Gå til innhold

USA-tråden; hva mener du om verdens mektigste land


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Omdømmemessig har det jo ikke gått så bra med den siste presidenten da. :)

 

Han sender "mainly negative" (to the U.S.) rett til værs. Og "mainly positive" rett ned.

 

_42480073_poll_gra2_203.gif

 

"The view of the US's role in the world has deteriorated both internationally and domestically, a BBC poll suggests."

 

http://news.bbc.co.uk/2/hi/americas/6286755.stm

 

Ellers er det veldig vanskelig å se på de økonomiske tallene uten å bli veldig pessimistisk på USAs vegne :

 

"America defeated in an economics war through the effects of our escalating trade deficits, our crumbling industrial infrastructure and the sale of our most valuable companies.

 

Balance of Trade Deficits

 

2001 - $363 billion = $690,000 per minute

2002 - $421 billion = $801,000 per minute

2003 - $495 billion = $942,000 per minute

2004 - $611 billion = $1,200,000 per minute

2005 - $711 billion = $1,400,000 per minute

2006 - $765 billion = $1,450,000 per minute

 

These are the funds accumulating in foreign hands by selling us more than we can sell them. They use this money to buy any company they like (most of our companies are for sale on the open stock market).

 

With the sale of these companies go our future production, profit, technologies, taxes and way of life. As more of these companies fall into foreign ownership and control we have fewer American owned companies remaining that can produce products to sell."

 

http://www.economyincrisis.org/

Lenke til kommentar
Jeg mener at man kan stille spørsmål ved demokratiet der borte.

 

Forøvrig er det veldig mye spennende amerikansk kultur  :thumbup:

7968522[/snapback]

 

Jaja, man kan stille spørsmål ved demokratiet, men du får neppe noe svar. Neida, USA var jo verdens første ordentlige demokrati, men synes særlig at "krigen mot terror" har ført til en skremmende utvikling hva gjelder demokratiet, og innbyggernes rettigheter.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Dette faktum er noe av det jeg stusser mest over, og bent frem skremmes litt og.

 

Blander politikk og religion

Den amerikanske forskeren Jon D. Miller fra Michigan state University, har funnet ut at bare 40 prosent av den amerikanske befolkningen aksepterer evolusjon, noe som er lavere enn i noe europeisk land, skriver Forskning.no.

 

- De laveste tallene finner vi i Tyrkia, på plassen like over ligger USA, sier professor Miller.

 

Han har analysert undersøkelser om holdninger til evolusjonsteorien flere steder i verden. Han mener holdningene i disse landene har sammenheng med politikkens forankring i religionen.

 

- Måten vi karakteriserer religiøse fundamentalister i både Tyrkia og USA, er at de begge er fra én-bok-religioner. De sier at alt du trenger å vite finnes i den ene boken - enten Bibelen i USA eller Koranen, i Tyrkia, kommenterer Miller i en pressemelding.

 

I USA spiller religion en stor rolle i politikken, og dermed også i synet på evolusjon.

 

- Ingen større politiske partier i Europa bruker motstand mot evolusjonsteorien som en del av sin politiske plattform. I USA finnes det mennesker som mener at det er en politisk fordel å avvise evolusjon, mener Miller.

 

Artikkelen

Lenke til kommentar

Akkurat dette med evolusjonsteorien er et interesant tema, da jeg nylig har skrevet en liten oppgave om "beviser for evolusjon" i skolesammenheng. Jeg forstår rett og slett ikke motstanden fra det religiøse hold, speisielt fordi evolusjon utelukker ikke mulighetene for det "guddommelige". Det er nok mange ulærde i den gjengen av evolusjonsmotstandere...

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Akkurat dette med evolusjonsteorien er et interesant tema, da jeg nylig har skrevet en liten oppgave om "beviser for evolusjon" i skolesammenheng. Jeg forstår rett og slett ikke motstanden fra det religiøse hold, speisielt fordi evolusjon utelukker ikke mulighetene for det "guddommelige". Det er nok mange ulærde i den gjengen av evolusjonsmotstandere...

7971774[/snapback]

 

Det som er "the crown turd in the waterpipe" er at på toppen sitter en president som gauler; God is with us! :wallbash:

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Ja og så skal denne "mess"iasen innbille meg at den "virkelige" faren består av en "farende fant" som hopper fra stein til stein i Afghanistan, hvis han da ikke allerede er stein dau ... :hmm:

Lenke til kommentar
cnn pool : er usa klar for en ateistisk president?

 

14% ja

84%nei

 

hvis ikke jeg husker helt feil.... spørr dere meg så synes jeg USA trenger en motpart som i gamledager.

