Gå til innhold

Klatretur - Hva skal med av fotoutstyr?


Anbefalte innlegg

Skal til høsten til Nepal på klatretur, og er mere enn klar for å bytte ut mitt 3 år gamle ultazoomkamera. Sett guide her på akam (fotografering i høyden) og som skrevet der er vidvinkel et must på slike turer, så det vil jeg ha! Er over middels interessert i fotografering og har lenge hatt lyst på speilrefleks, men har aldri (pga pengemangel osv) tatt steget.

 

Problemet mitt nå er - hva skal jeg kjøpe!? Er det noen som har erfaringer fra turer i fjellet hvor vekt spiller en rolle som kan komme med gode råd? Skal man satse på lite kompaktkamera (canon 850is, ricoh caplio r5) som man bærer i jakkelomma og får tatt mange bilder med, eller et ultrazoomkamera (panasonic, fujifilm s6500/s9600, olympus), eller vil speilrefleks være tingen (olympus e-400?). Har penger til ett kamera i utgangspunktet, og har fryktelig lyst på speilrefleks, men vet ikke om det vil bli for tungvint på tur... Vil jo gjerne gidde å ta bilder også! Tenker også at mye av turen vil jo være trekking til basecamp og akklimatisering hvor man bærer lett og har god tid til fotografering, men samtidig også mye klatring i tau.. Men da orker man kanskje ikke finne frem fotoapperat uansett annet enn ved pauser hvor man tar av sekken...? Ahh... Vanskelig valg!

 

Alle innspill mottas med takk! :-)

Endret av fjellfant
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et spejlrefleks er uden tvivl det bedste til stort set alle situationer - hvis det er med :(

 

Mit bud er et spejlrefleks til det hele + et af de billigere kompakte til når du hænger i tovet, så jeg ville nok se om jeg kunne få råd til et kompakt i 1500 kr klassen evt. noget brugt. Jeg har f.eks. et 4 år gammelt ixus II og det tager stadig fine billeder.

Lenke til kommentar

Hei Fjellfant.

 

Det er alltid en avveining mellom vekt og kvalitet/funksjonalitet.

Jeg er enig i det Kigulu skriver. Speilrefleks er det beste så lenge du ikke klatrer. Når du klatrer, vil du ikke orke noe mer enn et kompaktkamera.

 

Så hvis økonomien tåler det er kombinasjonen av et speilrefleks og et billig kompaktkamera ganske greit.

 

Husk at jo mer vidvinkel du har, jo bedre.

Jeg vet ikke hvordan dere skal gjøre det med strøm. Dersom dere har med aggregat, er det ikke noe problem. Men ellers kan det være interessant å vurdre kameraer som går på AA-batterier.

 

God tur i fjellet.

 

Erik

Lenke til kommentar

Var på Kilimanjaro nå nylig. Det er et spaserfjell, ikke et klatrefjell, allikevel lå kameraet i sekken som bærerne bar de aller fleste dagene.

Canon 5D med L-glass er tungt.

Heldigvis finnes det kompaktkamera til slike anledninger.

Hvis du allikevel ønsker å ta med speilrefleks, få det festet til magen/beltet. Det er altfor tungt til å bære i hånda eller rundt nakken stort lenger enn et par timer.

 

- grå -

Lenke til kommentar

Jeg har ikke gått så mye opp med tungt fotoutstyr, men jeg har gått mesteparten av the Pennine Way (429 km) med et Hasselblad 203FE og 80mm CFE. Det gikk greit å ha kameraet hengende over skulderen mens jeg gikk, bare det ikke regnet. Da ble det pakket ned i sekken og bare tatt frem når jeg skulle ta bilder.

 

Første dagen var også en 50mm FE 2.8 med, som veier over kiloen alene, pluss et Manfrotto 190B med 222 joystick head, men de ble sendt hjem i posten ganske snart.

Lenke til kommentar

Jeg ville satset på et godt kompaktkamera med god vidvinkel. Tror casio har noen med god vidvinkel. Min erfaring er at det er i dårlig lys (inne), + at når du har tid til å fikle og bruke tid, at et speilreflekskamera kommer skikkelig til nytte.

 

Uansett, selv om du drasser med deg 2 kg med speilrefleks, så hadde jeg hatt med meg et kompaktkamera på lur.

 

Ta også med i din evaluering at du skal ha strøm på kameraet til enhver tid.

Lenke til kommentar

Tror nok at jeg må si meg enig med mange av dere her at kompaktkamera nok er tingen, iallfall under klatringen som nok kommer til å være en ganske stor del av turen.. Får kikke litt etter passende kamera i tiden som kommer! Speilrefleks får kanskje vente litt, så får jeg heller se om det er penger til overs når jeg drar... Vanskelig å argumentere for å kjøpe to kameraer sånn på en gang :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...