Gå til innhold

Enkeltmannsforetak - tjene penger på nett i USA


jaswane

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har noen spørsmål anngående mitt nyoppstartete enkeltmannsforetak. Dette blir kun en ekstrainntekt da jeg har fulltidsjobb.

Jeg skal laste opp mine 3D-modeller (datakonstruerte modeller/filer) på nettsteder i USA og selge dem der. Av salget mottar jeg royalties som blir betalt ut til PayPal og derfra kan jeg overføre dem til en norsk bankkonto.

 

I samtaler med skattemyndighetene har vi kommet fram til at dette ikke regnes som skattefri hobby, og jeg dermed må starte ENK og betale skatt.

 

Men har fortsatt noen spørsmål jeg venter svar på som noen av dere kanskje vet..

 

1. Må jeg opprette bankkontoer (for inntekt + en for skattetrekk) på meg som person, eller skal det opprettes nye kontoer på foretaket?

2. Man har valget mellom å få utbetalt via sjekk eller PayPal. Er det noen som vet vet noen fordeler/bakdeler med sjekk vs. Paypal?

3. Må jeg betale moms på det jeg selger? (Uansett så kommer jeg ikke til å tjene mer en 50.000 det første året, men kanskje senere...) Det jeg mottar er royalties for et salg av en datafil (ikke fysisk objekt) i utlandet med utenlandske kunder.

4. Er det noen regler på hvor mye man må tjene for å kunne trekke fra IT utstyr f.eks. skatten?

 

Hvis noen har tilsvarende erfaringer med salg av modeller/programmer (datafiler) i utlandet så er jeg interessert i erfaringer.

 

mvh

 

meg :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan svare deg på noen av spørsmålene dine, men dessverre ikke alle.

 

1. Det er greiest at du har en egen bankkonto for enkeltmannsforetaket slik at du skiller ut den på en egen konto. Skattetrekkskonto trenger du ikke, da lønnsbegrepet ikke eksisterer for innehaver av enkeltmannsforetak.

 

2. ?

 

3. Tror nok det.

 

4. Nei!

Lenke til kommentar

Jeg tenkte det var greit å ha en egen konto for å sette over skattepengene. Jeg må jo betale skatt. Forsåvidt veldig vanskelig det med å forhåndsinnbetale skatt som man er nødt til. Vanskelig å vite eksakt hvor mye jeg kommer til å tjene.

 

Ellers takk for svar. :)

 

Venter på svar fra fylkesskattekontoret anngående merverdiavgiften. Spennende å se hva de sier.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-df17e
Forsåvidt veldig vanskelig det med å forhåndsinnbetale skatt som man er nødt til. Vanskelig å vite eksakt hvor mye jeg kommer til å tjene.

 

8032027[/snapback]

 

Du kan vel betale skatt en gang i året, når du driver ENK ? Altså, føre opp alt da selvangivelsen kommer og heretter betale inn skatt på overskuddet.

Endret av Slettet-df17e
Lenke til kommentar
3. Tror nok det.

8023442[/snapback]

I og med at omsetningen er i utlandet betaler du ikke moms til norske myndigheter. Salg vil imdlertid måtte følge de avgiftsregler som gjelder der salget/kjøpet foretas. Regner med at dette ordnes av de som foretar det fysiske salget i USA. Uansett. Du for (etter det du sier) royalties av salget. Dermed er ikke du den direkte selger.

Lenke til kommentar

Vil ikke det bli ansett som eksport? Korriger meg om jeg tar feil.

 

Utdrag fra Sticos:

Bokføringen skal som hovedregel skje i norske kroner, jf. Bokføringsloven § 8. Dersom den funksjonelle valutaen er en annen enn norske kroner, kan bokføringen skje i denne valutaen, jf. Bokføringsforskriften § 4-2. Funksjonell valuta er den valuta som den økonomiske virksomheten i hovedsak er knyttet til. Det kan være den valuta foretaket er finansiert i, har sine hovedinntekter fra eller dekker hoveddelen av sine kostnader med. Det er i Bokføringsforskriften § 4-2 gitt spesielle regler vedrørende omregning til norske kroner når den løpende bokføringen skjer i utenlandsk valuta.

 

Ved oppfyllelse av kontrakter i utenlandsk valuta, må selgeren angi merverdiavgiftsbeløpet i norske kroner, jf. Bokføringsforskriften § 5-1-1 nr. 6 og Skattedirektoratets meldinger AV 10/90. Skattedirektoratet har i Artikkel av 25.09.2006 uttalt at det ikke er anledning til å erstatte angivelsen av merverdiavgift i norske kroner med valutakursen på fakturatidspunktet.Ved omregning til norske kroner benyttes den offisielle valutakursen på fakturatidspunktet, jf § 4-2 annet ledd. Kursdifferanser som oppstår fra fakturatidspunktet fram til betaling har ingen betydning for avgiftsberegningen.

 

Bokføringsforskriften § 5-1-1 nr. 5 og § 5-1-5 krever ikke at vederlaget eller avgiftsgrunnlaget skal angis i norske kroner i salgsdokumentet. Skattedirektoratet har likevel i den nevnte Artikkel av 25.09.2006 anbefalt at avgiftsgrunnlaget spesifiseres i norske kroner, ettersom både avgiftsgrunnlaget og merverdiavgiften skal innberettes i norske kroner på omsetningsoppgaven.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg skjønner fortsatt ikke det med forhåndsbetaling av skatt. Det er jo mye mye enklere å etterbetale skatt... tjener man 1000 kr så setter man over skattepenger til en skattetrekkskonto så vet man nøyaktig hva man skal betale.. skjønner overhodet ikke byråkratiet rundt forhåndsbetaling av skatt... for min del kan en månedtlig inntjening variere fra 0 kr til 2000 f.eks.. umulig å si.

