DisplayName123 Skrevet 20. september 2007 Skrevet 20. september 2007 Så lenge elevene bare har en begrenset brukerkonto (ikke adminkonto slik det er blitt alt for lett å skaffe seg) kan alt du nevner der blokkeres. 9524694[/snapback] Hjelper ikke. Vi hadde ikke adminrettigheter til å begynne med, men det går fint an å installere hva det skulle være uansett. Bare du plasserer det en annen plass enn Programfiler funker det uten problemer. Å ikke gi elevene adminrettigheter har også sine negative sider, bl.a. at man ikke får installert noen skriver på maskinen. Vi fikk forøvrig adminrettigheter etter noen uker. Å blokkere MSN vil bare få elevene til å bruke noe annet. Til å begynne med brukte vi GoogleTalk. Er heller ingen problemer å bruke WebMessenger. Når det gjelder notater på PC eller ikke - smak og behag. Selv liker jeg bedre å notere på data.
Rartnamn Skrevet 8. oktober 2007 Skrevet 8. oktober 2007 (endret) Etter 2mnds bruk ser pcene slik ut: NB, bildet er veldi dårligt, ser ikke så gale ut på bildet. Men skjermen er totaltknust, tastatur og cdrom er knust, ligger pinner å løv inni PC-en. Flesteparten av alle kabler og slikt er knust. Viftene er ødelagt, kjøleribber, trådløsekortet inni der er knekt. Blant annet Endret 8. oktober 2007 av Rartnamn
Huginn Skrevet 8. oktober 2007 Skrevet 8. oktober 2007 Det bør jo si seg selv at du ikke skal voldta skolePCen da.
Rartnamn Skrevet 8. oktober 2007 Skrevet 8. oktober 2007 Skolen sitt utstyr blir aldri respektert. Etter 4år med at elever har sine egne bærbare har det vert ingen lignende situasjon. Med en gang skolen betaler dette skjer noe slikt etter 2mnd'er. 6000 fylkeskroner tapt. Kunne heller ha betalt meg bedre enn at man skal gi slikt til elevene.
Boralis Skrevet 8. oktober 2007 Skrevet 8. oktober 2007 Etter 2mnds bruk ser pcene slik ut: NB, bildet er veldi dårligt, ser ikke så gale ut på bildet. Men skjermen er totaltknust, tastatur og cdrom er knust, ligger pinner å løv inni PC-en. Flesteparten av alle kabler og slikt er knust. Viftene er ødelagt, kjøleribber, trådløsekortet inni der er knekt. Blant annet 9662584[/snapback] Vet ikke bakgrunnen, men dette ser for meg ut som rent hæreverk, noe eleven burde bli økonomisk annsvarlig for i sin helhet.
.:KaLLe:. Skrevet 9. oktober 2007 Skrevet 9. oktober 2007 Vet ikke bakgrunnen, men dette ser for meg ut som rent hæreverk, noe eleven burde bli økonomisk annsvarlig for i sin helhet. de får en "smack" på 1000kr og ny laptop av fylket.. lite gjennomtengt av hordaland...
John-B Skrevet 11. oktober 2007 Skrevet 11. oktober 2007 Etter 2mnds bruk ser pcene slik ut: Du får det til å høres ut som om det der er noe som gradvis skjer. Den PC-en er jo åpenbart knust i bakken eller med slegge - uansett hvor røft du behandler en PC (innenfor rimelighetens grenser) kommer den ikke til å se slik ut.
Rartnamn Skrevet 11. oktober 2007 Skrevet 11. oktober 2007 Det gjør jeg ja. Men det er ikke tilfelle, nei. Hva som akuratt har skjedd med denne PC-en, og hva som skjer med eieren vil jeg ikke ut med. På en av 3 avdelinger vår hvor jeg jobber, med 80 Fylkeskommunale PC-er er 3 av dem allerede ødelagt med diaganosen "knust skjerm" det er en en voldsom prosentlig vekst fra før når elevene hadde sine egne PC-er. Dvs, det har aldri skjedd før.
