Gå til innhold

er oc for vanskelig til en særoppgave?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
lurer på om jeg skal velge oc til en særoppgave

så det skal være 4-10sider om emne vårt, så må ha mye info om oc

7977051[/snapback]

 

Du kan vel fint fylle opp 4010 sider om det emnet med litt copy paste en kveld, men å få alt om overklokking ned på 10 sider totalt skal godt gjøres. jeg er ikke i stand til å skrive noe særlig om det selv engang, jeg kan en promille, max!

 

men det er noen gode guider her inne du må ta en titt i :)

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg ville fått problemer med å komme under 10 sider. :)

 

Det er forferdelig mye å skrive om her.

 

Hva med å se på forskjellige generasjoner av CPU?

486 og tidligere. : Som regel fysisk endring på hk for å endre klokkefrekvens.

486-DX2 og opp : Mulighet for å endre frekvens i BIOS eller med jumpers. (Finnes også på noen eldre pc-er men ikke i samme grad)

Celeron 300A : Superklokkeren på den tiden. Endre FSB fra 66 til 100 og vips 50% overklokk.

Athlon Thunderbird og Duron : fra ca 600MHz : Blyanttrikset. -> Låse opp multiplier.

Senere versjoner av Socket A krever litt mer arbeid, men tilsvarende metode.

 

Bare et forslag.

Nå gidder jeg ikke mer.

Må vel sove litt. :)

Lenke til kommentar

Nei, da tror jeg ikke det er helt det riktige emnet for en særoppgave :p

Prøv noe som er litt mer "mainstream". Kanskje spill eller LAN-party's. Det lønner seg å skrive om noe læreren har en sjanse for å forstå (i hvertfall halv-veis) på under 10 sider, noe jeg neppe tror vil skje med et såpass stort emne som overklokking, som i tillegg krever en viss basis-kunskap om PC'r.

Endret av Tordenflesk
Lenke til kommentar

Trodde du var litt eldre jeg. :)

 

Overklokking krever litt mer enn bare å vite hvordan du slår på pc-en.

Hvis læreren ikke har gode kunnskaper innen data, blir det vanskelig å skrive sånn at det blir mulig å forstå. Og samtidig interressant å lese.

 

Hvis faget var data og/eller lærer hadde spesiell interresse, kunne det vært et bra valg.

Min erfaring er at du trenger ikke kunne stort for å være lærer innen hverken data eller matematikk i den norske skolen. Når du kommer på høgskole/universitet, er det mye høyere nivå.

 

Lykke til uansett. :)

Lenke til kommentar
ne jeg går i 7ende og vi skal ha en særoppgave med valgfritt emne, så tenkte oc da

7982045[/snapback]

 

Jeg synes det hørtes ut som en glimrende oppgave som fint kan skrive 10 sider om. Det handler bare om kvalitet fremfor kvantitet. Det din lærer seg på, er disposisjon og språket.

At du kan formidle hva overklokking er for noe til en som ikke kan noe er veldig bra. Det finnes grenser for hva du trenger å ta med.

 

Teknikker og sånt er jo veldig fint, litt historie. Hvorfor man gjør dette, og hvem som er i gruppen av overklokkere.

 

Men som sagt, husk at læreren din skal lese dette, og det skal være så forståelig at selv mor kan sette seg ned og etter å ha lest oppgave, forstå litt mer om hva du driver med på gutterommet ;)

 

Lykke til!

ps. Ikke hør på de som sier at dette kan du ikke skrive om!

Lenke til kommentar

Har selv jobbet som lærer og kan si at et annet tema enn kjendis ikke er det aller dummeste. Dersom du skriver på en lettfattelig måte, så tror jeg det vil være et kjempevalg.

Husk at en enkel forklaring på hva det egentlig er, hvorfor en gjør det(viktig), hvem kan gjøre det osv er viktige elementer å ta med. Det er fort gjort å henge seg opp i det tekniske og beskrive prosessen ned i minste detalj, det vil ikke lønne seg........

 

Lykke til :thumbup:

Endret av Fixit
Lenke til kommentar

Poenget var vel heller at det blir en mer krevende oppgave. :)

Oppgaven bør jo handle om noe han har interresse for.

Hvis han virkelig har interesse for overklokking, kan emnet være bra.

 

Problemet er at alle lærere er ikke så objektive at de ikke bryr seg om hva du skriver om.

Utfordringen blir da å gjøre stoffet interressant for leseren, sånn at han/hun ikke må tvinge seg gjennom 10 sider med totalt ubegripelig lesestoff.

Hvis man klarer å gjøre dette vanskelige området forståelig for en vanlig person er det jo bare et stort pluss, når lærer skal vurdere oppgaven.

 

Nå er det jo ikke akkurat avgangseksamen vi snakker om heller da.

Så det har jo ikke så enormt stor betydning.

 

Som du sier, selv mor skal forstå det. :)

 

Kanskje mor kan lese gjennom før levering?