7971825[/snapback]

 

Og hvordan var verden i "gamle dager"? Under den kalde krigen var antallet kriger og antall drepte mennesker i kriger laaangt høyere enn hva det er i dag. Sovjet og Amerika støttet ulike fraksjoner rundt omkring i hele verden med store ressurser. Konflikter ble skapt eller kraftig forverret og forlenget. Etter den kalde krigens slutt har antallet kriger gått jevnt og trutt nedover, og i dag er det kun en håndfull pågående kriger. Den blodigste i Øst-Kongo. Fraværet av konflikter har også ført til større økonomisk vekst og utvikling.

 

Vær oppmerksom på at spørsmålet i pollen ikke er om du kunne støttet en ateistisk president eller ikke. Slik spørsmålsstillingen er vil mange ateister eller agnostikere også svare nei. Jeg ser uansett ikke på det som så viktig om Amerika har en ateistisk president eller ikke. Amerika er et troende samfunn, i langt større grad enn hva vi kan få inntrykk av gjennom TV-serier og filmer fra det liberale California og New York. Troen er en del av den nasjonale identiteten for mange. Det viktigste er ikke gudstroen til presidenten, men hva han uttretter. Er Norge klar for en muslimsk statsminister?

Lenke til kommentar
cnn pool : er usa klar for en ateistisk president?

 

14% ja

84%nei

 

hvis ikke jeg husker helt feil.... spørr dere meg så synes jeg USA trenger en motpart som i gamledager.

7971825[/snapback]

 

Og hvordan var verden i "gamle dager"? Under den kalde krigen var antallet kriger og antall drepte mennesker i kriger laaangt høyere enn hva det er i dag. Sovjet og Amerika støttet ulike fraksjoner rundt omkring i hele verden med store ressurser. Konflikter ble skapt eller kraftig forverret og forlenget. Etter den kalde krigens slutt har antallet kriger gått jevnt og trutt nedover, og i dag er det kun en håndfull pågående kriger. Den blodigste i Øst-Kongo. Fraværet av konflikter har også ført til større økonomisk vekst og utvikling.

 

Vær oppmerksom på at spørsmålet i pollen ikke er om du kunne støttet en ateistisk president eller ikke. Slik spørsmålsstillingen er vil mange ateister eller agnostikere også svare nei. Jeg ser uansett ikke på det som så viktig om Amerika har en ateistisk president eller ikke. Amerika er et troende samfunn, i langt større grad enn hva vi kan få inntrykk av gjennom TV-serier og filmer fra det liberale California og New York. Troen er en del av den nasjonale identiteten for mange. Det viktigste er ikke gudstroen til presidenten, men hva han uttretter. Er Norge klar for en muslimsk statsminister?

7972604[/snapback]

 

Allikevel er det vel ikke tvil om det ville vært enda færre kriger, om USA hadde kjørt en mykere linje. Men det kan godt hende vi får se en motpol mot USA som "supermakt", Kina for eksempel.

 

Når det gjelder spørsmålet presidenten; nei, USA er ikke klar for det, for en ateistisk kandidat ville aldri vunnet valget. Men hadde de hatt godt av en atesitisk president? Absolutt

Lenke til kommentar
cnn pool : er usa klar for en ateistisk president?

 

14% ja

84%nei

 

hvis ikke jeg husker helt feil.... spørr dere meg så synes jeg USA trenger en motpart som i gamledager.

7971825[/snapback]

 

Og hvordan var verden i "gamle dager"? Under den kalde krigen var antallet kriger og antall drepte mennesker i kriger laaangt høyere enn hva det er i dag. Sovjet og Amerika støttet ulike fraksjoner rundt omkring i hele verden med store ressurser. Konflikter ble skapt eller kraftig forverret og forlenget. Etter den kalde krigens slutt har antallet kriger gått jevnt og trutt nedover, og i dag er det kun en håndfull pågående kriger. Den blodigste i Øst-Kongo. Fraværet av konflikter har også ført til større økonomisk vekst og utvikling.

 

Vær oppmerksom på at spørsmålet i pollen ikke er om du kunne støttet en ateistisk president eller ikke. Slik spørsmålsstillingen er vil mange ateister eller agnostikere også svare nei. Jeg ser uansett ikke på det som så viktig om Amerika har en ateistisk president eller ikke. Amerika er et troende samfunn, i langt større grad enn hva vi kan få inntrykk av gjennom TV-serier og filmer fra det liberale California og New York. Troen er en del av den nasjonale identiteten for mange. Det viktigste er ikke gudstroen til presidenten, men hva han uttretter. Er Norge klar for en muslimsk statsminister?

