Gå til innhold

Omtale av Crackdown (X360)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t9DveYkZ
Den åpne strukturen i historiens og byens utforming, gjør deg til fullstendig herre over din egen spillopplevelse.
I mine øyne er dette en av de største problemene til Crackdown. Historien er ikke-eksisterende, og man får ikke noen følelse for hverken sine motstandere eller sin egen karakter.

 

Liker måten Grand Theft Auto og Saints Row lar deg gradvis få tilgang til nye steder av byen langt bedre, da slipper man å plutselig havne opp mot folk som er litt for harde for sitt nivå.

 

Er heller ikke stor fan av følelsen av at man må grinde opp skills, driving er iallefall kjedelig, både generellt og ikke minst å grinde opp.

 

Spillet er fortsatt morsomt, det er utrolig fett å fly fra tak til tak mens man skyter avsted raketter i trynet på kjiipinger. Synes det fortjener en 7/10, da jeg stiller jeg bittelitt tvilende til replay-value.

Lenke til kommentar
Den åpne strukturen i historiens og byens utforming, gjør deg til fullstendig herre over din egen spillopplevelse.
I mine øyne er dette en av de største problemene til Crackdown. Historien er ikke-eksisterende, og man får ikke noen følelse for hverken sine motstandere eller sin egen karakter.

 

Liker måten Grand Theft Auto og Saints Row lar deg gradvis få tilgang til nye steder av byen langt bedre, da slipper man å plutselig havne opp mot folk som er litt for harde for sitt nivå.

 

Er heller ikke stor fan av følelsen av at man må grinde opp skills, driving er iallefall kjedelig, både generellt og ikke minst å grinde opp.

 

Spillet er fortsatt morsomt, det er utrolig fett å fly fra tak til tak mens man skyter avsted raketter i trynet på kjiipinger. Synes det fortjener en 7/10, da jeg stiller jeg bittelitt tvilende til replay-value.

8025336[/snapback]

Hehehe historien er mer eller mindre total fraværende ja. Det er faktisk noe av det jeg liker med dette spillet. Det er totalt opp til din egen fantasi hvordan man spiller. Det liker jeg mye bedre enn GTA der man må gjøre seg ferdig med en by før man kommer til neste. I crackdown kan man hoppe vilt rundt omkring akkurat når man vil. Total frihet er nøkkelen her som jeg rett og slett digger.

 

Jeg har f.eks spilt nesten hele helgen og har ikke begynt med å tenke på bossene enda. Har drept 4-5 av de men det var fordi jeg plutselig befant meg i nærheten av de og de ville drepe meg :D

 

Jeg er vanligvis heller ikke veldig fan av slik skill-levling som det er i crackdown. Men f.eks hoppe-skills ble jeg helt besatt av. Måtte bare få 4 stjerner med en gang.. Driving er også ganske festlig og faktisk den letteste sammen med styrke. Det er bare å kjøre over noen hundre badguys så har man 4 stjerner :D

 

Så i bunn og grunn tror jeg at jeg liker spillet av akkurat samme grunnen til at du ikke liker det så mye.

 

Jeg digger rett og slett friheten og coop er helt genialt morsomt. Der jeg gikk lei av GTA etter noen timer så kan jeg nå hoppe fra hustak til hustak i timesvis uten noe eget mål.. Synes det er gøy bare å finne ut hvordan man kommer seg opp på de høyeste husene. Utsikten når man står på toppen av agency-bygget er rett og slett spektakulær. Fikk nesten litt høydeskrekk. Akkurat det øyeblikket når man ser "alt" i byen fra den høyden er rett og slett imponerende laget av utviklerene.. Det ser rett og slett ut som om man er ufattelig høyt oppe i luften. Vanskelig å forklare, men de som har testet det vet hva jeg snakker om.

 

Men liker man ikke spill som legger opp til at man må skape sin egen underholdning så er absolutt ikke dette ett spill som bør kjøpes.

 

Etter hvert som man spiller så legger man merke til utallige små rare ting man kan gjøre som ikke har noe som helst med historien i spillet å gjøre.

 

Som artikkelen nevner så er det veldig festlig å løpe rundt med en trailer i nevene for så å kaste den på noen uskyldige sivile. Utrolig barnslig morro i dette spillet. Merker at jeg er sliten i smilemusklene mine etter noen timers spilling. Hoppe hoppe hoppe hoppe. Utrolig at det kan være så morro å bare hoppe rundt omkring :thumbup:

 

Så synes anmelder treffer spikeren på hodet med 8/10 her. Eneste jeg frykter er at jeg vil møte på GTA-fenomenet med at jeg helt plutselig blir dritlei. Men det er heldgivis mangfoldige timer med morro til. Det er så utrolig mye jeg enda ikke har gjort.

 

PS! Dette spillet er det som bruker achivements best til nå tror jeg. De fleste achivements er virkelig morro å klare. F.eks å ta salto med agency-suv'en er en nytelse i seg selv, og det å drepe 5 badguys mens man svever i luften er også en genial achivement i min bok.

