Gå til innhold

Hvilken effektforsterker til CV CLS 215?


Anbefalte innlegg

Halloesen.

 

Vi har muligens tenkt å kjøpe to CLS 215 høyttalere, men vi er usikre på hvordan effektforsterker vi bør ha. Vi har en NAD C352 forsterker vi har tenkt å bruke som leverer kontinuerlig 80W i 8 ohm, høres det fornuftig ut?

 

Hvor stor effektforsterker trenger vi evt til den forsterkeren for at vi skal få maks ut av høyttalerne? Noen som har noen råd å komme med? Hvordan regner vi ut maks utgangseffekt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skal du ha en effektforsterker også? Eller er det bare en leif?

80watt i 8ohm er kanskje litt lite til de store høyttalerene. Bass elementene i CV trenger mye strøm for å ikke bli brummende.

Men hvis det er effektforsterker du skal ha kan du jo vurdere NAD C272

7961985[/snapback]

Ja må vi ikke ha effektforsterker da? Er det noen vanlig forsterker som kan klare å trekke de høyttalerne der fullt ut alene?

Lenke til kommentar
Ja må vi ikke ha effektforsterker da? Er det noen vanlig forsterker som kan klare å trekke de høyttalerne der fullt ut alene?

7963564[/snapback]

 

Det fins vel en der ute men den blir nok å koste alvorlig mye, det billigste og enkelste er å kjøpe effektforsterker. For CLS 215 vil ha MYE strøm! Det er snakk om kilowatt for å drive de...

Lenke til kommentar
Det fins vel en der ute men den blir nok å koste alvorlig mye, det billigste og enkelste er å kjøpe effektforsterker. For CLS 215 vil ha MYE strøm! Det er snakk om kilowatt for å drive de...

Jeppsk. Mer strøm enn vi får tildelt på TG kanskje? :p Det holder vel ikke med én amp da? :p

Lenke til kommentar
Jeppsk. Mer strøm enn vi får tildelt på TG kanskje? :p Det holder vel ikke med én amp da? :p

7964642[/snapback]

 

Altså: bruk den Nad'en du har og kjøp en Cerwin Vega A2.6KW til å drive bassene, det bør du minst ha for å drive Cls 215, ellers kan du jo for eksempel kjøpe Cerwin Vega Ve-15F og drive med en Nad C372, eller Ve-12F og bruke Nad C352'en du allerede har... Greit nok at Cerwin Vega er billige høyttalere som gir mye lyd per krone, men husk at for å få mye lyd trenger du mye strøm...

Veldig mye!

Lenke til kommentar
Altså: bruk den Nad'en du har og kjøp en Cerwin Vega A2.6KW til å drive bassene, det bør du minst ha for å drive Cls 215, ellers kan du jo for eksempel kjøpe Cerwin Vega Ve-15F og drive med en Nad C372, eller Ve-12F og bruke Nad C352'en du allerede har... Greit nok at Cerwin Vega er billige høyttalere som gir mye lyd per krone, men husk at for å få mye lyd trenger du mye strøm...

Veldig mye!

Blir nok til at vi går for CLS-215 tenker jeg. Men hva med den effektforsterkeren her? http://www.ljudia.no/cgi-bin/no/online/af0...280%20&cart_id=

Den har høyere utgangseffekt enn A2.6KW og er større og tyngre, men likevel mye billigere. Hva skjer med det?? Hva er det med denna A2.6KW som gjør den så forbaska mye dyrere?

Lenke til kommentar
Altså: bruk den Nad'en du har og kjøp en Cerwin Vega A2.6KW til å drive bassene, det bør du minst ha for å drive Cls 215, ellers kan du jo for eksempel kjøpe Cerwin Vega Ve-15F og drive med en Nad C372, eller Ve-12F og bruke Nad C352'en du allerede har... Greit nok at Cerwin Vega er billige høyttalere som gir mye lyd per krone, men husk at for å få mye lyd trenger du mye strøm...

Veldig mye!

Blir nok til at vi går for CLS-215 tenker jeg. Men hva med den effektforsterkeren her? http://www.ljudia.no/cgi-bin/no/online/af0...280%20&cart_id=

Den har høyere utgangseffekt enn A2.6KW og er større og tyngre, men likevel mye billigere. Hva skjer med det?? Hva er det med denna A2.6KW som gjør den så forbaska mye dyrere?

7967615[/snapback]

 

Hvis jeg skulle lagt så mye penger i en forsterker ville jeg heller kjøpt en Crown Xti2000 på Ebay, den har riktignok *bare* 2000 watt men det er en kvalitetsforsterker som tåler røft bruk bedre enn det meste, den bør du få inn til Norge for ca. 5500 inkludert frakt og moms.

Lenke til kommentar
Hvis jeg skulle lagt så mye penger i en forsterker ville jeg heller kjøpt en Crown Xti2000 på Ebay, den har riktignok *bare* 2000 watt men det er en kvalitetsforsterker som tåler røft bruk bedre enn det meste, den bør du få inn til Norge for ca. 5500 inkludert frakt og moms.

