Dy§no Skrevet 20. februar 2007 Skrevet 20. februar 2007 Har dere sett dette; Man kan stemme på et forslag om at Dell skal begynne og selge maskiner med Linux pre-installert. 13000 stemmer så langt, og serveren er nede(ironisk nok kjører de Linux). Selv om jeg ikke synes særlig om Dell så skal jeg stemme for, hadde vært supert om en kunne kjøpe 100% kompatibel maskin til en lavere pris saml med ms innstalert, og ikke minst ville det irritert ms:-D digg: http://digg.com/linux_unix/Pre_Installed_L...stomer_Requests Tråd fra ubuntuforums: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=3...&highlight=Dell
rocknrolf77 Skrevet 20. februar 2007 Skrevet 20. februar 2007 43502 stemmer nå. Skulle ikke trodd gresset var så tørt på denne tiden av året. Mye gode linux nyheter om dagen.
Fruktkake Skrevet 20. februar 2007 Skrevet 20. februar 2007 Går Dell inn med Linux blir ting mer og mer maskinvare kompitabel med Linux, enklere. Jeg betrakter meg ikke som en idiot (kan en del, men nesten ingenting om Linux), og jeg klarte ikke å installere skjermkortdriverne selv. I min mening er Dell for idioter, eller bedrifter og dermed går dette i riktig retning.
ZeS Skrevet 20. februar 2007 Skrevet 20. februar 2007 Går Dell inn med Linux blir ting mer og mer maskinvare kompitabel med Linux, enklere. Jeg betrakter meg ikke som en idiot (kan en del, men nesten ingenting om Linux), og jeg klarte ikke å installere skjermkortdriverne selv. I min mening er Dell for idioter, eller bedrifter og dermed går dette i riktig retning. 7986512[/snapback] EHP! du må ikke glemme idiot-bedrifter
kyrsjo Skrevet 20. februar 2007 Skrevet 20. februar 2007 Har ikke Dell selv, og kjenner dem ikke så veldig godt, men de har da levert en del ganske nice stasjonære i det siste? Desktop'ene vi har på uio er i allefall gode, samme med ting jeg har sett hos venner... For ikke å snakke om monster-LCD-skjermene de har plassert på alle arbeidsstasjonene våre *sikle*...
Dy§no Skrevet 20. februar 2007 Forfatter Skrevet 20. februar 2007 (endret) ” I min mening er Dell for idioter, eller bedrifter og dermed går dette i riktig retning.” he he :-D Dell selger faktisk maskiner(desktop/laptop) med Linux i dag, men slik at OS ikke er installert. De kaller det for n-serie; http://www.dell.com/content/topics/global....=555&l=en&s=biz Men jeg tror det er stor forskjell på dette og at Linux allerede er installert. Tenk dere to maskiner på samme nettside til salgs, den ene med Windows den andre uten, hvorpå en haug med programmer følger med Linux – og det til en lavere pris, da blir det spennende å se hva ”bestemor” velger. Spennende å se hva som skjer videre. Edit; og forslaget det stemmes over gjelder gratis Linux, som feks Ubuntu og andre. Det vil presse prisen ytterligere ned enn hvis de legger ved RedHat som n serien. Endret 20. februar 2007 av Govassa
ZeS Skrevet 20. februar 2007 Skrevet 20. februar 2007 for et par år siden var dell teh crapz0r deluxe edition.. men sant levert en del brukbart i det siste.. men så er det det tullet med eget kabinett og løsninger for alle komponentene da.. så og si klin umulig å få montert noe nytt jo! >_< vet ikke om det er sånn nå, men er værtfall sånn på dell pc'n til en kompis(den er vel kanskje 2 år+-) men generelt er jo dell blitt mye bedre, spesielt etter de kjøpte opp Alienware. antar de snappa opp noen triks fra dem
Langbein Skrevet 20. februar 2007 Skrevet 20. februar 2007 Har ikke Dell selv, og kjenner dem ikke så veldig godt, men de har da levert en del ganske nice stasjonære i det siste? Desktop'ene vi har på uio er i allefall gode, samme med ting jeg har sett hos venner... For ikke å snakke om monster-LCD-skjermene de har plassert på alle arbeidsstasjonene våre *sikle*... 7986969[/snapback] UiO er stor kunde av Dell, men er det ikke slik at det står sånne stygge MS-klistremerker på PCene selv om de kjører Linux? Det betyr isåfall at UiO har indirekte betalt for lisenser de ikke engang bruker Jeg håper virkelig at Dell begynner å levere Linux på ALLE maskiner, ikke bare "utvalgte" modeller. Dermed er vi garantert at hardwaren funker, og i tillegg kommer MS til å skjelve i buksene sine. Forhåpentligvis vil det også legge et større press på diverse kjipe hardwareprodusenter også, som ATI, Creative (X-FI) og Broadcom, som ikke er spesielt linux-vennlige idag.
