvil.

Når det gjelder det med å formatere:

Å formatere betyr at du har en partition på disken. Dvs at etter formatering vil man finne info på disken som har ikke noe med private data å gjøre, men som kan forårsake problemer for han som kjøper.

Med at du skriver 00000 på disken, spesielt på de første sectorene, fjerner du all info vedrørende systemet. Ingen info vedrørende OEM, ingen code, ingen partitions tabell, ingen system ID. Han som kjøper disken vil aldri få problemer som er forårsaket av deg. Disken er som levert fra produsent.

Endret av wiberos

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...