Gå til innhold

Den norske arbeidsmoral, hva er status?


Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-95147
Det er en selvfølge for meg å komme i god tid før oppstart for å ha en kjapp planlegging før arbeidet skal begynne. :thumbup:

Jeg er enig i det meste her i tråden, men jeg ser ikke nødvendigheten av å komme tidligere for å planlegge arbeidet. Planlegging er en del av arbeidet, og kan gjøres i arbeidstiden, uten at dette skal bli sett på som "sløvt". Det er ikke bare fysisk arbeid som er arbeid ;)

8027492[/snapback]

 

I enkelte yrker/jobber er det ikke mulig å kommunisere underveis. Tilfeldig sykdom er en annen grunn (omfordeling av gjøremål).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er en selvfølge for meg å komme i god tid før oppstart for å ha en kjapp planlegging før arbeidet skal begynne. :thumbup:

Jeg er enig i det meste her i tråden, men jeg ser ikke nødvendigheten av å komme tidligere for å planlegge arbeidet. Planlegging er en del av arbeidet, og kan gjøres i arbeidstiden, uten at dette skal bli sett på som "sløvt". Det er ikke bare fysisk arbeid som er arbeid ;)

8027492[/snapback]

 

I enkelte yrker/jobber er det ikke mulig å kommunisere underveis. Tilfeldig sykdom er en annen grunn (omfordeling av gjøremål).

8027516[/snapback]

Nå er jeg ikke helt med her..? Hvis jobben starter kl. 7, så ser jeg ikke noe problem med å sitte og planlegge litt da, jeg hadde ikke følt noe behov for å komme tidligere.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg tenker på høyeffektive produksjonslinjer hvor bare et minutt forsentkomming betyr stor problemer og tap av inntekter. Personlig er det vel en ryggmargsrefleks å komme i god tid før selve jobben starter. Jeg påstår ikke det skal være slik for alle, fordi det er forskjeller i hvilken type jobb vi har.

Lenke til kommentar
Jeg tenker på høyeffektive produksjonslinjer hvor bare et minutt forsentkomming betyr stor problemer og tap av inntekter.

Fremdeles ikke noe argument for at jeg skal bruke min fritid på å planlegge for arbeidsgiver. Planlegging er jobbing, og man jobber ikke gratis, gjør man vel? ;)

 

Tror forøvrig ikke vi er så uenige egentlig. Jeg liker også å kome i god tid, og setter meg ikke på ræva og nekter å snakke jobbrelatert fordi det fremdeles er to minutter til jobben starter :p Poenget er at arbeidsgiver ikke kan forvente at jeg skal komme før tiden for å planlegge.

Lenke til kommentar

Jeg tror faktisk en sånn holdning som du cp-nilsen gir uttrykk for er noe av problemet. Når du blir så opphengt i at du ikke skal bruke av din fritid at du nekter å snakke om arbeidet før det tidspunktet du begynner tyder dette på dårlig arbeidsmoral spør du meg(Sier ikke dette gjelder deg.) Hvis man virkelig er innteresert i jobben sin og i å gjøre en god jobb har man vel ikke noe imot å snakke om jobben i 5 minutter selv om dette strengt tatt er ens fritid?

 

Jeg tror folk flest(også meg selv) må bli flinkere til å ønske gjøre en god jobb og bli mindre opphengt i å ikke gjøre noe mer en det man skal.

Lenke til kommentar

Det vitner ikke om dårlig arbeidsmoral å ikke møte opp et kvarter før arbeidsdagen begynner for å starte arbeidet! Jeg jobber i hvert fall ikke gratis for arbeidsgiver! Om arbeidsgiver er interessert i at jeg skal starte arbeidet et kvarter før så får hun betale meg for det. Jeg driver ikke med veldedighet!

Lenke til kommentar

Dette er vel litt av bakgrunnen til mitt innlegg. Seff, ingen vil jobbe gratis. Men det å møte opp på arbeid noen minutter før slik at en slipper småting som handlelister og småprat om gårsdagens sengekos i arbeidstiden, ser jeg på som en god ting.

 

Angående akkord, skjønner jeg hpa veldig godt. Jeg har selv som oftest gått på akkord, og kun fått utbetaling på en brøkdel. Dette vil jeg påstå er delvis pga dårlig arbeidsmoral blandt medarbeidere.

 

Angående oppmøtetid. Synes det er fascinerende at noen har den innstillingen de har. De skal for guds skyld komme presis klokken syv, men de er gått fem på tre. Mao, de skal ikke gi noe gratis til arbeidsgiver, men en må da kunne gå litt før på en fredag.. Doh.