 

MEN... jeg ringte ligningskontoret og han jeg snakket med sa enkelt og greit at man kunne velge å betale på forhånd eller etterskudd... Skjønner ikke det når det står overalt at har man enkeltmannsforetak MÅ man forhåndsbetale. Dessuten sa han at jeg skulle betale 39% skatt uansett... (28+11).. men hvorfor det? leser at man kan komme opp i 50% skatt også. Jeg har fast jobb ved siden av hvor jeg tjener 430k.

 

Tror jeg må ringe ligningskontoret og spørre en gang til før jeg får klarhet i dette altså...

 

Noen innspill?

 

andy

Lenke til kommentar

Har bittelitt kunnskap etter å ha bokført litt for et sms-selskap som driver internasjonalt. Har ingen utdanning på området, så du trenger ikke ta dette for god fisk :p .

 

For en vare solgt i utlandet, så skal moms beregnes i landet varen selges og blir en sak mellom selger og kjøper. Men ut i fra første post så virker det ikke som om du er involvert i selve salget, og da er du uberørt av det.

Dersom du derimot hadde solgt varen til disse nettstedene ville det vært momspliktig.

For å få momsfradrag på IT-utstyr og liknende må du ha fakturert 50000 momspliktige kroner, altså tviler jeg på at du vil få momsfradrag. (Er ganske så sikker på denne, siden jeg skulle ta over et AS for å fakturere når jeg jobbet litt rundt om kring)

Lenke til kommentar

De fleste statsansatte har ikke noen fornuftige svar på hvorfor det er slik, det bare er det.. Antagelig er det fordi at folk ikke skal få en diger innbetaling på skatt, når det heller kan deles opp i fire mindre beløp. Det er ikke alle som er så flinke at de setter av penger til skatt underveis.

 

Det med at du kan velge er antageligvis fordi at du ikke ligger inne i systemt og du blir derfor ikke forskuddsfakturert, men etter et år eller to som næringsdrivende kommer giroene automatisk.

Endret av Sol79
Lenke til kommentar
Det med at du kan velge er antageligvis fordi at du ikke ligger inne i systemt og du blir derfor ikke forskuddsfakturert, men etter et år eller to som næringsdrivende kommer giroene automatisk.

8216628[/snapback]

Har ikke jeg merket noe til..

8220894[/snapback]

 

Hvordan gjør du det da?

 

Noen som kjenner reglene for hvor mye skatt man skal trekke da...?

Lenke til kommentar
Det med at du kan velge er antageligvis fordi at du ikke ligger inne i systemt og du blir derfor ikke forskuddsfakturert, men etter et år eller to som næringsdrivende kommer giroene automatisk.

8216628[/snapback]

Har ikke jeg merket noe til..

8220894[/snapback]

Hvordan gjør du det da?

Noen som kjenner reglene for hvor mye skatt man skal trekke da...?

8221348[/snapback]

Fyller ut næringsskjemaer, og betaler skatt av et eventuelt overskudd sammen med personbeskatningen.

Lenke til kommentar

Hm

Snakket med ligningskontoret på nytt nå og fikk vite følgende av ny saksbehandler: Jeg må trekke omtrent 50% skatt ettersom jeg er over toppskattgrensen... og det er umulig å etterbetale skatt. Alt må forhåndsbetales.

 

Når det gjelder min lille ide om å tjene noen penger på nettet føler jeg at det ikke er verdt arbeidet nå som halvparten går bort i skatt og det blir et mas å estimere hvor mye som skal forhåndsbetales hele tiden.... Blir mer byråkrati enn nødvendig. I utgangspunktet skulle dette være en ekstrainntekt på mellom 0 og 1000-2000 kr i måneden men som sagt sitter jeg ikke igjen med så mye da...

 

:(

Lenke til kommentar
Snakket med ligningskontoret på nytt nå og fikk vite følgende av ny saksbehandler: Jeg må trekke omtrent 50% skatt ettersom jeg er over toppskattgrensen... og det er umulig å etterbetale skatt. Alt må forhåndsbetales.

8248049[/snapback]

Det høres jo helt bambus ut. At du må betale ca 50% skatt stemmer nok, men at alt må forskuddsbetales nekter jeg å tro. Kan du ikke bare oppgi inntekten på selvangivelsen, uten å betale inn noe forskuddsskatt?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Snakket med ligningskontoret på nytt nå og fikk vite følgende av ny saksbehandler: Jeg må trekke omtrent 50% skatt ettersom jeg er over toppskattgrensen... og det er umulig å etterbetale skatt. Alt må forhåndsbetales.

8248049[/snapback]

Det høres jo helt bambus ut. At du må betale ca 50% skatt stemmer nok, men at alt må forskuddsbetales nekter jeg å tro. Kan du ikke bare oppgi inntekten på selvangivelsen, uten å betale inn noe forskuddsskatt?

8248130[/snapback]

 

Har tenkt litt på dette med forskuddsskatt... hva om man sier til myndighetene at man kun kommer til å tjene 1 kr pr kvartal (som eksempel) og får da betalt forskuddsskatt av den 1 kr...

 

Så setter man heller av skattepenger (50%) på en annen konto av det man virkelig tjener (som sansynligvis blir mer enn den ene kronen...)... så når man rapporterer inn hva man egentlig har tjent så har man alltid riktig sum i bakkant for å betale "baksmellen"...

 

Virker det smart eller dumt eller lovstridig...

Endret av jaswane
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...