Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp til strømm i bilen:S


boffer1

Anbefalte innlegg

tror dere at jeg trenger ny dynamo har en sierra 93 model cupe

 

anlegget er

 

frontset:uscarvor 100w

6x9: jensen 190w

bass: dynabel 300w

forsterker 1 uscarvor 1000w

forstdere 2 imperator mega kicker 2000w

kondis:prosonik 1 farad

 

når jeg bilen sviver på tomgang så ladere den ca 13.4v og det viser au kondisen

 

men når jeg vrir opp musiken halv veis da syner den til 11v

trenger jeg ny dynamo?

Endret av boffer1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
tror dere at jeg trenger ny dynamo har en sierra 93 model cupe

 

anlegget er

 

frontset:uscarvor 100w

6x9: jensen 190w

bass: dynabel 300w

forsterker 1 uscarvor 1000w

forstdere 2 imperator mega kicker 2000w

kondis:prosonik 1 farad

 

når jeg bilen sviver på tomgang så ladere den ca 13.4v og det viser au kondisen

 

men når jeg vrir opp musiken halv veis da syner den til 11v

trenger jeg ny dynamo?

7971443[/snapback]

 

 

 

for det første skriv bokmål oki? for d 2 bytt batteri kansje ? ta batteritest osv deretter kan du se han ann om du treng og bytte dynamo =)

Lenke til kommentar

Jeg regner med at de forsterkerene ikke leverer 5kW konstant, men bare i toppverdi. 5kW er uansett laaaangt over hva en vanlig generator klarer å levere. Det er altså snakk om over 400A. (jeg regner ikke med at de forsterkerene går opp til det nivået noen gang uansett)

 

Kjapt utregnet om jeg ikke har mikset noe på formlene (Q = C * U), så skal 1F kondenstor holde på en ladning på 12As, noe som betyr at med full belastning er den utladet på 0,3 sekunder. Uansett vil den ikke klare å levere så mye strøm over så lang tid, så resultatet blir ikke akkurat nøyaktig det. At kondensatoren holder 11V er ikke usansynlig, fordi å lade opp kondensatoren de siste 30% tar mye lengre tid, og blir mye lavere strøm, enn de første 70%.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar
Jeg regner med at de forsterkerene ikke leverer 5kW konstant, men bare i toppverdi. 5kW er uansett laaaangt over hva en vanlig generator klarer å levere. Det er altså snakk om over 400A. (jeg regner ikke med at de forsterkerene går opp til det nivået noen gang uansett)

 

Kjapt utregnet om jeg ikke har mikset noe på formlene (Q = C * U), så skal 1F kondenstor holde på en ladning på 12As, noe som betyr at med full belastning er den utladet på 0,3 sekunder. Uansett vil den ikke klare å levere så mye strøm over så lang tid, så resultatet blir ikke akkurat nøyaktig det. At kondensatoren holder 11V er ikke usansynlig, fordi å lade opp kondensatoren de siste 30% tar mye lengre tid, og blir mye lavere strøm, enn de første 70%.

7973436[/snapback]

 

 

skreiv lit feil der opp når jeg vrir opp lyden halveis da blri det 9V bak på kondisen men har enda ike målt om det er 9V framm på baterie også men det skal jeg gjøre på onsdag

 

men har 20mm2 kabler

 

 

men vis baterei også viser 9V når jeg spiller så er det vel noe galt med dynamoen eller dorlig baterie

 

bateriet som står i bilen nå er på 55amp

Lenke til kommentar

Det som er spørsmålet når det gjelder generatoren er hvorvidt spenningen går nedover, eller om den holder seg stabil over tid. Jeg har regnet ut at med 2m kabel fra batteriet kreves det 1,5kA for å oppnå et spenningsfall på 5V, så jeg regner det som veldig sansynlig at spenningen er ganske lav på batteriet (10-11V). Her har jeg regnet med at kablene for både + og 0V er koblet direkte til batteriet, og koblingene er gode (4m tilsammen).

 

Dersom spenningen ikke går nedover gradvis over tid, kan du sjekke kablene fra generatoren til batteriet. Potensielt sett kan det være der speningsfallet ligger.

Lenke til kommentar

en kondis hjelper null og niks da den belaster din dyanmo enda mer... så, helt enig med jonepet :)

 

den UsCarvor amp på "1000watts" er vel på kanskje 200watt -men uansett 13,4volt på tomgang er veldig vanlig på de fleste biler, men du skal måle spenningen på rundt 3000 omdreininger da skal den helst være høyere enn 13,8volt og når du skrur på alle lys og fjernelyset bør den spenningen fremdeles holde seg rundt det samme, om den synker under 12,2volt så må du sjekke spennings regulatørern da den -mest sansynlig- har slitte børster... (koster rundt 100Kr for et par nye) ellers å kjøpe et gele battery kan også være en god investering og da BØR ladde spenningen være over 14,5volt helst.

 

Dynamon din er på enten 55 eller 75Amper og dette skal holde i masevis til det "lille" anlegget du har :p . -har selv en 75Ampers dynamo på en mye større system enn det du har -men bruker ingen kondis.... :tease:

 

har et prosjket tråd der jeg viser litt hvordan man "trimmer" dynamo til Sierra :) og tar litt andre punkter.

 

"dynamo"

 

ellers at alt av kontakter og kabler må være i orden er vel "basic"... se på det bilde jeg har av original jordings kablen som er til det elektriske anlegget i Sierra :):D

Endret av pndjo
Lenke til kommentar

når bilen ike sviver og svier så er Volten neste helt lik er vel 0.3 i fall men det er jo vanelig

men når jeg skrur på anlegget å spiller så faller Volten til 10Volt på bateriet og 9Volt på konsien ?

da spiller jeg på ca halvt volum

ved dere hva som kan være problemet?

