Gå til innhold

phpadmin database problem


Anbefalte innlegg

Hallo. Jeg har kjøpt domene fra one.com, satt opp en side og skal opprette et forum og en e107 side.

 

Derfor må jeg få opprettet en database og da havner jeg på phpmyadmin.

 

og jeg skjønner faen ikke hvordan jeg skal opprette en ny db der inne. Jeg skulle gjerne tenkt meg et screenshot eller noe lignende som viser hvordan instillinger jeg skal bruke.

 

Det eneste jeg finner inne er å opprette en table og er masse VARCHAR, Lengde/sett, sammenligning, atrubutter, osv osv. Skjønner veldig lite.

 

Jeg vet ikke om det er der jeg skal opprette en db. Har søkt på google i 3 timer nå og er stuck.

 

(Er phpmyadmin 2.9.2 one.com bruker.)

 

Sorry for dårlig forklaring men håper dere forstår.

 

-adrs

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke one.com bruker cPanel, nei.

 

Gjøre det i phpMyAdmin

Prøv å gå inn på phpMyAdmin, og på hovedsiden vil du se et felt med tittelen "Opprett ny database" (evt Create new database). Skriv inn navnet du vil ha, og trykk "Opprett" (create).

 

Deretter må du lage en MySQL-bruker som har adgang til databasen:

Gå til hovedsiden igjen, så på Privilegier (privileges), så "Legg til en ny bruker" (Add new user). Skriv inn brukernavn, vert (host) er sannsynligvis lokal (local) og skriv passordet to ganger, og generer det på tredje linje. På globale privileger (Global privileges), merk alle, og så legger du til brukeren.

 

Da kommer du tilbake til oversikten over brukere. Rediger den brukeren du la til, og under Database-spesifikke privilegier legger du til privilegier til den databasen du la til tidligere.

 

Hvis det ikke kan gjøres i phpMyAdmin

Hvis du IKKE kan gjøre dette i phpMyAdmin, er det sikkert et eget panel hvor du kan legge til databaser/brukere. Lag en database, så lager du en bruker som har alle privileger, og så gir du brukeren adgang til databasen.

Lenke til kommentar

Jeg er fult klar over at man gjør det på den måten. Men jeg finner rett og slett ikke create database instillingene på phpmyadmin. Jeg kan gå inn på "Databaser" osv, men er bare create tables der? Muligens er jeg rtard men har sett tutorials til phpmyadmin og jeg finner ikke "Create database" og tro meg jeg har sittet i noen timer og letet. Creater jeg en "database table" må jeg sette inn ufattelig mye instillinger og verdier. Det kan umulig være rett.

 

Jeg finner ikke noe inne på one.com kontrollpanelet heller. På support på one.com står det at oppretting av php sider gjøres gjennom phpmyadmin.

 

skal uploade screenshots så får dere se.

 

Takk

Lenke til kommentar

Jepp her er hvordan det ser ut, noen som kjenner seg igjen?

 

Hovedsiden i Phpmyadmin.

firstfd7.jpg

 

Trykket vidre på "Databaser"

secoundda4.jpg

 

Når er vi her ja..

thirdwp5.jpg

 

Jepp så kom vi ingen vei nei..

forthzp7.jpg

 

Under SQL "tabn" er det et vindu som man kan skrive inn commander tror jeg, noe der kanskje?

 

Jepp jeg har sett igjenom alt tror jeg, hvis ikke det er noe fiksfaks jeg burde vite om, og igjen jeg er lei meg hvis dette anses som forferdelig rtarded :o

Endret av andrrs
Lenke til kommentar

Hos one.com har du bare en database, og den har allerede fått navn...

 

Når du instalerer e107, og er kommet på 3dj steg hvor du skal taste inn database detaljer bruker du

 

host: localhost

username: ditt one.com brukernavn

password: ditt one.com passord

database: sjarken_com

 

Databasenavnet ditt blir bestemt utifra domenenavnet du har kjøpt, med '_' isteden for '.' på TLD'en ... (TLD = [feks] .com .org .net .no)

I ditt tilfelle hvor du har domenenavnet sjarken.com, skal du bruke: sjarken_com som databasenavn

 

... herfra skal det gå smertefritt ;)

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg er skjønner det nå, men nå har jeg et problem at jeg ikke har tilgang.

 

 

MySQL Reported Error:

Access denied for user 'sjarken_com'@'localhost' to database 'forumdb')

 

Jeg så igår når jeg var på phpmyadmin at jeg fikk en veldig lik error, hvordan skal jeg få access?

Endret av andrrs
Lenke til kommentar
Jeg tror jeg er skjønner det nå, men nå har jeg et problem at jeg ikke har tilgang.

 

 

MySQL Reported Error:

Access denied for user 'sjarken_com'@'localhost' to database 'forumdb')

 

Jeg så igår når jeg var på phpmyadmin at jeg fikk en veldig lik error, hvordan skal jeg få access?

8005706[/snapback]

 

Som ZoRaC sier, databasenavnet ditt er og forblir sjarken_com ... forumdb navnet ditt er en tabell du selv har opprettet...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...