Gå til innhold

Nytt forsøk i studio


Anbefalte innlegg

I går hadde jeg to jenter her som jeg tok bilder av. Belysning som er brukt er to sånne "lyskasterlamper" (jeg er god på disse tekniske uttrykkene gitt), en sånn medium stor softbox, og en svær sånn softboxblitzlampe (håper noen forstår hva jeg mener).

Blender som er brukt på de fleste bildene jeg tok er 20 og 18 mener jeg å huske. Lukkertid på 1/80 eller noe sånt, jeg husker ikke helt :hmm:

Blitzen ble brukt på alle bildene.

 

Jeg tok jo bilder for to uker siden, og sleit med å finne positurer til modellene! Og det gjorde jeg visst i går også. Er akkurat som om hjernen blir helt tom når jeg står der, selv om jeg har litt halvveis ideer fra før av. Og de som er forran kamera er gjerne nervøse og har ikke så mange ideer selv :p

Problemet i går var å finne positurer, samt at to av hundene hadde masse pels forran øynene, den ene var svart og den andre hvit.

Jeg har bare redigert to av bildene, så jeg legger de ut her. Tar veldig gjerne imot kritikk og tips til hvordan jeg kan ta disse bildene, det er fremdeles en del folk igjen jeg skal ta bilde av (kommer en i dag også).

 

Edit: Ja, også syns jeg det er vanskelig å beskjære bildene så de ser fine ut. Dette med beskjæringen gjør meg veldig usikker og jeg føler aldri at det stemmer :dontgetit:

 

Cathrine og Molin

 

 

Marianne og Rikke

 

Endret av Juliess
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ikke særlig fin bakgrunn mener nå jeg.. ville du ha helt hvit bakgrunn eller skulle det være sånn..?

 

Blender 22 på veggen og 11 på personen gir det.. pluss minus justeringer..

Likte det første best.. stå på :p

 

blender bør være på 250 lukkertid.. iso 100.. siden det er studio..

 

Edit: Mer lys i øyene.. beskjæringen er fin syntes nåe jeg..

Endret av crimar
Lenke til kommentar

Hei,

 

Du bør ikke bruke et så høyt blendertall, da objektiver blir noe uskarpe ved så liten blenderåpning (grunnet diffraksjon). De fleste objektiver er skarpest i området 8-11, noen også ved lavere blendertall enn dette. Søk på objektivnavn +sweet spot på google, så får du sikkert mange treff.

 

Når det gjelder bildene så synes jeg de var fine, god idé med hundene. Jeg likte nr 1 best, selv om den delvis utbrendte bakgrunnen skjemmer litt. Lyssettingen er kanskje litt kjedelig nøytral. Hva om du prøver deg med en sort bakgrunn og et mørkt rom, og prøver å få fram dramatiske skygger? Kanskje med modellene sittende (på gulvet) i en eller annen kreativ positur. Jeg fant et bilde på foto.no for å illustrere hva jeg mener ang. lys: http://foto.no/cgi-bin/bildegalleri/vis_bilde.cgi?id=59870

(Jeg mener ikke at det trenger å være så "utfordrende", men når man søker på de mest populære bildene er det en overvekt av halvnakne damer;)

Lenke til kommentar
Hva mener du med 22 på veggen og 11 på personen? Hvordan får en til dette?

Det er lerret som er brukt som bakgrunn. Sliter litt med lyssettingen, det syns nok.

"Blender bør være på 250 lukkertid" - Den skjønte jeg ikke?

 

Ellers takk for tilbakemelding.

8035781[/snapback]

"Blender bør være på 250 lukkertid"

opps :ph34r:

Lukkeren bør stilles inn på 1\250. Ikke 1\80 som du sier du har.

 

Hvit bakgrunn..

Ta en lysmåler hvis du har det(Du er i studio. Burde ha det.) Ta den inntil veggen og mål blitsen. Still inn til du får blender 22 og gjør det samme på ansiktet bare still inn til blender 11.

 

Dette er ting som pleier å være i et studio. Vet jo ikke om du er i et hjemmesnekra studio da.. :whistle:

Endret av crimar
Lenke til kommentar

Takk for svar begge to. Veldig nyttig med slik tilbakemelding, ikke bare "fint bilde" :)

Jeg skal finne ut om jeg har tilgang til lysmåler, og så få noen til å lære meg å bruke denne.

 

Vi har fått veldig hullete opplæring i studio, så det meste jeg gjør driver jeg og tukler meg frem til selv. F. eks lerretet har jeg allerede klippet i og skjøtet på èn gang, og det er veldig kort fremover. Jeg kan se hvordan det svarte er, men jeg tror det er enda kortere og dermed vanskelig å bruke da mye av gulvet vil komme med når jeg skal ta bilde av store hunder.

Kan prøve med kortere lukkertid (var fotolæreren som sa jeg skulle bruke på 60/80, jeg vet ikke hvorfor). Prøver med lavere blender på neste modell, så ser jeg om det fungerer bedre.

Det er jo litt spennende da, jeg ser allerede forskjell fra første gang jeg tok bilder. Gøy å prøve seg frem og se at det blir (litt hvertfall) bedre.

 

PS: Føler meg ikke støtt av halvnakne damer, hehe.

Lenke til kommentar

Sjønner ikke helt hvorfor crimar mener en bør bruke kortere lukker enn 1/80? Med ca 50mm focal length (35mm ekv.) som her, burde det holde med 1/50 og for den saks skyld... men 1/80 er ikke dumt. 1/250 skjønner jeg derimot ikke helt vitsen med... med mindre en vil prøve å oppnå noe spesiellt med noen kraftige lys.