 

får det er vel ike heldig for anlegget vis det blir 9 Volt?

 

bateriteet på bilen er helt nyt og kablen er ca 20mm2

Lenke til kommentar
Legg nye ledninger, gjerne i tillegg til den du har fra før, fra generatoren/dynamoen til batteriet. Om spenningen holder seg på batteriet over tid er det denne ledningen som er underdimensjonert.

8002776[/snapback]

 

 

så vis jeg legger 20mm2 kabler fra dynamoen til bateriet da vil Volten på anlegget bli høyere ?

Lenke til kommentar

Ja. Det reduserer også strømmen, og dermed reduserer belastningen på dynamoen og ledningene ytterligere.

 

Om du har muligheten til det, så kan du måle spenningen som ligger mellom utgangen på dynamoen (+) og batteriet med annlegget på. Det ligger sansynligvis ca. 3V her, noe som betyr et effekttap på endel watt i denne ledningen.

Lenke til kommentar

altså: hvis spenningen faller under 12volt så ladder ikke dynamon... enkelt og greit, hjelper ingen verdens ting å koble større kabler... :whistle: den skal være over batteriets spenning eller vil ikke den bli ladet opp. amatører.... :tease: og de fleste forsterkere slår seg av når spenningen er mindre enn 11volt.

 

hvis batteriet har så lav spenning er som sagt dynamon som ikke ladder og da kan det være flere årsaker til det, les det jeg skrev ang børster og slik i min prosjekt tråd. Det kan også være defekt batteri....

Lenke til kommentar

Hvis kablene mellom dynamoen og batteriet er underdimensjonerte vil det legge seg et spenningsfall her. Da vil spenningen på dynamoen ligge på 14-15V, mens midt på kabelen, altså der batteriet er, ligger det bare 9-10V. Dersom dynamoen ikke klarte å levere nok strøm ville batterispenningen gradvis blitt redusert over tid. Derimot hvis den, som i dette tilfellet, klarer å levere strømmen, men har stort spenningsfall pga. underdimensjonerte kabler blir spenningen bare vesentlig lavere på batteriet.

 

Jeg er rimelig sikker på, i vertfall er det slik i min, at dynamoen/regulatoren har en egen kabel til batteriet kun for å måle spenningen. Om den ikke har det vil den bare gå opp til spenningen på dynamoen er 14.4V, og ikke lengre. Spenningsfallet mellom dynamoen og batteriet tas det dermed ikke hensyn til i det hele tatt.

Lenke til kommentar

nei, slik er det ikke.. desverre. altså 14v-9volt=5volt over kablen?? aldri sett det, og dessuten vil ikke dynamon ha 14volt heller hvis batteriet har 9volt, og det pga av regulatorens elektronikk. Den spenningen som går inn i selve regulatoren er likt batteriet - 1,4volt.dvs 12volt-1,4volt=10,6volt, slik greier rotoren å generere høyere spenning enn batteriets... ;) og 5volt spennings fall over denne "mellomkablen" vil gjøre at den blir varm og smelte etterhvert, noe jeg tviler veldig sterk på... feilen er noe annet enn det du påstår -ret og slett ;)

Lenke til kommentar

Det vil alltid ligge noe spenning over kablene fra dynamoen. Om dette er 1V eller 3V varierer etter kvaliteten på kabelen, og dimensjonen, samt strømmen. Det kreves riktignok ca. 1000A for å oppnå det spenningsfallet på en god kabel med gode koblinger om den er 10mm2. Strømmen fra dynamoen vil alltid være noe pulserende, fordi dette er likerettet vekselstrøm. Batteriet er stabilisatoren for denne pulseringen. Det vil derfor gå pulserende høye strømmer, ikke en jevn lav strøm, noe som gjør at det ikke skal veldig mye til for å oppnå et høyt spenningsfall.

 

Gamle kabler + gamle koblinger + høy strøm = Høyt spenningsfall.

 

Nå var det vel snakk om 10V over batteriet, og ved høye strømmer vil nok spenningen ut av dynamoen være lavere enn 14V, noe som betyr et spenningsfall på ikke mer enn 2-3V.

Lenke til kommentar

skal ikke "krangle" med deg men du sier en del feil.... :) det "pulserer" ikke noe spesielt da rippel frekvensen er godt over 600Hz og spenningsfall over 1volt vil skade kablen etterhvert. Men ved hard belastning vil spenningen over batteripolene variere noe, litt avhengi av kavliteten/type/tilstanden på batteriet og tilstanden på dynamo. Dårlig børster gir en stor variasjon i spenningen over batteriet ved belastning.

 

for å få så stor spenningsfall mellom dynamo og batteri må avstanden mellom disse være mye større men det viktigste parameter du glemmer er det faktum at "lasten" vil trekke mest strøm fra nærmeste kilde med laveste indre motstand-gjerne batteriet- og som sagt dynamon regulator regulerer sin spenning utifra batteriets spenning... ;) men, men. Nok OT tror jeg.

 

Du har rett at batteriet fungerer som en extrem stor kondensator for den likerettede spenning og det vi kaller "rippel spenning" er veldig liten siden rippelfrekvensen er godt over 600Hz fra en trippel likeretning...altså: ikke 100Hz som du kjenner til fra 240VAC/50Hz strømsforsyninger.

 

Som mange andre har sagt det tidligere så må kabler og tilkoblinger være i orden -noe som allrede er- derfor må det være noe annet som er defekt og da er regulatoren det første som bør byttes, ellers er også dyanmon defekt eller batteriet, men ikke kablene som gir så stor spennigsfall uten å smelte eller bli veldig varme. :) -man MÅ være metodisk når man skal feilsøke etter feil....

Endret av pndjo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...