 

Edit: Leif.

Endret av Billy Bob
Lenke til kommentar
Jeg tror faktisk en sånn holdning som du cp-nilsen gir uttrykk for er noe av problemet. Når du blir så opphengt i at du ikke skal bruke av din fritid at du nekter å snakke om arbeidet før det tidspunktet du begynner tyder dette på dårlig arbeidsmoral spør du meg(Sier ikke dette gjelder deg.) Hvis man virkelig er innteresert i jobben sin og i å gjøre en god jobb har man vel ikke noe imot å snakke om jobben i 5 minutter selv om dette strengt tatt er ens fritid?

 

Jeg tror folk flest(også meg selv) må bli flinkere til å ønske gjøre en god jobb og bli mindre opphengt i å ikke gjøre noe mer en det man skal.

8030045[/snapback]

Les hva jeg skriver. Jeg er på ingen måte opphengt i at jeg ikke skal bruke fritid på arbeid. Poenget er at jeg synes det blir feil å innrette dagen slik at du kan komme 15 minutter tidligere for å bruke denne tiden på jobbing. Arbeidsgiver kan ikke forvente at jeg kommer 15 minutter tidligere for å planlegge dagen. Hvis jeg kommer litt før tiden (som jeg gjerne gjør) så kan jeg gjerne jobbe/planlegge jobb. Men jeg innretter ikke dagen slik at jeg skal komme tidligere på jobb, og bruke min fritid på å jobbe.

Lenke til kommentar
Dette er vel litt av bakgrunnen til mitt innlegg. Seff, ingen vil jobbe gratis. Men det å møte opp på arbeid noen minutter før slik at en slipper småting som handlelister og småprat om gårsdagens sengekos i arbeidstiden, ser jeg på som en god ting.

Dette er selvfølgelig noe annet. Å bruke tid på ting som ikke er jobbrelatert blir "ran" fra arbeidsgiver.

 

MEN: Å komme tidligere på jobb for å planlegge dagen blir å jobbe gratis for arbeidsgiver. Jeg gjør det gjerne hvis jeg først er der, men arbeidsgiver kan ikke forvente at jeg møter opp før arbeidstiden.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Dette er vel litt av bakgrunnen til mitt innlegg. Seff, ingen vil jobbe gratis. Men det å møte opp på arbeid noen minutter før slik at en slipper småting som handlelister og småprat om gårsdagens sengekos i arbeidstiden, ser jeg på som en god ting.

Dette er selvfølgelig noe annet. Å bruke tid på ting som ikke er jobbrelatert blir "ran" fra arbeidsgiver.

 

MEN: Å komme tidligere på jobb for å planlegge dagen blir å jobbe gratis for arbeidsgiver. Jeg gjør det gjerne hvis jeg først er der, men arbeidsgiver kan ikke forvente at jeg møter opp før arbeidstiden.

8035285[/snapback]

 

Dette er egentlig forståelig fra "begge sider". Vil bare legge til at i de jobbene jeg har hatt så har trivsel og felles interesse for å gjøre en best mulig jobb vært fokuset, ikke om arbeidsgiveren har betalt meg for noen ekstra minutter hver morgen. Dette fordi pengene har heldigivis ikke vært drivkraften, og teamet har fått mest mulig ansvar for prosessen. Når teamet får det nødvendige eierskapet til prosessen så har jeg erfart at det gir en følelse av "medierskap".

 

 

Tror jeg hadde funnet meg en annen jobb hvis kulturen var så nøye med måling av minutter og sekunder.

 

Edit: Et par leifs.

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
Dette er egentlig forståelig fra "begge sider". Vil bare legge til at i de jobbene jeg har hatt så har trivsel og felles interesse for å gjøre en best mulig jobb vært fokuset, ikke om arbeidsgiveren har betalt meg for noen ekstra minutter hver morgen. Dette fordi pengene har heldigivis ikke vært drivkraften, og teamet har fått mest mulig ansvar for prosessen. Når teamet får det nødvendige eierskapet til prosessen så har jeg erfart at det gir en følelse av "medierskap".

8035332[/snapback]

Min erfaring: Gi folk ansvar, så tar de fleste ansvar. Overvåk folk og behandle dem som uansvarsfulle, så vil mange finne de smutthull de kan for å sluntre unna.

