Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

CPU-vifte starter ikke


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har en Aopen XCcube med en standard vifte som fulgte med. Denne vil ikke alltid starte. Har oppdatert til nyeste BIOS, undersøkt at alle kabler og kontaktet sitter godt i, samt i riktig kontakt.

 

Edit:

Den har vært stabil før, men dette skjedde etter en kort tur ut i kulden. Og det gjentok seg morgenen etter. Jeg fikk omsider start på den, men lurer på hva dette kommer av. Siden det er viktig at pc`n er stabil til enhver tid.

 

På forhånd takk

 

mvh

 

Lars Kristian

Endret av 6637Braindead
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjer problemet også når kjøleren står i XCcuben eller bare når den står i Shuttle-maskina?

 

Hvis vifta ikke starter når den står i den ene maskina, men starter når den står i den andre så kan det være en del av hovedkortet som er gåent. Den delen som gir vifta strøm eller den som regulerer viftehastigheta.

 

I XCcuben skal i hvert fall vifta være styrt av temperaturen. Dvs. at den ikke skal starte før temperaturen har kommet seg litt opp. Kanskje etter 5-10 minutter når du starter OSet og maskina går på tomgang.

 

Jeg vet ikke om Shuttle har tilsvarende vifteregulering i sine PCer, men regner med det.

 

Hvis problemet skjer i begge maskinene og vifta ikke skrur seg på selv når CPU har blitt varm så har nok vifta blitt defekt. Da er det bare å finne en i samme størrelse og skifte den ut. Vifter har 2 års reklamasjonstid.

 

Redigert: Det er fint om du kan si modellnummer på de to PCene, gjerne med lenke til produsentenes hjemmesider. Da blir det lettere å se hva maskinene inneholder.

Lenke til kommentar

Beklager at jeg var litt uklar. Har oppdatert post nå. Det dreier seg altså om en maskin og ei cpu-vifte.

 

Den starter av og til, og når den førstes er igang så har det ikke vært noen problemer.

Når den starter vanlig går cpu-vifta igang med en gang.

 

Er det mulig å bytte fra CPU-kontakt til chipsetvifte-kontaken på hovedkortet, for å se om det kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Er det mulig å bytte fra CPU-kontakt til chipsetvifte-kontaken på hovedkortet, for å se om det kan hjelpe?

8013464[/snapback]

Det kan godt hende det hjelper. Du får prøve.

 

Jeg misstenker at det kan være vifta som er gåen. F.eks lagret. Hvis det er glidelager på den kan du olje den litt (en dråpe sykkelolje eller tilsvarende midt i lagret).

Lenke til kommentar

Ja den starter når jeg snurrer den igang med fingeren. Jeg har prøvd det nå, og det virker nesten hver gang.

 

Skrur jeg av pcn og starter den på nytt igjen umiddelbart etterpå starter den også opp på vanlig måte.

 

Er det evt mulig å øke volt på cpu-vifta, for å gi den litt mer kraft?

Lenke til kommentar

Da tror jeg alternativet er å sende inn igjen hele boksen som bare er 4 dager gammel.

 

Den har en slik CPU-vifte: http://www.hardware.no/tester/annet/aopen_ez482/8.jpg

 

Som sikkert ikke selges separat, og som også er vanskelig å finne en god erstatter for, siden det ikke er noen typisk AMD-s939 brakett for kjøler.

 

edit:

 

det som er rart er at det her skjedde etter en kort tur på 15min ute i et par minusgrader i går kveld. Og etter dette har den vært vanskelig å ha med å gjøre.

Endret av 6637Braindead
Lenke til kommentar

Jeg mente ikke hele kjøleren. Kun vifta. Jeg tror det er en ganske standard vifte som sitter på kjøleren.

 

Ta kontakt med butikken du kjøpte boksen, fortell om problemet og at de kan løse det enkelt ved å sende deg en fungerende vifte uten kostnader for deg. Du kan også true (pent) om bruk av angrefristen hvis de ikke gjør det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...