Så en Zachry XP-2000 er ikke solid/bra nok? Siterer Ljudia:

 

En sluttrinnserie konstruert for steinhard drift som faste installasjoner og turnébruk. Alle sluttrinn i serien har meget bra nettdeler. Ekstremt raske og høyeffektive utgangstransistorer som garanterer en høy uteffekt og meget bra lydkvalitet (...)

Endret av morten_s
Lenke til kommentar
Hvis jeg skulle lagt så mye penger i en forsterker ville jeg heller kjøpt en Crown Xti2000 på Ebay, den har riktignok *bare* 2000 watt men det er en kvalitetsforsterker som tåler røft bruk bedre enn det meste, den bør du få inn til Norge for ca. 5500 inkludert frakt og moms.

Så en Zachry XP-2000 er ikke solid/bra nok? Siterer Ljudia:

 

En sluttrinnserie konstruert for steinhard drift som faste installasjoner og turnébruk. Alle sluttrinn i serien har meget bra nettdeler. Ekstremt raske og høyeffektive utgangstransistorer som garanterer en høy uteffekt og meget bra lydkvalitet (...)

7967765[/snapback]

 

Nå skal vel Ljudia tross alt selge Zachry?, se hvor mange som bruker Zachry til PA og hvor mange som bruker Crown.

Lenke til kommentar
Nå skal vel Ljudia tross alt selge Zachry?, se hvor mange som bruker Zachry til PA og hvor mange som bruker Crown.

Du sier noe. Hvor ser jeg det? :p

 

 

PS: Et spm til allmennheten, hva er forskjellen på CLS-215 og CLSC-215?

7967883[/snapback]

 

www.lydforum.com og www.prosoundweb.com er nok bra startsteder.

Lenke til kommentar
Blir nok til at vi går for CLS-215 tenker jeg. Men hva med den effektforsterkeren her? http://www.ljudia.no/cgi-bin/no/online/af0...280%20&cart_id=

Den har høyere utgangseffekt enn A2.6KW og er større og tyngre, men likevel mye billigere. Hva skjer med det?? Hva er det med denna A2.6KW som gjør den så forbaska mye dyrere?

7967615[/snapback]

 

Akkurat det der bør du spørre noen som kan mer om forsterkere om, eneste jeg kan se er at Cerwin Vega forsterkeren har flere watt i brokoblet modus = større strømforsyning? Men det kan jo være så ymse med hvordan de måler watt'ene... Siden Cerwin Vega nettopp har begynt å lage effektforsterkere har jeg personlig ingen erfaring med de, men det jo kult å ha både høyttaler og forsterker av samme merke? :roll:

 

PS: Et spm til allmennheten, hva er forskjellen på CLS-215 og CLSC-215?

7967883[/snapback]

 

CLSC 215 er den forrige utgaven av classic høyttaleren med 2x15", du ser det fort ved at gitteret framfor bassene ikke går over mellomtonen på den gamle, men på den nye CLS 215 går gitteret over mellomtonen og, sånn at du kun ser diskanten med gitteret på.

 

CLS 215 (den nye) har også mulighet for bi-amping, dvs at du kan kjøre egen forsterker på bassene...

Endret av vincent_vega
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar vincent! Jeg tenker jeg spør litt nærmere angående forsterker på lydforum.com hvor bruno viste meg til.

 

 

Edit: Sjekk her: http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkod...30&pos=5&tot=24

Han karen der selger et par CLSC-215, men han sier jo at:

 

(...) Dette er IKKE den modellen som selges på hifi klubben idag, denne modellen har forbedret mellomtone og delefilter. Kostet over 10.000 da de ble solgt.

 

Forbedret mellomtone og delefilter? Var ikke dette den gamle versjonen?

Endret av morten_s
Lenke til kommentar
Edit: Sjekk her: http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkod...30&pos=5&tot=24

Han karen der selger et par CLSC-215, men han sier jo at:

 

(...) Dette er IKKE den modellen som selges på hifi klubben idag, denne modellen har forbedret mellomtone og delefilter. Kostet over 10.000 da de ble solgt.

 

Forbedret mellomtone og delefilter? Var ikke dette den gamle versjonen?

7970568[/snapback]

 

Dette høres bare ut som juks å lureri, han satser sikkert på å finne en godtroende fjortis stinn av konfirmasjonspenger som er dum nok til å gå på den... :lol:

 

Såvidt jeg vet så har aldri Clsc-215 kostet over ti høvdinger og Cerwin Vega har aldri kommet med noen spesialmodell. Jeg tipper han enten har vært og tuklet med elementene selv, byttet dem ut mot noen uoriginale, eller bare lyver...

Lenke til kommentar

Tror du vi vil merke mye forskjell fra et par CLS-15 til CLS-215 høyttalere? Er bassen den eneste forskjellen på disse to? Vil vi egentlig merke noe markant forskjell her?

 

Vi synes liksom det ser så overkill ut med to bassere i hver høyttaler, er det ikke noe annet enn bassen som er forbedret i CLS-215? Hvordan skal mellomtonen og diskanten klare å henge med om ikke de også er forbedret?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...