Lenke til kommentar

Norsk arbeidsmoral? Vi er blandt de som jobber lengst og mest effektivt i verden. Amerikanerne f.eks jobber langt mer enn nordmenn, men er alikevel mindre effektive arbeidere. Når det gjelder punktlighet og etikk og slike ting er det heller ikke noe spesielt å utsette. Da bør du heller ta deg en tur til utlandet og se hva som foregår der, så får du en ny respekt for norske forhold hehe

Lenke til kommentar

Hva får folk til å slurve med arbeidstiden? Hva får folk til å komme 5-10 min for sent annenhver dag? Hva får folk til å ta seg pauser på opptil 20 min?

 

 

Tar meg lett opp til 20-30 min. pause, ikke bare for å sitte og sløve, men for å få i seg mat, og roa ned kroppen litt, og for å få litt energi tilbake så man kan gjøre en god jobb resten av dagen.

 

Og det med at alle de andre på din arbeidsplass kun var der for pengene sin del.

Det er jo helt klart at de er der for pengene sin del, hvem ville vell dratt på jobb for noe annet enn pengene. Det er greit å ha ett bra miljø på jobben, og at det er fint å komme dit på morningen, og møte ett par fjes, men hovedgrunnen til at du kommer på jobb, er for å tjene de pengene du trenger for å få hjulene til å gå rundt i hverdagen.

Lenke til kommentar

Jeg skulle gjerne vært mer aktiv i denne tråden, men jobber en del overtid nå.

 

Først; det å ta seg en pause for å hvile kroppen og jobbe bedre resten av dagen, det er slike ting som irriterer meg. Hva svarte er det for en unnskyldning? Vi som jobber en hel arbeidsdag, med pause i lunsjen og kun det, hva er vi da? Supermenn? Har vi overnaturlige krefter slik at vi ikke trenger en halv time ekstra pause? I de fleste jobber får en en halv time for nettopp å slappe av og "roa ned kroppen", tar du en halv time i tillegg, kaller jeg dette unnasluntring. Nok en gang, ja, en kan ta seg to minutter av og til, men en halv time??

 

Er ikke helt ferdig, må gå.

Lenke til kommentar
Det vitner ikke om dårlig arbeidsmoral å ikke møte opp et kvarter før arbeidsdagen begynner for å starte arbeidet! Jeg jobber i hvert fall ikke gratis for arbeidsgiver! Om arbeidsgiver er interessert i at jeg skal starte arbeidet et kvarter før så får hun betale meg for det. Jeg driver ikke med veldedighet!

8030439[/snapback]

 

Si hva du vil, men min bestemt mening er at en slik holdning om at arbeidsgiver ikke skal få et eneste sekund gratis tyder på om ikke dårlig arbeidsmoral så i allefall mangel på inntresse for arbeidet sitt. Men hvis du tenker slik er nå det greit nok, du gjør som du vil. Min erfaring når jeg har vært med på annlegg(via min far) er at man har en periode på 5-10 minutter hvor man snakker om løst og fast, og planlegger arbeidet. Bør man da ta betalt for denne perioden? Jeg synes ikke det.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

bare som hurtigsvar..:

 

I arbeidsmiljøloven så er arbeidet den tiden du er tilgjengelig for arbeidsgiver..

 

og man kaller seg vel tilgjengelig når man planlegger jobben, driver med andre jobbrelatere ting..

 

I vår bedrift også er det fort noen som sluntrer unna, eller som er hjemme pga litt sår hals.. vi er en liten bedrift, så det er ikke størrelsen det går på..

 

men vi har det godt.. hender jo at sjefen ber oss om å koke kaffe litt utpå dagen f.eks. (altså.. ikke så mye som en gang i uka, sånn at det blir vane..) jeg får dårlig samvittighet for det, og jobber gjerne litt mer..

men må gå på jobb nå, for å ikke komme for sent :p -men føler med deg BB.. har selv flere punkter å komme med.. :)

Lenke til kommentar

Pengene er bare en motivasjonsfaktor, moralen kan måles i hvorledes arbeidet utføres. Utføres det med flid, presisjon og nøyaktighet oppnår man en tilfredshet ved å se at man faktisk kan gjøre noe og gjør det bra, dette burde oppmuntre enhver til å fortsette, samt å bli bedre til hva man gjør. Jobber man med flere arbeidere vil det at en jobber bedre og hurtigere enn andre motivere de andre til å prøve å jobbe like bra.

Forstår også at det kan være lett å få vondt i viljen når man arbeider med samme tingen dag ut og dag inn, men er da for faen bare å ta en røykepause innimellom når man går lei.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...