evneveik Skrevet 11. oktober 2007 Skrevet 11. oktober 2007 Hele det første halvåret prøvde jeg å ta notater med pc. Skrev og skrev, og har ett ganske omfattende system for å arkivere notatene etter emne og innhold, men jeg klarte ikke å henge med. Har du prøvd å tegne opp ett koblingsskjema til en elektrisk krets i Word? Eller hva med ett diagram som viser organisasjonsstruktruen i ett stort firma? Eller til dels kompliserte matematiske formler og utregninger? Av de sju fagene jeg hadde på førsteåret var det kun ett av dem der det var hensiktsmessig å bruke pc til å ta notater. Dette var jus, for der var det ingen figurer, skjemaer eller spesielle symboler utover paragraf-tegnet, så her var det rimelig grei skuring å henge med på tastaturet. I alle andre fag klarte jeg rett og slett ikke å henge med, og uten at jeg kan dokumentere det noe videre tør jeg påstå at jeg er ganske dreven med tastaturet. Men det hender at notatene bør inneholde mye annet enn det man kan trykke frem på tastaturet. ps. du (eller noen andre) nevner at pc er en stor fordel til innleveringsoppgaver, det har jeg heller aldri nektet på. Dette er en av områdene der bruk av pc er fornuftig og hensiktsmessig. Jeg kunne tenkt meg å hatt dette pc tilbudet for noen år siden når jeg gikk på vk1 og vi hadde mye forelesninger. Prøvde å notere for hånd, men ble til slutt mye rot pga vi gikk litt frem og tilbake samt at vi tilføyde ekstra ting i noen emner. Med en pc kunne man gått tilbake til emnet og lagd ny plass for å få en naturlig flyt i notatene. Det med tegninger synes jeg er greit å rable ned på et papir og tegne inn i dokumentet senere når jeg har tid. Til de som mener at pc'ene er et distraksjons moment så betyr det ingenting for de som setter seg ned for å spille i hver time hadde funnet på noe annet uansett, og det er i grunn verre for det går som regel ut over alle andre. Sitter det med headset på og spiller cs så går det kun ut over de selv.
Rartnamn Skrevet 12. oktober 2007 Skrevet 12. oktober 2007 Til de som mener at pc'ene er et distraksjons moment så betyr det ingenting for de som setter seg ned for å spille i hver time hadde funnet på noe annet uansett, og det er i grunn verre for det går som regel ut over alle andre. Sitter det med headset på og spiller cs så går det kun ut over de selv. Vist man ikke vil følge med kan man bare dra seg hjem, man skal ikke være underholdt på skolen av digitale hjelpemidler det blir feil. Og jo, folk blir distrahert når noen andre spiller cs, spesielt for lærerene som blir utrulig fustrert når andre ikke vil følge med, og er mer opptatt av spilling. Og dessuten er det anmerkning for å spille cs, da det strider mot reglene til vgs i Hordaland fylkeskommune på fler punkter. For all del, bærbar PC-er er et kjempe bra verktøy for både lærere og elever. Men det er ingen investering før det blir brukt på sikkelig måte.
evneveik Skrevet 12. oktober 2007 Skrevet 12. oktober 2007 Vist man ikke vil følge med kan man bare dra seg hjem, man skal ikke være underholdt på skolen av digitale hjelpemidler det blir feil. Og jo, folk blir distrahert når noen andre spiller cs, spesielt for lærerene som blir utrulig fustrert når andre ikke vil følge med, og er mer opptatt av spilling. Og dessuten er det anmerkning for å spille cs, da det strider mot reglene til vgs i Hordaland fylkeskommune på fler punkter. For all del, bærbar PC-er er et kjempe bra verktøy for både lærere og elever. Men det er ingen investering før det blir brukt på sikkelig måte. Så for det om "taperne" (en som gir faen, alle klasser har en eller flere sånne) bryter reglene for pc bruk så er hele pc-tilbudet dårlige greier? Har jo litt med lærerne også da, hvis læreren blir forbanna fordi noen ikke klarer å følge med så burde han ta seg et tak. Det er som sagt bedre med en som spiller pc eller surfer på nettet enn med en som skal være klassens klovn og forstyrrer lærer, klasse og klassemiljø i arbeidstimene. På barneskolen fikk de med lese og skrivevansker bærbare PC-er, da kom miljøet seg betraktelig da det ble mer arbeidsro da klovnene ble opptatt med disse pc'ene, noen ble flinke elever og noen gav faen. Er det ikke bra at noen faktisk ble flinke og har en bra jobb den dag idag enn at alle hadde blitt "tapere" og levd på trygd? Det er billigere å invistere i noen PC-er enn å betale trygden deres? På vgs så hadde ingen PC-er og "taperne" forstyrret i timene og lagde miljøet surt for alle, hadde disse hatt en pc så hadde kanskje noen av dem klart seg gjennom året, fått brukbare karakterer og hatt en god jobb, for mange var flinke i praksis, men falt av i teori timene. Noen vil alltid misbruke det de får, enten det er koner, biler, PC-er, penger osv... Ikke at det er greit, men det vil alltid være sånn.