Lenke til kommentar
Utsikten når man står på toppen av agency-bygget er rett og slett spektakulær. Fikk nesten litt høydeskrekk. Akkurat det øyeblikket når man ser "alt" i byen fra den høyden er rett og slett imponerende laget av utviklerene.. Det ser rett og slett ut som om man er ufattelig høyt oppe i luften. Vanskelig å forklare, men de som har testet det vet hva jeg snakker om.

8028158[/snapback]

 

Helt enig. Hadde spesielt hjertet i halsen første gangen da jeg hoppet fra det ene tårnet til det andre på veien opp. Og hendene mine har vel aldri vært så svette før, som da jeg endelig var oppe på toppen. Det er sjelden en "Achievement unlocked" har følt så godt. :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest Slettet+241541

Da har jeg runnet spillet med alle skills på maks, bortsett fra bilkjøring. Tok vel ca 20-25 timer i bedagelig tempo.

Totalt sett synes jeg spillet hadde god underholdningsverdi, ikke minst synes jeg det var en artig opplevelse å inneha "superkrefter" uten at spillet ble for enkelt av den grunn. Grafikken er bra og som flere andre har nevnt så er det en spesiell følelse å stå på toppen av en skyskraper og titte utover byen (eller enda bedre, hoppe ned og se om man overlever :w00t: ).

Det blir også naturlig å sammenlikne Crackdown med GTA (av åpenbare grunner) og totalt sett likte jeg GTA bedre, spesielt Vice City og San Andreas som hadde en meget interessant handlig som holdt lysten til å fortsette på topp hele veien.

Crackdown har på sin side fenomenalt med action. Det føles som man spiller hele spillet med pulsen på maks og en evig strøm av svette i hendene. Det jeg føler at Crackdown mislykkes litt med er innhold og dybde. Historien er relativt uinteressant ettersom man får vite minimalt om de forskjellige bossene man skal "fjerne" fra byen. En liten videosnutt med en kort presentasjon, med påfølgene instrukser om å drepe vedkommende, er ikke rare greiene og her kunne spillet fått vesentlig mer dybde med noen "cutscenes" og kanskje litt mer interaksjon mellom The Agency, "Agent" og de forskjellige gjengene.

 

Og så var det dette med fiendene man møter...

Er man kraftig nok er det stort sett bare å pløye unna gjengmedlemmer som kommer i hopetall og forøvrig er stokk dumme (elendig AI). Jeg opplevde faktisk å stå utenfor en låst bygning hvor jeg kunne høre fienden skyte vilt og kaste granater på innsiden i min retning, til tross for at jeg var utenfor og det overhodet ikke var mulig å treffe med noe som helst. Jeg hadde satt pris på om det hadde vært færre, men smartere og kraftigere fiender å bryne seg på istedenfor å pløye ned saueflokker i hopetall. Det kan også til tider være litt frustrerende å møte 10 fiender med rocketlauncher i en trang korridor hvor man blir drept etter kort tid, og innen man rekker å kommer tilbake har de fiendene man drepte sist på "magisk vis" kommet tilbake igjen.... Igjen ville jeg foretrukket kvalitet over kvantitet.

 

Bilkjøringen er også en faktor. Jo da, det er gøy å pløye ned fienden med en supersportsbil eller monstertruck, men når "Agent" med sine superkrefter kan hoppe 50 meter om gangen fra skyskraper til skyskraper og trampe intetanende gjengmedlemmer i asfalten blir det stort sett til at man gjør nettop det. Det er forøvrig ingen oppdrag hvor det overhodet er nødvendig å kjøre bil...

 

Jeg ser flere her sier de synes det var så bra med et åpent spill hvor man kan gjøre som man vil. Spørsmålet mitt er bare; er det egentlig så mye annet å ta seg til enn hovedoppdragene, dvs å løpe, hoppe og skyte/sparke (og kjøre bil hvis man gidder)? Jo da, man har achievments men disse innebærer uansett å løpe, hoppe, skyte eller kjøre bil i en eller annen form . Det er jo ingen spesielle sidequests som det var i GTA hvor man kanskje tok 4-5 oppdrag i forkant av et stort hovedoppdrag, f.eks samle inn et par politibiler, finn tegninger til en bygning, rekrutter et par folk for så å rane en bank til slutt. Eller at man drev med dobbeltspill og jobbet for 2 rivaliserende gjenger for å loppe dem for mest mulig penger bak ryggen deres.

 

Crackdown har sine styrker og svakheter. Det er vanvittig gøy å hoppe fra bygg til bygg og til tider få hjertet i halsen når det ser ut som man skal styrte i asfalten, men i siste liten får tak i en vinduskarm og igjen kan sprette oppover på taket som om man var spiderman selv. Eller å løfte opp en varebil som er full av gjengmedlemmer og slenge den i hodet på kameratene deres som forgjeves prøver å ta rotta på deg. Litt kjedelig historie, dårlig AI og et noe begrenset utvalg av øvrige gjøremål trekker litt ned.

 

Man kan dog ikke alltid få i pose og sekk og jeg har ingen problemer med å anbefale det til alle som er ute etter 20-30 timer med forrykende action. Om du krever en god historie for å få en fin spillopplevelse vil du nok bli litt skuffet. Jeg sitter igjen med blandede følelser....

 

7/10

Endret av Slettet+241541
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...