Gå til innhold

Krise i Xbox Live Arcade?


LarryDik

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke helt hva som skjer med Xbox Live Arcade. Vi har blitt lovt knalltittler som Worms, Sensible Soccer, Castlevania etc, men har den siste tiden blitt avspist med, etter min mening, spill som ser ut som dårlige porter fra Commondore 64 (Pac Man, Beer Tapper, Paperboy osv.). Hvis vi i det hele tatt har fått tilbud om arcadespillet hver onsdag. For nok en gang har et arcadespill blitt utsatt.

 

I følge Major Nelson er dette fordi spillet (som foreløpig er ukjent) ikke kom igjennom MS sin kvalitetstesting. Dette er i for seg greit nok, og jeg har full forståelse for dette.

 

Men det er ting som skjer i bakgrunnen som gjør meg noe bekymret for fremtiden til Live Arcade. For ca. 2 uker siden sa Live Arcade General Manger Greg Canessa opp, og begynte i en stilling hos utviklerselskapet PopCap (som står bak XBLA-tittler somZuma, Heavy Weapon). Den samme uken var det heller ikke noen ny Arcadetittel tilgjenglig.

 

Også er det denne uken; ingen nye tittler, samtidig som XBLA Worldwide Games Portfolio Manager Ross Erickson forsvinner til Sierra. Og dette får en til å lure på hva som skjer.

 

Konseptet Live Arcade er etter min mening genialt, og med tanke på de spillene som etter sigende står for tur, kan det ikke bli noe annet enn en suksess. Men da må de slutte med retrotittler med tidlig 80-talls grafikk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Verdt å merke seg at disse nøkkelpersonene gikk til spillselskaper - det er tegn i tiden som tyder på at XBLA-modellen er bra business, og disse overgangene kan like godt tolkes som at det er interesse i bransjen for å satse på slike små titler, der forbrukerens terskel for innkjøp er lav, og der distribusjonskostnadene er minimale. Det lover i så fall bare godt for spilltilbudet på "systemer" som XBLA (og forteller dessuten noe om at den faktisk har hatt stor suksess sett i et forretningsperspektiv).

 

Dessuten: de lovede titlene kommer de, selv om det innimellom dukker opp noe "fyllstoff" og til og med ingenting. Såvidt jeg kan huske har MS vært nokså klare på at det ikke ville bli sluppet en ny tittel på XBLA hver onsdag, men derimot at XBLA-titler ville bli sluppet på onsdager når de først ble sluppet. Tror nok ikke det er så realistisk å tro at MS skal slippe et toppspill hver uke, ihvertfall ikke foreløpig.

Endret av Kaiuss
Lenke til kommentar
Verdt å merke seg at disse nøkkelpersonene gikk til spillselskaper - det er tegn i tiden som tyder på at XBLA-modellen er bra business, og disse overgangene kan like godt tolkes som at det er interesse i bransjen for å satse på slike små titler, der forbrukerens terskel for innkjøp er lav, og der distribusjonskostnadene er minimale. Det lover i så fall bare godt for spilltilbudet på "systemer" som XBLA (og forteller dessuten noe om at den faktisk har hatt stor suksess sett i et forretningsperspektiv).

7991751[/snapback]

Jeg tenkte det samme når Greg Canessa gikk til PopCap. PopCap har tross alt levert noen av de beste spillene på XBLA. At Canessa kanskje ville jobbe nærmere selve utviklerene så jeg med en gang som poitivt. Men når to ledere i XBLA forsvinner med relativt kort tids mellomrom blir jeg litt mer bekymret. Jeg tror ikke det var på grunn av dårlig lønn hos MS som var grunnen til at de byttet jobb (for man skulle tro at MS kunne konkurrere med f eks PopCap på lønn). Så da må det være andre grunner til at de bytter.

 

Dessuten: de lovede titlene kommer de, selv om det innimellom dukker opp noe "fyllstoff" og til og med ingenting. Såvidt jeg kan huske har MS vært nokså klare på at det ikke ville bli sluppet en ny tittel på XBLA hver onsdag, men derimot at XBLA-titler ville bli sluppet på onsdager når de først ble sluppet. Tror nok ikke det er så realistisk å tro at MS skal slippe et toppspill hver uke, ihvertfall ikke foreløpig.

7991751[/snapback]

Det er riktig at MS ikke har lovet en ny tittel hver onsdag, men at dette var målet de satte. Men mange er av den oppfatningen at spill lages av seg selv, og derfor forventer et spill hver onsdag. Jeg har ikke noe problem med at det blir "fyllstoff" eller til og med ingenting, men jeg blir bekymret når det ikke kommer noe en uke og samtidig som to av lederene i XBLA forsvinner. At de da skylder på feil under testing virker derfor litt suspekt. Jeg vil tro det er heftig møtevirksomhet i XBLA, og at de derfor rett og slett ikke hartid til å legge ut noe nytt.

