Gå til innhold

Nord-Korea, hva sysler de med?


Anbefalte innlegg

Nord-Korea er her utenfra kjent som verdens kraftigste diktatur, med strengest bevoktet grense, og så godt som uten kommunikasjon med omverdenen.

 

Noen som har noen tanker eller konspirasjonsteorier om de større ting som skjer der inne?

 

De står sannsynligvis uten handel (om ikke noe hemmelig, f.eks. med terrorister fra Derkaderkastan (fra satirefilmen Team America World Police)). Hvilke ressurser har landet tilgang på utenfra? Og hvilke syke tanker om verdensherredømme kan landets ledelse ha?

De sa for ca 2 år siden at de har atomvåpen til forsvar mot USA.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg smått interessert i hvordan folk lever i Nord-Korea. Er de lykkelige? Er de fullstendig hjernevasket? Har de det de trenger? Får de delta i styre og stell via en form for demokrati? Har de hobbyer? Er det klasseskille(Det siste jeg hørte var at det nå vokser fram en økende middelklasse, men gjør det det?)

 

Noen som kan anbefale en dokumentar, ei bok?

Lenke til kommentar
Jeg smått interessert i hvordan folk lever i Nord-Korea. Er de lykkelige? Er de fullstendig hjernevasket? Har de det de trenger? Får de delta i styre og stell via en form for demokrati? Har de hobbyer? Er det klasseskille(Det siste jeg hørte var at det nå vokser fram en økende middelklasse, men gjør det det?)

 

Noen som kan anbefale en dokumentar, ei bok?

8045687[/snapback]

Netopp sånne ting lurer jeg på også.. Men det farligste er jo Team America World Police varianten (forsyne terrorister med atomvåpen).

 

Så vidt jeg har skjønt er all kommunikasjon (telefon, internett osv) ut av landet sperret, så de kjenner ikke til "vår verden"..

Det er naturlig å tro at de ikke har noen form for demokrati eller klasseskille.

 

Jeg ser for meg et kommunistisk land der alle har sine oppgaver og jobber for mat og andre livsnødvendige ting. Tror alle har det nogenlunde likt. De har mest sannsynlig ingen matimport osv så de lever på sitt eget lands ressurser. Vil tippe at det er ren planøkonomi og staten eier alle bedrifter.

Kanskje de har et godt system for pensjonister.. :roll:

 

Tror grunntanken med strengt bevoktet grense og kommunikasjonsforbud (internasjonalt) er at de skal kunne styre alt selv og uten at innbyggerene blir "forurenset" med forskjellige tanker rundt reformering og revolusjoner..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...