Rartnamn Skrevet 12. oktober 2007 Skrevet 12. oktober 2007 Så for det om "taperne" (en som gir faen, alle klasser har en eller flere sånne) bryter reglene for pc bruk så er hele pc-tilbudet dårlige greier? Har jo litt med lærerne også da, hvis læreren blir forbanna fordi noen ikke klarer å følge med så burde han ta seg et tak. Det er som sagt bedre med en som spiller pc eller surfer på nettet enn med en som skal være klassens klovn og forstyrrer lærer, klasse og klassemiljø i arbeidstimene. På barneskolen fikk de med lese og skrivevansker bærbare PC-er, da kom miljøet seg betraktelig da det ble mer arbeidsro da klovnene ble opptatt med disse pc'ene, noen ble flinke elever og noen gav faen. Er det ikke bra at noen faktisk ble flinke og har en bra jobb den dag idag enn at alle hadde blitt "tapere" og levd på trygd? Det er billigere å invistere i noen PC-er enn å betale trygden deres? På vgs så hadde ingen PC-er og "taperne" forstyrret i timene og lagde miljøet surt for alle, hadde disse hatt en pc så hadde kanskje noen av dem klart seg gjennom året, fått brukbare karakterer og hatt en god jobb, for mange var flinke i praksis, men falt av i teori timene. Noen vil alltid misbruke det de får, enten det er koner, biler, PC-er, penger osv... Ikke at det er greit, men det vil alltid være sånn. Det er fler punkter at bærbar pc ikke fungerer optimalt enda, det har jeg skrivd om litt før oppi posten og er fult mulig å lese på. jeg vil ikke tro at dei som lager uro og kvalme trenger pc for å ikke bli tapere å havne på trygd. Hjelp å oppfølging er den retteløsning. Folk med lese å skrive vansker vil bli hjelpet med pc, det er feil å si at det er dem som lager uro utenom dem som kanskje har ADHD, eller noe i den dur er litt mer villere enn andre, men det blir feil å genralisere her uansett.
Stonescream Skrevet 12. oktober 2007 Skrevet 12. oktober 2007 Det gjør jeg ja. Men det er ikke tilfelle, nei. Hva som akuratt har skjedd med denne PC-en, og hva som skjer med eieren vil jeg ikke ut med. På en av 3 avdelinger vår hvor jeg jobber, med 80 Fylkeskommunale PC-er er 3 av dem allerede ødelagt med diaganosen "knust skjerm" det er en en voldsom prosentlig vekst fra før når elevene hadde sine egne PC-er. Dvs, det har aldri skjedd før. Høgrisiko å kombinere datamaskin og skolebøker i samme sekk. Sikkert en liten tykk bok som har pressa for hardt på dataen som igjen lå nærmest ryggen. Jeg hadde aldri bærbar PC på skolen eller lignende, men husker jeg var fornærma når jeg kom til Høgskole og skolen hadde for første gang i mitt liv, noe bedre maskin en meg. Varte ikke så lenge . Vet egentlig ikke helt hvor vanvittig nyttig det er med bærbar i ungdomsskole og videregående, men en klarer vel alltids å finne sin nytte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå