Gå til innhold

Hjelp til Oppgradering av 5 år gammel maskin


Anbefalte innlegg

Har en ca. 5 år gammel maskin som har støvet ned en liten stund. Nå skal denne opp igjen, men det trengs litt oppgradering synes jeg.

 

Oppsettet i dag er slik:

 

Hovedkort: MSI K7T-266-PRO2-RU (Socket A)

CPU: AMD Athlon XP 1600+ (1.4GHz)

RAM: Apacer 256 MB PC-266 DDR (PC2100)

HDD: WD Caviar XL 80 GB (7200 rpm)

GFX: Creative GeForce3 Ti200 (64MB)

Optisk drev: Plextor PXW2410TA (24/10/40)

 

Herligheten står i et Chieftec Dragon big tower kabinett, med en PSU som leverer 340W. Ingen plassmangel med andre ord.

Den blir ikke brukt til spilling, men til en del Office greier, bildebehandling, musikk og film.

Det jeg tenker er å kjøpe litt mer ram, 512 eller 1024 MB, en stor harddisk til lagring av media og en DVD-brenner, og i tillegg en skjerm.

 

Mitt forslag er da:

HDD: En WD Caviar SE 200, 250 eller 320 GB. Skal helst han en passe stille harddisk, selv om jeg tror min gamle overdøver alt som er uansett.

RAM: her er jeg litt usikker. kan jeg bruke PC2700 eller PC 3200? blir det det samme som det jeg har, altså PC2100?

DVD: Her aner jeg ikke. Ser hardware.no anbefaler Nec ND AD-5170. Ellers ser denne fin ut: Nec ND-3550

Hovedkortet mitt takler CPU'er opp till 1.8 Ghz, og så kom jeg over denne på bruktmarkedet: Athlon XP 2600 @ 2000 Er det verdt å oppgradere 400 Mhz med en prossesor som ikke er helt on point?

 

Til slutt skal jeg han en ny skjerm. Jeg lurer litt på om jeg skal ta en med tv-inngang (utvalget reduseres drastisk), eller om jeg skal kjøpe et tv-kort. Hva gir best bilde? Vil det bli det mye etterslep og hakking med tv-kort med tanke på min relativt svake prosessor?

Tenker en LCD skjerm i 19,20 eller 21 tommer. Widescreen er ikke et must, men sikkert ålreit. Må ha DVI. Har sett litt på Samsung Syncmaster 940MW . Denne har det underlige formatet 16:10 (!?)Er litt bekymra for om den kan bli litt lav, iom at jeg idag sitter med en 19" 4:3 på en annen maskin. Har heller ikke de råeste specsa jeg har sett.

 

Har du noen tv-kort å anbefale er det bare å rope ut!

Alle kommentarer og anbefalinger mottas med takk.

Endret av cdguru
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Velg en samsung hdd til 600,- for en 250gb , som er det rimligste. Og jeg er veldig fornøyd med de.

 

Ram: Her kan du kjøpe pc3200, regner med at hK støtter det- ellers så blir de bare stillt ned uansett.

 

brenner: Den brenneren ser god ut den. Har en lignende selv

7981371[/snapback]

 

 

ja,, prøv og klokk opp litt da?

 

ja 1gig ram til, og ny hd, tv kort sapphire

 

hvorfor ikke bruke litt mer cash og få en pc som knuser den du har ?

 

handlevogn

Endret av Nokia_dell
Lenke til kommentar
Tenker en LCD skjerm i 19,20 eller 21 tommer. Widescreen er ikke et must, men sikkert ålreit. Må ha DVI. Har sett litt på Samsung Syncmaster 940MW . Denne har det underlige formatet 16:10 (!?)Er litt bekymra for om den kan bli litt lav, iom at jeg idag sitter med en 19" 4:3 på en annen maskin. Har heller ikke de råeste specsa jeg har sett.

16:10 er vanlig på alle widescreen-skjermer beregnet på data-bruk.

Har selv en 20" Samsung 205bw (16:10) og er veldig fornyd med denne. Hvordan det er med tv-kort vet jeg ikke...

Lenke til kommentar
Velg en samsung hdd til 600,- for en 250gb , som er det rimligste. Og jeg er veldig fornøyd med de.

 

Ram: Her kan du kjøpe pc3200, regner med at hK støtter det- ellers så blir de bare stillt ned uansett.

 

brenner: Den brenneren ser god ut den. Har en lignende selv

7981371[/snapback]

 

 

ja,, prøv og klokk opp litt da?

 

ja 1gig ram til, og ny hd, tv kort sapphire

 

hvorfor ikke bruke litt mer cash og få en pc som knuser den du har ?

 

handlevogn

7981670[/snapback]

 

Kan forsåvidt kjøpe en helt ny maskin, og det var et fint oppsett her. din (nokia_dell) handlevogn funka ikke desverre.

Men jeg ser ikke helt nytteverdien iom at jeg ikke kommer til å bruke den til krevende oppgaver. I tillegg skal jeg legge en 10-15000 i en bærbar i løpet av et halvt års tid.

 

Blir vel nytt system når det jeg har er helt utdatert (ikke så altfor lenge til tenker jeg), men jeg tror oppgradering er tingen for meg så lenge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...