Gå til innhold

er oc for vanskelig til en særoppgave?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror du har sett deg ut noe å skrive om her ja, hvor gammel/klasse går du i igjen ? vet at du er ganske liten - derfor jeg spørr

Dette er et jævla komplisert emne og jeg tviler på at lærere (som ikke vet åssen man skrur på en pc - åjada dem er det mange av) har så stor forståeles for noe sånt.

hadde heller satset på historie og utviklingen av pc deler som CPU,GPU osv istede for noe en lærer kanskje syns bare blir for teit.

Overklokkingsmiljøet i Norge (og resten av verden for den sags skyld) er veldig lite og derfor er det ikke mange som ser hennsikten i å overklokke.

vi som driver med det syns jo det er dritkult, desverre ser ikke en 50-60år gammel lærer sånn på ting.

 

Husk at du kan få stryk hvis du faktisk ikke svarer på selve oppgaven da ;)

 

Lykke til

 

Edit: Fant ut at du går i 7. Kl derfor syns jeg det hadde vært best om du fant deg et lettere emne ;)

Endret av Diddern
Lenke til kommentar
skylinepower Postet 06/03-2007 : 21:35

  kjrenen blir raksere eller,spørs hva man klokker men litt mer data sprøk

Får vi høyere ytelse. Kortet kan bearbeide mer data på samme tid.

 

En kort innføring

 

Hz= Hertz= frekvens = svingninger pr sekund.

 

1 Hz er en gang pr sekund, eller et klokkeslag.

En Prosessor (enten den er på et skjermkort eller det er en CPU) kan gjøre en bestemt mengde oppgaver pr klokkeslag. Jo flere klokkeslag innefor samme tidsrom (1 sekund) man kan få den til å slå, jo mer får den altså gjort. Dette er vel på en måte hele grunngreia med klokking.

 

1 Hz = 1 "slag pr sek"

1KHz = 1000 (Kilo) "slag pr sek"

1MHz = 1000000 (Mega) "slag pr sek"

1Ghz = 1000000000 (Giga) "slag pr sek"

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
hva er tørris og hvor lav temp kan den gi

både LN2 og tørris

8138249[/snapback]

 

Tørris er karbondioksid (CO2) i fast form.

LN2 er forkortelse for liquid Nitrogen (N2), altså flytende Nitrogen.

CO2 : -78 °C (sublimerer, dvs. går direkte fra fast til gassform)

LN2 : -196 °C (kokepunkt)

 

Temperatur på CPU vil være noen få grader høyere.

Lenke til kommentar
skylinepower Postet i dag, 18:59

  hva som teller på et skjermkort utenom klokk og Mb minne

kan jo være en Gf6800 med samme klokk som et gf6200 og like mye minne men gf6800 er jo bedre

grunnen?

Bare det er vel et særoppgave- enme i seg selv, men den mest forenklede forklaringen jeg kan komme på ligger i antall pipeilines (altså paralelle kanaler for databehandling). Hvis du har en kjerne med feks 6 pipelines og sammelikner den med en som har 12 kan den med 12 regne ut dobbelt så mye data pr klokkeslag.

 

I tillegg er det også forskjell på måten forskjellige kjerner bearbeider data, slik at hvor effektive de er avhenger av flere faktorer enn bare klokkefrekvens og pipelines. Men det blir nok fort både litt for teknisk, og litt på siden av det du skriver om syns jeg.

Lenke til kommentar
lurer på om jeg skal velge oc til en særoppgave

så det skal være 4-10sider om emne vårt, så må ha mye info om oc

7977051[/snapback]

 

Ser du er født i 1994, og går i 7 klasse? :p

 

Og dere skal ha særoppgave på 4-10 sider? Oioioi. Hva slags skole er det egentlig? Jeg går på 1. videregående, og vi får sjelden noe som er i nærheten med denne størelsen;)

 

Uansett, så ville jeg ikke gått for en særoppgave rudnt OC, ettersom det vil bli for komplisert og stort. I tillegg så tror jeg ikke læreren ville likt det (med mindre han er en overklokker selv :D) Læreren ville nok ikke forstått det heller.

 

Velg heller et annet tema ;) Det hadde jeg gjort hvis jeg var deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...