Lenke til kommentar
Har selv jobbet som lærer og kan si at et annet tema enn kjendis ikke er det aller dummeste.  Dersom du skriver på en lettfattelig måte, så tror jeg det vil være et kjempevalg.

Husk at en enkel forklaring på hva det egentlig er, hvorfor en gjør det(viktig), hvem kan gjøre det osv er viktige elementer å ta med. Det er fort gjort å henge seg opp i det tekniske og beskrive prosessen ned i minste detalj, det vil ikke lønne seg........

 

Lykke til :thumbup:

7983205[/snapback]

 

Enig med deg.

 

Jeg ville skrevet litt om metoder.

Men da holdt dette på et nivå som er forståelig for de fleste.

Du trenger ikke skrive om instillinger i BIOS eller jumpere på hovedkort.

Eller modding av komponenter i detalj. Men det bør nevnes som metode.

Bare å forklare litt om historie og utvikling innen området.

Ikke 80% detaljert beskrivelse. :nei:

Det klarer du likevel ikke få med på 10 sider, hvis du skal dekke området godt.

Lenke til kommentar
men hva mener dere da, det er et greit emne?

elsker matte så frkekvensene og hva de står for kan jeg ha med?

som Fsb, multi osv :hmm:

7993165[/snapback]

 

Du bør nevne metoder for overklokking ja. Men det er ikke en prøve i matematikk. :)

FSB og multiplier er viktig.

Overklokking av Grafikkort og minne bør også nevnes.

 

Bare ikke grav deg ned i detaljer.

Når du setter deg ned og prøver å få dette inn på maks. 10 sider,

skjønner du at du ikke kan få med alt.

 

Du kan ta med enkle regneeksempler for å forklare, der det er nødvendig.

 

Hvis man ikke vet hva FSB og multiplier er, vil det hjelpe på forståelsen når du forklarer hvordan de påvirker frekvensen på CPU.

Enkle eksempler.

 

Som nevnt i tidligere poster.

Hvorfor overklokke: Hva oppnår du?

Hva kan overklokkes?

Ulemper og fordeler.

Metoder og historikk.

+ Alt som tidligere er nevnt. :)

 

EDIT:

Ja det er et greit emne om du klarer å gjøre det forståelig.

Hvis du har interesse for noe er det lettere å skrive om det.

Men du bør la noen med lite kunnskaper innen overklokking lese gjennom for å se om det blir for vanskelig å forstå.

Endret av Loke_h
Lenke til kommentar
men hva mener dere da, det er et greit emne?

elsker matte så frkekvensene og hva de står for kan jeg ha med?

som Fsb, multi osv :hmm:

7993165[/snapback]

 

Burde ikke du bare skrive litt om det du kan istedenfor å spørre her hele tiden? Jeg tror du fokuserer litt for mye på det tekniske, og gjerne vil vise at du kan noe. Det er ikke poenget med oppgaven din. Det er at du skal kunne sette opp et emne, presentere dette for vedkommende som leser, slik at det er forståelig. I allefall i en enkel grad.

 

Oppgaven går vel så mye i å finne informarsjon og presentere dette, som å få med alt om emnet. Du kan trygt droppe en del av det über tekniske som ingen andre dødlige skjønner noe av.

 

Jeg ville ha vist frem et regnestykke hvor hvordan man oppnår en viss frekvens på en CPU, RAM og GPU. Ikke skrevet nord og ned hva det forskjellige CPU'ene betyr for noe, ei heller om alle RAM typene du bør prioritere i henhold til tilgangstider. Men du kan si litt kort om hver ting. Presentere de forskjellige valgmulighetene man må ta hensyn til når man skal kjøre i gang med OC. Sånn ville jeg ha tenkt i allefall.

 

Gudd løkk!

Lenke til kommentar

Slenger meg med på at dette er en fin oppgave om du er interessert i temaet..

cluet med særoppgaver er som tidligere sagt at du skal prøve å formidle info om et tema til noen, og de skal klare å forstå hva du har skrevet..

 

hva med å skrive en basic innføring på hvordan en datamaskin egentlig fungerer? litt om hver enkelt del som de vanlige dødelige kan ha å gjøre med.

 

feks: ram (Random Access memory) er det som på norsk kalles minne ...<sett inn forklaring på hva minnet gjør>

skjermkortet lager bilde <og annet et skjermkort gjør>

harddisker er lagringsplassen <skrive litt om hvordan harddisker funker>

 

jeg kan love deg at du kommer til å få nok å skrive om, så 10 sider er langt fra uoppnåelig bare med dette ;)

 

Pluss du får nok en fin :) hos læreren hvis han kan mer om datamaskiner etter dette ^^

 

pluss dette er et ganske mye mer omfattende tema enn pure overklokking, dog du kan gå så dypt inn i detaljer du vil..men dette er opp til deg.

 

Pluss hvis du får lite info, så du ikke får fylt opp 10 sider, så kan du fylle på med nært sagt hva som helst angående data; programvare, OS, Overklokking, Historie, spill, lan-party etc.

 

there's no END to the possibilities!

 

lykke til uansett :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...