7972604[/snapback]

 

Er Norge klar for en muslimsk statsminister?

er usa klar for en ateistisk president?

 

se nøye nå på de to forskjellige spørsmålene og tenk litt. det er ikke vanskelig men det er mulig selv for en som deg.

 

Jeg sier ja og nei jeg. Ja hvis han/hun har de samme meningene som oss Nei hvis han bringer relligion inn i bildet. ikke det at islam som relgion er dumt men det at vi faktisk er forbi det bildet med at stat og kirke er en og samme makt.

 

Dermed at usa ikke er klare for en president som ikke velger å begrunne sin politikk med at gud sa jeg kunne gjøre det.... jaja noen mennesker må jo støtte slik politikk også.

 

det med at usa trenger en motpart mener jeg.

1. de kan ikke lenger gjøre hva de vil. Og det er en god nokk grunn for meg.

-krigen mot terror øker terror ikke si noe annet

Lenke til kommentar
Allikevel er det vel ikke tvil om det ville vært enda færre kriger, om USA hadde kjørt en mykere linje. Men det kan godt hende vi får se en motpol mot USA som "supermakt", Kina for eksempel.

7973038[/snapback]

 

Om det hadde vært færre kriger og færre drepte er jeg langtfra så sikker på. Hvordan ville andre land med ekspansjonstrang vurdert situasjonen dersom de visste at Amerika hadde ført en isolasjonistisk linje? Mange land ville nok ha utnyttet muligheten til å i enda større grad fremme sine egeninteresser da. Hva hadde blitt resultatet dersom Amerika ikke hadde grepet inn da Kuwait ble invadert? Hvordan hadde andre land tolket dette? Hva hadde blitt resultatet dersom Serbia ikke hadde blitt bombet? Hvordan hadde det Talibanske Afghanistan sett ut? Hadde det utviklet seg til å storstilt borgerkrig i landet hvor Nord-Alliansen hadde fått støtte av Iran?

 

Når det gjelder spørsmålet presidenten; nei, USA er ikke klar for det, for en ateistisk kandidat ville aldri vunnet valget. Men hadde de hatt godt av en atesitisk president? Absolutt

7973038[/snapback]

 

Hvorfor mener du de hadde hatt godt av det? Er det et problem om man er muslim eller kristen? Er man mer kapabel til å gjøre grusomme ting? Vær oppmerksom på at to ateister; Stalin og Mao, har tatt livet av flere mennesker i ateismens navn enn noen andre noensinne. Ateistfundamentalister er ikke det spor bedre enn religiøse fundamentalister.

Endret av KGU
Lenke til kommentar

Er Norge klar for en muslimsk statsminister?

er usa klar for en ateistisk president?

 

se nøye nå på de to forskjellige spørsmålene og tenk litt. det er ikke vanskelig men det er mulig selv for en som deg.

 

Jeg sier ja og nei jeg. Ja hvis han/hun har de samme meningene som oss Nei hvis han bringer relligion inn i bildet. ikke det at islam som relgion er dumt men det at vi faktisk er forbi det bildet med at stat og kirke er en og samme makt.

 

Dermed at usa ikke er klare for en president som ikke velger å begrunne sin politikk med at gud sa jeg kunne gjøre det.... jaja noen mennesker må jo støtte slik politikk også.

 

det med at usa trenger en motpart mener jeg.

1. de kan ikke lenger gjøre hva de vil.  Og det er en god nokk grunn for meg.

-krigen mot terror øker terror  ikke si noe annet

7974085[/snapback]

 

At Norge er klar for en muslimsk statsminister vil neppe mer enn 10% av Norges befolkning svare ja til. Og en muslimsk statsminister vil IKKE ha de samme meningene som en ateist (jeg regner med det er det du legger i "oss"?). Tror du muslimer mener at religion kun er en privatsak som ikke skal prege samfunnet, eller tror du islam er noe mer enn det? Er det slik om man har en kristen president så begrunner automatisk denne det han gjør med at gud sa jeg kunne gjøre det? Hva synes du om Clinton?

 

Vil du virkelig at Amerika skal ha en motpart, koste hva det koste vil? Det har ALDRI vært mer fred og velstand i verden enn i dag! ALDRI! Og dette i en tid hvor Amerika er enerådende og "kan gjøre som de vil" som du sier. Dette bør fortelle deg noe viktig. Medias dekning av verden har gått i stikk motsatt retning av virkeligheten. At Amerika vant den kalde krigen skal vi alle prise oss lykkelige for. Ingen stormakt gjennom tidene har vist større medmenneskelighet og evne til å skape utvikling og velstand enn Amerika. Det må man aldri glemme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...