Gå til innhold

Akam.no: Test av Hasselblad sine kamera?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg burde kanskje ikke si dette, men vi har blitt lovet et H3D (39 mp) til låns, for å teste det nye testoppsettet vårt. Det vil altså si testbilder, men ingen test som sådan. :thumbup:

 

Jeg har også et Hasselblad 203FE som er mitt eget, og det finnes jo heftige digitalbakstykker til det også. Kanskje vi kunne fått lånt et av Farnes eller Interfoto?

 

Hva synes dere - hva vil dere helst se?

 

NB! Det vil ta litt tid før dette skjer. Vi holder på å oppdatere testrutiner og plansjer/motiver, og det bør være på plass først. Kameraer i prisklassen "god familiebil" kan ikke lånes for lenge av gangen, og alt bør være klart på forhånd.

Lenke til kommentar
Jeg burde kanskje ikke si dette, men vi har blitt lovet et H3D (39 mp) til låns, for å teste det nye testoppsettet vårt. Det vil altså si testbilder, men ingen test som sådan.  :thumbup:

 

Jeg har også et Hasselblad 203FE som er mitt eget, og det finnes jo heftige digitalbakstykker til det også. Kanskje vi kunne fått lånt et av Farnes eller Interfoto?

 

Hva synes dere - hva vil dere helst se?

 

NB! Det vil ta litt tid før dette skjer. Vi holder på å oppdatere testrutiner og plansjer/motiver, og det bør være på plass først. Kameraer i prisklassen "god familiebil" kan ikke lånes for lenge av gangen, og alt bør være klart på forhånd.

8018389[/snapback]

Nei, du burde kanskje ikke sagt det, for nå MÅ dere lage en grundig gjennomført og kritisk test. :!:

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...
På side 30 i den nå 54 sider lange D3 og D300 tråden, lenket jeg til denne uhøytydelige sammenligningen mellom en D2x og en 39Mp Hassie: http://forums.dpreview.com/forums/readflat...thread=24385416

 

Det er ikke uten grunn at tråden heter "Bambi vs. Godzilla"...

Haha. Ser ut som om Nikons toppmodell har sensoren full av vaselin! Hasselen var helt OK...

:!:

Det kan virke slik, ja. Når vi tar slike tester med i betraktningen, så må vi ikke glemme at også optikken er overlegen småbildeformatet, og også bidrar til helhetsinntrykket. Det blir m.a.o. en urettferdig sammenligning uansett, men hvorfor ikke? Det hadde vært artig å se en slik sammenligninge her på siden.

 

Det er riktig at mange studiofotografer bruke 1Ds MkII i dag. Det skyldes at kundene forlanger billigere og hurtigere tjenester. Hvorfor mange ikke bruke digital Hassie i steden, skyldes nok helst pris vs kvalitet. Her scorer FF ganske høyt. Da disse studioene investerte i digitalt utstyr kostet ikke digitalt mellomformat det samme som en god familiebil, men en god familiebil pluss campingvogn.

Lenke til kommentar

For å si det mildt! :dribble:;) hehe

 

Når man ser linken til Godzilla vs Bambi så skjønner man hvorfor Hasseblad er koster fett med grunker, men samtidig er fete kameraer. Intill videre klarer jeg meg fint med 30D jeg, men det blir som å fiske stortorsk i nordnorge med sånn liten "Snoopy" fiskestang som man kjøper til barna sine. ;)

Lenke til kommentar

Vet ikke om folk får det med seg siden man gjerne blir litt slått i bakken av kvalitetsforskjellen, men D2x-bildet er også skalert opp i software til samme oppløsning som Hassien - dermed kan man nok ikke legge så mye av skylden på optikken akkurat her. (uten at jeg dermed påstår at ikke MF-optikken er sykt mye bedre - jeg har også sett eksempler på Hasselbladoptikk brukt på D2x (det går fint), og det er brutalt det også.)

 

Årsaken er at han som "tester" vanligvis oppskalerer for sine enorme prints - som Akams test for en tid tilbake viste, så fungerer oppskalering forbløffende bra om man gjør det riktig.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...