Lenke til kommentar
Hadde de bare vært oppusset så, noe de desverre ikke er.

7992348[/snapback]

Hadde vært stygt om de hadde forandret grafikken på de titlene, siden det er det som gjør dem bra, da. Nostalgi-faktoren som står i fokus. Synes noen av de gamle er ganske artige, Paperboy for eksempel. Spilte det en del før, for kanskje ti år siden.

Dessuten er jo Live Arcade mer som en "tilleggspakke" enn en obligatorisk make-or-break feature i boksen. Det at de slipper ett nytt spill i uka, er jo egentlig kjempegodt gjort, siden et spill tar mer enn en uke å lage. Porting vet jeg ikke noe om, men jeg kan tenke meg at det tar mer enn en liten uke det også.

Lenke til kommentar
Hadde de bare vært oppusset så, noe de desverre ikke er.

7992348[/snapback]

Hadde vært stygt om de hadde forandret grafikken på de titlene, siden det er det som gjør dem bra, da. Nostalgi-faktoren som står i fokus. Synes noen av de gamle er ganske artige, Paperboy for eksempel. Spilte det en del før, for kanskje ti år siden.

7992537[/snapback]

Jeg spillte Paperboy for 20 år siden på gutterommet på en liten CRT TV mens modern ropte at jeg måtte komme å spise middag snart, og da var det både morro og bra :p Men det er ikke mye nostalgisk å sitte i egen leilighet med en 32" LCD skjerm i sofaen og en 360-kontroller i hånda og spille denne type spill.

 

Porting vet jeg ikke noe om, men jeg kan tenke meg at det tar mer enn en liten uke det også.

7992537[/snapback]

Rent teknisk vet jeg ikke hvordan de gjør det, men Beer Tapper og Paperboy hadde samme grafiske menyer, kun med forskjellige farger. Begge spillene må derfor ha blitt kjørt igjennom samme emulator. Bygd opp fra grunnen er de i hvertfall ikke.

Lenke til kommentar

Er helt enig. greit nok at det ikke er noe annet enn tillegg til en god spillmaskin, men det er ett godt tillegg. jeg syns å huske en uttalelse fra en av disse tundt sommer (sikkert e3) i en xbox insider hvor de regnet med å ha 90 liva arcade titler klare til jul. ta hukomelsen min og en foretningsplan i betrakning burde de fint kunne slippe 1 spill i uke, hvis det var sant. Det er de ukene det ikke kommer noe, som plager meg. Jeg og mine nærmeste xboxvenner sitter nemlig og gleder oss til en del av XBLA titlene. Jeg har sikkert brukt like mye tid på Geometry wars Evolved og mutant storm som på mange av de andre spillene jeg har kjøpt til xbox. Rett og slett fordi jeg kan starte opp xboxen og være i gang med å spille noen utrolige korte strakser etter, og på den måten presse inn 5 minutter spilling her og der. Selv om jeg har vanskelig for å avslutte når jeg først har startet.

 

Jeg vil ha mer XBLA.

Lenke til kommentar
Og her er bilder fra Rare-spillet.

7995212[/snapback]

Se der ja, det kaller jeg oppussing. Det var nettopp noe slikt jeg forestillte meg det når jeg først hørte at gamle klasikkere skulle komme på XBLA. En grafisk fornyelse, men hvor spillbarheten blir den samme. Og jeg er ikke grafikkhore, bare litt rundere kanter og flere farger duger mer en nok for meg i denne type spill.

 

Hadde f eks Paperboy fått samme behandling så hadde jeg vært den første til å laste ned hele spillet.

Endret av LarryDik
Lenke til kommentar

Worms er ett kjempemoro spill..

Er også brukbart til party-spill, husker at kameratgjengen samlet seg på hybelen til broderen natt til første juledag for å drikke øl etter familieselskapene var over, og jeg hadde gitt dette spillet i julepresang til lillesøster, og vi fant ut at vi skulle prøve det.

Lillesøster måtte vente noen dager før hun fikk spille det, for å si det sånn.. hehe..

 

Har hørt at det er helt likt originalen, men Holy Grenade'n mangler, vet ikke om det stemmer.. Så er litt usikker på om dette er helt tro mot originalen, håper ihvertfall de virkelig ikke tukler med lydefektene som er laget av norske Bjørn Lynne i Team 17, de er fantastiske.

 

Det er uansett ett kjempespill, for alle som ikke har spilt det før..

Dette er ett spill som garantert er verd pengene for dere som har XBox.. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...