Gå til innhold

Nytt utstyr (elgitar, amp og pedal). Hva er bra?


Piratpjokken

Anbefalte innlegg

Har begynt å se etter nytt utstyr nå.. Ja, jeg har en annen tråd, men for at den ikke skal gå over alle hauger på OT så lager jeg en ny (siden dette er forskjellig).

 

Jeg har altså tenkt å kjøpe meg en ny gitar av typen Gibson Les Paul Studio, og siden jeg har litt å rutte med så hvorfor ikke en pedal og en ny forsterker?

 

De 2 siste har jeg ikke peiling på, men jeg fant en pedal som interresterte meg sterkt!

floorpod

 

Og så er det hvilke amp'er den er kompitabel med, og hvilke amper som er gode. Her svir jeg av noen tusenlapper (men ikke på skrot). Så sett at jeg bruker 10000 på gitar, 2000 på floorpod'en og noen tusenlapper til på en amp (forsterker og amp er vel det samme ja?). Hvilken bør jeg gå for da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare tull å svi av så mye på gitar, og så lite på forsterker. En god gitar låter ikke bra i en dårlig forsterker, men en kjip gitar kan låte mye bedre med en god forsterker. En såpass feit gitar som en Gibson bør/må ha en fet forsterker (vi snakker nok 5000 og oppover, minst) for å låte som den skal. Gå for en _skikkelig_ rørforsterker som leverer den lyden du er ute etter (bør testes i butikk), og kjøp heller gitar for pengene du har igjen...

Lenke til kommentar

Jeg kjenner ikke så veldig til forholdet Gibson Les Paul Standard/Studio, men jeg har merket meg at det florerer av negative erfaringer med Studio vs. Standard. Det ser forøvrig ut som om du ikke får Standard helt ned i 10.000 - Sound1 hadde et tilbud på en Standard til 13k (nedsatt fra 23k), men den er nå oppe i 15k.

 

Floorpod kjenner jeg heller ikke til, men den ser kjekk og grei ut i forhold til prisen (selv har jeg en PodXT Pro med FBV Shortboard, og det lyder jo knall). Men jeg tror egentlig jeg ville droppet det, og sett litt på Line 6 sine forsterkere isteden, Spider-serien er jo akkurat fornyet og inneholder sikkert bøttevis med effekter. Du kan evt kjøpe deg en FBV Express (koster rundt tusenlappen) med 4 kanalvalg og volum/wav-pedal som passer til stort sett alle Line 6-amps.

 

Ang. rørforsterker vs. transistor, så er det vel mulig du finner rørlyden bedre enn transistor (smak og behag), men det koster vanvittig mye mer og i tillegg krever det vedlikehold i form av bytting av rør, så det spørs om du får like mye igjen for det du punger ut med. Videre sies det at rørforsterkere kun låter skikkelig når de er på max, hvilket betyr at om du kjøper deg en amp på 100W, så bør du spille med den på bortimot max for å få valuta for pengene (but don't take my word for it).

Lenke til kommentar

Spider-serien låter helt forjævlig. Tynt, pistrete og digitalt.

 

Poenget mitt var ikke at han nødvendigvis MÅ ha en urfeit rørforsterker, men at å kjøpe en Les Paul til 10 k og kjøre den gjennom en drittforsterker til to tusen spenn (f.eks en spider) er helt på trynet. Rør trenger forøvrig heller ikke å låte kjipt om de ikke presses, men de fleste rørforsterkere av vintagetypen låter i alle fall BEST når de presses. De låter fremdeles (avhengig av forsterker) bedre, også på lavt volum, enn en Spider eller annen drit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...