Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp til strømm i bilen:S


boffer1

Anbefalte innlegg

Det som er viktig her er egentlig at belastningen er pulserende. En kondensator vil aldri klare å holde full spenning uansett når strømmene blir på flere hundre A i perioder. Siden spenningen over kondensatoren og batteriet er tilnærmet lik må problemet ligge mellom generator og batteri. At generatoren ikke klarer å holde spenningen oppe på 14V har nok sammenheng med at den ikke er beregnet for å levere så høy effekt. Den inndre motstanden i generatoren gjør at spenningen blir lavere. Siden batterispenningen bare er 10V vil det gå en meget høy strøm igjennom batteriet kontinuerlig, i tillegg til igjennom resten av systemet. Denne strømmen ligger nok tilnærmet på det maksimale generatoren er beregnet for å levere.

 

Hvorvidt det er kablene som er problemet er vel ikke så vanskelig å finne ut av. Bare å kjenne på dem om de er vesentlig varme. Kan også sjekke koblinger om de er varme. En måling av spenningen direkte på generatoren kan si mye om hvor spenningsfallet ligger.

 

Et spenningsfall på 1V mellom batteri og kondensator sier vel også litt om hvor høye strømmer det er snakk om her. Skal ikke særlig dårlige koblinger til et sted for å lage høye spenningsfall da.

 

Jeg ville sjekket at måleinstrumentet som brukes er korrekt, fordi det kan være at dette viser feil, og spenningen egentlig er noe høyere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...