Dy§no Skrevet 20. februar 2007 Forfatter Skrevet 20. februar 2007 digi omtaler dette; http://www.digi.no/php/art.php?id=370087
V-by Skrevet 21. februar 2007 Skrevet 21. februar 2007 for et par år siden var dell teh crapz0r deluxe edition..men sant levert en del brukbart i det siste.. men så er det det tullet med eget kabinett og løsninger for alle komponentene da.. så og si klin umulig å få montert noe nytt jo! >_< vet ikke om det er sånn nå, men er værtfall sånn på dell pc'n til en kompis(den er vel kanskje 2 år+-) men generelt er jo dell blitt mye bedre, spesielt etter de kjøpte opp Alienware. antar de snappa opp noen triks fra dem 7987397[/snapback] nå må du huske på at Dell har flere forskjellige pc-er. Tror nok det hadde vert mye bedre, og flere ville nok gått over til linux, hvis dell hadde solgt pc-er med linux installert, og ordnet et image, slik at ved neste installering, så funker linux out of the box...
krigun Skrevet 21. februar 2007 Skrevet 21. februar 2007 Håper de gjennomfører dette, siden salg av PC med Linux ferdig satt opp vil garantert øke Linux brukermassen. Folk orker jo ikke å avinstallere Windows, og så begynne å knote med en installasjon av Linux. Hvis det er der og det funker, så er terskelen mye lavere.
RattleBattle Skrevet 21. februar 2007 Skrevet 21. februar 2007 Tror nok det hadde vert mye bedre, og flere ville nok gått over til linux, hvis dell hadde solgt pc-er med linux installert, og ordnet et image, slik at ved neste installering, så funker linux out of the box... 7991802[/snapback] Strengt tatt trenger man ikke noe image, bare velge ut riktig hardware.
V-by Skrevet 21. februar 2007 Skrevet 21. februar 2007 Strengt tatt trenger man ikke noe image, bare velge ut riktig hardware. 7994063[/snapback] du skulle bare visst hvor mange uvitende folk det er som kjøper pc-er. da vil til og med å installere windows på vanlige måten være vanskelig. tro meg, jeg har vert borti slikt. da kan jo dell også lage et image som er perfekt til hardwaren deres, istedet for at den "dumme" brukeren skal måtte gjøre allt arbeidet selv.
RattleBattle Skrevet 22. februar 2007 Skrevet 22. februar 2007 Hva skal man tilpasse hvis driverne til hardwaren ligger i kjernen/distroen?
miceagol Skrevet 22. februar 2007 Skrevet 22. februar 2007 UiO er stor kunde av Dell, men er det ikke slik at det står sånne stygge MS-klistremerker på PCene selv om de kjører Linux? Det betyr isåfall at UiO har indirekte betalt for lisenser de ikke engang bruker 7987864[/snapback] Jeg har iallefall klistret "Designed for Linux" over "Designed for Windows" på noen av termvaktmaskinene med Linux. Ta en kikk på fys og abel.
lambiks Skrevet 22. februar 2007 Skrevet 22. februar 2007 Delvis OT: Var det ikke en genial kar som fikk avslag på laptop fra Dell fordi han mente at det var unødvendig for han å betale ekstra for Windows XP når han ble å installere Linux på den uansett? Synd at jeg nettopp begynte å bruke Linux, en stund etter at jeg kjøpte laptopen min da.
RattleBattle Skrevet 22. februar 2007 Skrevet 22. februar 2007 Delvis OT: Var det ikke en genial kar som fikk avslag på laptop fra Dell fordi han mente at det var unødvendig for han å betale ekstra for Windows XP når han ble å installere Linux på den uansett? Synd at jeg nettopp begynte å bruke Linux, en stund etter at jeg kjøpte laptopen min da. 7997839[/snapback] Hehe. Prøv den hos Apple med OS X.
lambiks Skrevet 22. februar 2007 Skrevet 22. februar 2007 Her er en som klarte det jeg pratet om nettopp, hos Acer. Han nevner det også: klikklikklikk
Dy§no Skrevet 22. februar 2007 Forfatter Skrevet 22. februar 2007 (endret) Merkelig at maskiner fra Dell med Linux koster mer enn maskiner med Windows.... http://digg.com/software/At_Dell_Windows_X...hless_with_pics Et blikk inn i fremtiden; http://system76.com/index.php/cPath/1 Joda, realitet nå men tenk større bedrifter som Dell med samme:-D Endret 22. februar 2007 av Govassa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå