Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan bli uavhengig av lypsyl?


Dhack

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ooh! Har ikke lagt merke til denne tråden før nå. :!:

Lyypsyl avhengighet kjenner jeg meg absolutt igjen i. Var helt avhengi av det for noen år tilbake. Om jeg ikke hadde et lite lag lypsyl på leppene fikk jeg en ubehagelig tørrhet følelse på leppene etter veldig kort tid. Og du begynner gjerne å fukte leppene med tungen som bare gjør det verre. Det ender opp med at man nermest blir litt sår på området rett utenfor leppene.

Svaret som fikk meg ut av kjøret var ganske åpenbart.

Jeg gikk helt cold-turkey! Sammtidig som jeg husket på å ikke fukte leppene med tunga. Var litt ubehagelig i noen uker men etterhvert så ble jeg igjen vant med følelsen av lypsyl frie lepper.

Og jeg har vært nykter ever sinse. Bruker bare lypsyl nå når jeg genuint er skikkelig tørr på leppene.

Lenke til kommentar
Så et tysk tv-program (vitenskap og livvstilprogram) om saken for en stund siden. Der ble det konkludert med at man ikke blir avhengig av produkter som lypsyl, men man blir jo på en måte psykisk avhengig.

8064548[/snapback]

 

Nei direkte avhengi kan man jo selfølgeli ikke bli. Det er ikke ikke drugz det er snakk om.

Men man kan bli fysisk veldig vant til følelsen med lypsyl på leppene. Og bli litt sår uten det. Dermed blir det mer enn bare psykisk.

Lenke til kommentar

Avhengighet ligger mellom ørene. Jeg snuset i 10 år, og sluttet på dagen for en tid tilbake. Jeg fant ut at jeg skulle slutte bare på måfå; type "nei, nå er det nok". Da brukte jeg snus konstant til alle døgnets tider, men som oftest droppa nattasnusen i de siste årene. Mao, du klarer å slutte med noe så enkelt som lypsyl om du bare slutter å bruke det. Kast lypsylen din, ikke kjøp ny, og ikke spør om å få lån. Da skal det vanskelig gjøres å få brukt det :)

Lenke til kommentar
Kjenner meg godt igjen med det TheGnome forteller om. Ser ingen grunn for å slutte med Lypsyl....  :roll: Leppene trenger fuktighet, og da er Lypsyl greit. Om jeg slutter med det blir de røde, huden flasser av og sprekker. En i klassen brukte det aldri, fukta leppene med spyttet sitt og hadde dritstygge lepper. Helt sprekt opp og blødde ofte, og dette over et langt tidsrom. Etter at han begynte med Lypsyl er alt bra ;)

8048254[/snapback]

 

Jeg har aldri brukt lypsyl (untatt da mamma smurte det på meg når jeg var liten..........).. Det så snart jeg ikke hade det på meg så ble leppen stive ( ! ), og hudlagene falt av.... Det var så sykt vondt.. husker det enda.

 

 

leppene mine er jo.. Ikke stygge, men mer eller mindre gjennomsnittlige. Det at du sier at en i klassen som ikke bruker det har stygge lepper er et individuelt problem.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Gjest Gjest

Jeg har vert avhengig av lypsyl siden 5 klasse å nå er jeg 19. bruker mer en 1 lypsyl i uken og fyller opp en hel plastik pose iløpet av 1 år.. skal tro om det er mulig å få erstatning av produsenten?:p koster jo 15 kroner stk å det blir jo 900kr i året og en evig plage i tillegg.

Lenke til kommentar

Hmm, gammel thread :p

Uansett, jeg har også dette problemet... Må konstant ha på lypsyl, og når jeg slutter å bruke det tørker leppene bare ut liksom. Jeg "tør" ikke å gjøre det på skolen (er veldig sjenert), og det ender med at jeg iløpet av skoledagen begynner å fukte med tungen, noe jeg prøver å ikke gjøre så lenge som mulig.

 

Fukting av leppene med tungen er det mest idiotiske du kan gjøre. Det blir bedre der og da, men utover dagen blir det bare verre og verre, og til slutt føles det helt for jævlig.

 

Foretrekker lypsyl extreme (dobbelt så dyr) fordi den har en tigerbalm lignendes effekt som er veldig behagelig, og med de mengene jeg smører på smaker den mye bedre enn den vanlige :p

 

Klarer simpelten ikke å slutte (har brukt det i 1 år nå, og for å være ærlig husker jeg ikke hvordan jeg vanligvis overlevde uten), så hvis noen har et bra tips, så kom med det.

 

 

Ja, og: Når jeg generelt ser på folk lepper, så ser alle sammen så tørre ut, untatt de som har noe på. (Som f.eks. lypsyl)

Så jeg begynner å lure på om jeg bare skal bruke lypsyl resten av livet :p

Lenke til kommentar
Så et tysk tv-program (vitenskap og livvstilprogram) om saken for en stund siden. Der ble det konkludert med at man ikke blir avhengig av produkter som lypsyl, men man blir jo på en måte psykisk avhengig.

Jo, man blir jo klart avhengig; det er jo levende beviser på dette: Man bruker mye lypsyl, og til slutt venner kroppen seg til å få leppene fuktet på manuelt vis, og da fungerer dem ikke uten lypsyl. Dette gjelder fuktighetskremer også.

Lenke til kommentar
Obsession: Blistex Lip Infusion Soothing Splash...

 

OMG!!! If you are a lip balm addict like me, you will love love love this. Totally unconventional and refreshing, this newest lip balm from Blistex called Lip Infusion Soothing Splash is a total marvel.

 

This is not your mama's lip balm as it is a liquid that is held beneath a suspended silver ball bearing atop a tube. It delivers cooling moisture to tired chapped little lips and it also has SPF 15 - gotta love that.

 

The best thing about it to me, is that although it is a liquid and that will take some getting used to trust me....it penetrated quickly and there was no need for immediate re-application as with most lip balms. If you aren't a lip balm addict like me, and you loathe the waxy/lip balmy feel of lip balm in general, you will want to give this a try. I even got my 11 year old boy to use it and that in itself is a total miracle.

Tror jeg prøver den neste gang...

Vet noen hvor jeg kan kjøpe disse? (Fant en 12-pack på amazon.com, går for den hvis jeg ikke finner en single :p)

 

edit: Kjøper nå heller 5-10 forskjellige merker fra drugstore.com, for å teste hvilken jeg liker best :)

Var litt skeptisk til butikken, men google checkout/paypal kan brukes, så det var helt ok ^^

 

edit: Ingen international shipping :(

Endret av Wubbable
Lenke til kommentar
Det er faktisk ille å være avhengig av Lypsyl. Så snart leppene blir tørre er Lypsyl det eneste man greier å tenke på. Og når man endelig får Lypsyl; svever man i syvende himmel i en slags lykkelig og billig rus.

Nå skjønner jeg hvorfor venninnene mine valset rundt og maste om lypsyl hele dagen. Oo

Lenke til kommentar

Jeg sliter fælt med lypsyl-avhengighet. Rart, helt opp til vgs brukte jeg ikke lypsyl, jeg klarte ikke ha det på leppene, men nå er jeg avhengig og klarer ikke slutte :p

Jeg får abstinenser om jeg går for lenge uten, bøffer søstra mi sin lipgloss for surrogat. Helt jævlig. Har skifta merke 4 ganger, uten at det hjalp. Prøvd å trappe ned osv. Helt umulig.

Lenke til kommentar

Jeg var selv avhengig av lypsyl i over to år.

 

I starten gikk det greit, jeg klarte å komme meg på jobb hver dag, og vennene merket ingenting. Jeg sa til meg selv da jeg startet at jeg skulle kun bruke det litt i helgene. Jeg hadde selvfølgelig hørt skrekkhistoriene om hvor galt det kunne gå, men jeg brydde meg ikke, for jeg var annerledes, jeg skulle klare å kontrollere forbruket. Dessverre kjente jeg etter hvert at jeg måtte ha mer, det ga jo en slik herlig følelse, spesielt dyrt var det heller ikke. 1 dag i uka ble til 2. 2 dager ble til 3, og før jeg visste ordet av det var det hver dag, morgen og kveld.

 

På dette tidspunktet var jeg avhengig, selv om jeg nektet å innrømme det. Hvert eneste våkne minutt ble brukt til lypsyl, og når jeg ikke brukte det fantaserte jeg om neste dose, og hvordan jeg skulle få tak i den. Vennene mine begynte å fatte mistanke når leppene mine begynte å bære preg av misbruket, men de konfronterte meg aldri med det. Dette bærer jeg nag til dem for den dag i dag.

 

Pengene ble snart et problem, det store forbruket mitt lot seg ikke lenger finansiere gjennom en vanlig jobb, og jeg begynte med kriminalitet for å skaffe penger. Hele livet mitt styrtet nedover i en grusom spiral. Jeg var konstant irritert og i dårlig humør, noe som resulterte i at vennene mine dumpet meg. Til slutt orket ikke dama mi mer heller, etter at hun tok meg på fersk gjerning på badet med lypsylen i hånda en gang jeg glemte å låse døra.

 

Heldigvis har jeg nå klart å komme meg på beina igjen, det tok lang tid, det var knallhardt, men jeg klarte det til slutt.

 

Jeg skal ikke lyve, alle som prøver å slutte går en utrolig tøff tid i møte. Det krever enorm viljestyrke for å komme ut av det. De fleste jeg kjente fra lypsyl-miljøet henger fortsatt nede på kjøpesenteret, alltid ute etter nye tilbud på det livsfarlige stoffet.

Endret av SpamPanda
Lenke til kommentar
Vennene mine begynte å fatte mistanke når leppene mine begynte å bære preg av misbruket, men de konfronterte meg aldri med det.

kan du utdype det her? har som sagt brukt lypsyl daglig i hele mitt voksne liv uten at det har skadet leppene mine på noen som helst måte (snarere tvert imot, da de er 8.7 lepper).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...