Blender bør justeres etter hvilken effekt en vil oppnå da..., men de fleste objektiver gjør seg ofte best på rundt f/9-f/11. 18-22 blir bare uskarpt igjen... Plagsomt egentlig. Du får invitere jentene igjen for å ta flere...

 

Juliess; Pene bilder. Syns det første var best... men synes faktisk ikke bakgrunnen (grå -> hvit) ødela noe egentlig... Synes det heller gav en litt stilig effekt ved at både bakgrunn og modellen går fra litt mørkt til lys fra venstre til høyre.

... og ja; Det er gøy å prøve seg frem!

Endret av kiskogl
Lenke til kommentar

Ja, det er bra bilder dette. Det er stort sett eksponeringen som det mangler litt på. Synes du har fått modellene til å posere bra også.

 

Tok meg den friheten å gi bildet en runde med photoshop. Håper det er i orden. Etter at bildet er gjort lysere så ser man at dette er et flott portrett.

 

post-87456-1172582471_thumb.jpg

 

Edit: gikk litt fort for seg, ser at øyne og lepper er litt overdrevet.

Endret av perottol
Lenke til kommentar

Portrett er ikke akkurat min greie men jeg får forsøke å si hva jeg synes ihvertfall.

 

De ga meg ingen "wow" følelse. Helt greie vanlige portretter. Men ett sted må man vel begynne, først prøve å beherske sjangeren før man begynner å eksperimentere.

 

perottol sin versjon økte kvaliteten betydlig. Falt mye mer i smak.

Vil tro bilde nr 2 vil bli betraktlig bedre også etter samme behandling.

Lenke til kommentar

Synes det er veldig bra til at du "eksprimenterer" med softbox og eksterne blitser.!

Stor fremgang fra de du tok for noen uker siden..

 

Jeg har redigert begge to tidligere i dag, catrine er jo ganske "tøff" så å overdrive lepper og fremheve øyne overdrevent gjorde jeg også i "min versjon"...

 

Marianne ser mere rolig og "snill" ut, så der overdrev jeg ikke noe serlig...

Den rette linjen fra håret, over hunden å til albuen synes jeg ble litt fremtredene, aner ikke hvorfor det skal ta fokuset mitt, andre som opplever det.?

 

Endret av Scorpioen84
Lenke til kommentar

Ja, jeg syns også det ser bedre ut (enig i at leppene og øynene kunne være noe mindre dramatisk). Jeg hadde nok gjort noe av det samme om jeg hadde fått det til, men hvordan får du hele bakgrunnen til å bli hvit? Det er noe jeg aldri har fått til, uten at kantene rundt objektet blir seende unaturlig ut.

 

stoners: Nei, det er jo ikke noen bilder som brenner seg fast i hodet ditt, det er jeg klar over. Men kanskje jeg klarer å ta et sånt bilde når jeg er ferdig med prosjektet. Målet får jo være å utvikle seg gjennom perioden :)

Lenke til kommentar
men hvordan får du hele bakgrunnen til å bli hvit...

(det var kanskje ikke myntet på meg men)

 

På marianne brukte jeg, en svak dodge-tool...

Jeg fikk nesten samme resultatet ved å kun bruke levels...

På chatrine prøvde jeg meg med å markere bakgrunden med Magic Selection Brush tool, å bare brenne ut alle fargene, det gikk også veldig greit...

 

Så det er mange metoder for å få hvit bakgrund...

Om du ikke er stødig med Levels... så synes jeg du bør lære det, meget viktig fotoverktøy... Kan ta et lite "kurs" via msn... :)

Endret av Scorpioen84
Lenke til kommentar

Jeg har brukt levels i redigeringen, så en sånn video av Photoshopmama og plutselig åpnet det seg en flott, ny verden av muligheter ;) Er bare redd for å overdrive, som feks lepper og øyne. Lett å ta litt av.

Jeg kan se mer på bakgrunnen i morgen, i dag er det kurs med bikkja.

 

Men kom gjerne med flere tilbakemeldinger og tips :) Syns jeg lærer masse.

Lenke til kommentar

Jeg laget hvit bakgrunn slik (CS3):

 

1.) Select - Color Range

2.) Trykk på bakgrunnen, juster fuzziness til du har god kontrast mot forgrunnen. Konsentrer deg kun om å få et fint omriss.

3.) Hold ned skift og legg til flere punkter fra bakgrunnen. Finjuster fuzziness.

4.) Trykk Ok

5.) Select - Refine Edge. Finjuster.

6.) Legg til et Curves Adjustment layer. Layeret vil bli maskert etter markeringen din. Brenn ut bakgrunnen med Curves.

7.) Finjuster masken med en svart/hvit brush.

 

Det genial nå er du du kan duplisere dette adjustment layeret, merke masken og invertere den. Da får du et curves-layer som kan benyttes til å korrigere alt annet enn bakgrunnen.

 

En god regel når man jobber med slike bilder er alltid å lage seg gode masker. Har du først laget en maske så kan denne ofte benyttes videre ved å kopiere den, invertere den, tegne videre på den, blur'e den, kjøre levels på den etc. En god måte å lage en makse på kan være å kopiere den kanalen som har høyest kontrask og kjøre levels på denne.

Endret av perottol
Lenke til kommentar

Her har jeg gjort et raskt forsøk på bakgrunnen, fungerer det? Markerte med den tryllestaven og brukte dodgetool for å gjøre det hvitt.

(må bare spørre jeg, har ikke så mange andre som kan forklare meg :blush: )

pettorol: Takk for tips, jeg prøver det senere i dag.

Her er hvertfall første forsøk på hvit bakgrunn, det bildet helt til høyre er det jeg har gjort "ferdig":

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...