Gå til innhold

Hvordan bytte OS disk [løst]


phex

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp fått meg en ny harddisk som jeg vil bruke som OS disk. Den gamle (litt treigere) bruker jeg først og fremst til videomateriale, da det er videoredigering jeg driver med. Spørsmålet er hvordan jeg får alt som er på den gamle disken over på den nye sånn at jeg bare kan begynne å bruke den som OS disk med en gang uten å installere XP på nytt.

 

Takk!

Endret av phex
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda, dette er fullt mulig. Men du trenger et program som f.eks. Acronis True Image Home.

Det er mulig å laste ned en trial-versjon her. Den virker kun i 15 dager, men det rekker vel til denne oppgaven.

 

Jeg brukte dette selv sist jeg byttet OS-disk. Fungerte ypperlig. Brukte dog ikke trial-versjonen, men fullversjonen.

 

 

Geir A.

Lenke til kommentar
Joda, dette er fullt mulig.  Men du trenger et program som f.eks. Acronis True Image Home.

Det er mulig å laste ned en trial-versjon her.  Den virker kun i 15 dager, men det rekker vel til denne oppgaven.

 

Jeg brukte dette selv sist jeg byttet OS-disk.  Fungerte ypperlig.  Brukte dog ikke trial-versjonen, men fullversjonen.

 

 

Geir A.

7983428[/snapback]

 

hvor mye koster det programmet? hadde vært greit å byttet os-disk, hvis den blir blir ødelagt.

Lenke til kommentar
Joda, dette er fullt mulig.  Men du trenger et program som f.eks. Acronis True Image Home.

Det er mulig å laste ned en trial-versjon her.  Den virker kun i 15 dager, men det rekker vel til denne oppgaven.

 

Jeg brukte dette selv sist jeg byttet OS-disk.  Fungerte ypperlig.  Brukte dog ikke trial-versjonen, men fullversjonen.

 

 

Geir A.

7983428[/snapback]

Wow, takk for raskt svar. Skal prøve det programmet med en gang.

 

PS: Kabelen lå i postkasse mi i dag, akuratt som du lovte. Takk!

 

EDIT: Et lite tilleggspørmål:

 

Det lønner seg vel å bruke den nye harddisken på 320 GB (7200 RPM) med 16 MB cache og NCQ som OS-disk istedenfor den jeg har nå, en HD på 250 GB (7200 RPM) med 8 MB cache uten NCQ? Vet det ikke er veldig stor forskjell på dem, men ... Eller er det ikke verdt strevet å flytte OS til den nyeste harddisken (med tanke på ytelse)?

Endret av phex
Lenke til kommentar
Det lønner seg vel å bruke den nye harddisken på 320 GB (7200 RPM) med 16 MB cache og NCQ som OS-disk istedenfor den jeg har nå, en HD på 250 GB (7200 RPM) med 8 MB cache uten NCQ? Vet det ikke er veldig stor forskjell på dem, men ... Eller er det ikke verdt strevet å flytte OS til den nyeste harddisken (med tanke på ytelse)?

7983502[/snapback]

 

Dette kan sikkert andre gi bedre svar på enn meg, men jeg gjorde det samme som deg. Jeg flyttet OS fra en Samsung 250GB 8MB til en Seagate 320GB 16MB, og jeg merket godt en forbedring i ytelsen. Grunnen er nok i hovedsak at Seagate-disken har mer cache. Nå var det ikke all verden til forskjell, men HD er jo som kjent en flaskehals i en PC, og alle forbedringer hjelper jo på.

 

Det var verdt litt ekstra jobb synes jeg.

 

 

Geir A.

Lenke til kommentar

Da tror jeg jeg faktisk at jeg flytter OS til den nye disken :)

 

EDIT:

 

Jeg brukte "Clone Disk"-funksjonen i Acronis True Image Home. Alt gikk helt fint (fikk ikke på feilmeldinger eller noe som helst). Noe jeg stusset litt på var at det gikk utrolig fort. Når jeg startet datamaskinen etter kloningen så var alt som det var fra før. Hva kan jeg ha gjort feil?

Endret av phex
Lenke til kommentar
Jeg synes å huske at det tok ganske lang tid hos meg...  Det du kan prøve, er å ta ut SATA-kabelen fra den gamle disken for å se om PCen booter fra den nye.

 

 

Geir A.

7984345[/snapback]

Når kloningen var "ferdig" så skrudde datamaskinen seg av for at jeg skulle bytte kabler. Da tok jeg kabelen fra den gamle og satte i den nye og omvendt. Når jeg åpner harddisken i "Min datamaskin" så er det ingen filer der og det står også at 100 % av harddiskenplassen er ledig så tror ikke noe som helst har skjedd. Dessuten er den gamle harddisken på nesten 230 GB så det kan ikke ta kun 1-2 minutter. Noen som har tips til hva jeg kan prøve? Tror kanskje jeg skal begynne med å formatere den nye harddisken.

 

EDIT:

Kan det være fordi jeg bruker demoversjonen av programmet?

Endret av phex
Lenke til kommentar
Har vel ikke noe tro på at et demo program skal kunne gjøre jobben. Da må man betale.

 

Enkelte diskfabrikanter leverer programmer for kloning. Sjekk "Hard disk installation" listen på UBCD: http://www.ultimatebootcd.com/

7985651[/snapback]

Bruker nå programmet som and_mit anbefalte og det ser ut som det fungerer. Litt over 2 timer igjen til den er ferdig.

 

DriveImage XML gjør dette gratis....

7983501[/snapback]

 

Fillern og. DriveImage XML fungerer vist heller ikke noe særlig bra.

 

hårek: Prøver nå Migrate Easy fra Seagate ;)

Endret av phex
Lenke til kommentar
Hvorfor funker ikke DriveImage? Har selv brukt det mange ganger, og det har fungert helt utmerket. Bruker det både til backup og cloning.

7988721[/snapback]

Vet ikke hvorfor det ikke fungerte, men nå har jeg fått det til med en litt eldre versjon av Acronis True Image Home. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...